ترندهای روز

دانشمندان می‌خواهند با عینک واقعیت مجازی موش‌ها، اطلاعات بیشتری از مغز انسان به‌دست بیاورند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

در جدیدترین پیشرفت در نوروبیولوژی، موش ها با عینک واقعیت مجازی در پیچ و خم های دیجیتالی حرکت می کنند. محققان دانشگاه نورث وسترن می گویند این فناوری می تواند به ما یاد دهد که حافظه چگونه کار می کند.

تیمی از محققان به سرپرستی دانیل دامبک، استاد زیست‌شناسی عصبی در دانشگاه نورث‌وسترن، عینک‌های واقعیت مجازی کوچکی برای موش‌ها ساخته‌اند. بعد از اینکه عینک ها را روی موش ها گذاشتند، مغز آنها را زیر نظر گرفتند تا ببینند چگونه هنگام حرکت در پیچ و خم دیجیتال، مسیرها را به خاطر می آورند. با این کار، محققان به دنبال شناسایی نورون هایی هستند که حافظه را در مغز تشکیل می دهند.

دستگاه های پیشرفته برای تصویربرداری از فعالیت مغز بسیار بزرگ هستند و توسط موش ها قابل جابجایی و تعقیب نیستند. بنابراین، در عوض، دانشمندان سر موش‌ها را هنوز زیر میکروسکوپ‌های بزرگ نگه داشتند تا بتوانند اسکن مغزشان را مشاهده کنند. موش ها با کمک تردمیل زیر پای خود و عینک واقعیت مجازی حرکت کردند.

این عینک تصاویری از یک هزارتو و شکارچیانی مانند جغد را به موش ها نشان می داد. هدف دانشمندان این بود که ببینند کدام سیناپس ها برای تشکیل خاطره تغییر می کنند و این تغییر با چه مکانیزمی رخ می دهد.

دانشمندان می خواهند با عینک واقعیت مجازی موش ها اطلاعات بیشتری از مغز انسان به دست آورنداین دستگاه به دانشمندان این امکان را می دهد که از مغز موش هنگام حرکت در یک محیط مجازی عکس بگیرند.

کمک به درک مغز انسان

این تحقیق به محققان کمک می‌کند بفهمند مغز انسان چگونه می‌داند در کجای جهان اطرافش قرار دارد. آنها همچنین خواهند فهمید که چگونه تجربیات را به خاطره تبدیل می کنیم و به راه حل هایی برای مشکلات خود می رسیم. در نهایت، آنها درک می کنند که چگونه حافظه توسط بیماری های عصبی مختل می شود.

محیط های مجازی محققان را قادر می سازد تا از پیشرفته ترین ابزارها برای پاسخ به این سوالات استفاده کنند. در آینده حتی ممکن است بتوان عینک های واقعیت مجازی کوچکتری ساخت که به موش ها اجازه می دهد در محیط های واقعی یا پیچ و خم ها حرکت کنند.

در مطالعات اولیه، محققان پیچ و خم های ساده ای را به موش ها نشان دادند که در آنها جوایز پنهان شده بود. در چندین شبیه سازی، آنها شکارچیانی را اضافه کردند که از آسمان مجازی در مقابل موش ها ظاهر شدند.

واکنش موش ها به این تهدیدات مشابه واکنش آنها در محیط های واقعی بود. یا از حرکت باز می ایستند یا فرار می کردند.

دانشمندان دریافتند که وقتی موش ها پس از دیدن شکارچی بی حرکت می ایستند، نورون های ناوبری موقعیتی متفاوت از موقعیتی که حیوان در آن قرار داشت می خواندند.

در واقع به نظر می رسید که موش ها به مکانی امن فکر می کردند و خود را در آن می دیدند اما متوجه نمی شدند که در مکانی خطرناک ایستاده اند. محققان قصد دارند این مطالعه را ادامه دهند زیرا می تواند چگونگی شکل گیری تخیلات در مغز را توضیح دهد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا