اقتصاد جهان

تولید ناخالص داخلی ایران در دولت آیت الله رئیسی 2 برابر شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، صندوق بین المللی پول در گزارشی از تولید ناخالص داخلی کشورها بر اساس قیمت های روز، از صعود قابل توجه ایران در رتبه های جهانی در این زمینه در سال های حکومت آیت الله رئیسی خبر داد.

آمارهای منتشر شده توسط این سازمان بین المللی نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی ایران بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ بر اساس قیمت های فعلی بیش از دو برابر شده است. در حالی که تولید ناخالص داخلی ایران در آخرین سال دولت دوازدهم یعنی در سال ۲۰۲۰ به ۱۹۵ میلیارد دلار به قیمت فعلی رسید، این مقدار در سال ۲۰۲۳ به ۴۰۳ میلیارد دلار خواهد رسید که نشان دهنده رشد ۱۰۶ درصدی است.

رتبه ایران در بین اقتصادهای جهانی نیز بهبود یافته است. ایران در سال ۲۰۲۰ از نظر تولید ناخالص داخلی در رتبه ۵۱ جهان بر اساس قیمت های فعلی قرار داشت، اما در سال ۲۰۲۳ این کشور با ۱۳ پله صعود به رتبه ۳۸ جهان رسید. یعنی در سال ۲۰۲۳ تولید ناخالص داخلی ۳۷ کشور جهان بیشتر از ایران خواهد بود. اما در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ کشور جهان تولید ناخالص داخلی بالاتری نسبت به ایران داشتند.

ایران نوزدهمین اقتصاد بزرگ جهان است

با سنجش تولید ناخالص داخلی کشورها بر اساس شاخص قدرت خرید، رتبه ایران در دولت شهید رئیسی بهبود یافته است. بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران در دولت سیزدهم ۴۲۶ میلیارد دلار رشد کرد و در حالی که ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال پایانی دولت دوازدهم به ۱۳۲۷ میلیارد دلار رسید. یعنی در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۱۷۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

ایران در طول سال های فعالیت دولت سیزدهم یک پله در بین بزرگترین اقتصادهای جهان صعود کرده و در سال ۲۰۲۳ در رتبه نوزدهم قرار گرفته است. ایران امسال استرالیا را حذف کرد. ایران در سال ۲۰۲۰ در رتبه بیستم جهان قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا