بانک و بیمه

فردا؛ آخرین مهلت بانک‌ها برای ارائه برنامه‌ کاهش نرخ سود

به گزارش افق میهن، طی ماه های اخیر و پس از مجوز صدور اوراق سپرده ویژه با سود ۳۰ درصدی برای کنترل بازار ارز که از اسفندماه به طور اجمالی در سیستم بانکی مطرح شد، تخلفات بانک ها در حوزه نرخ سود بانکی صورت گرفت. تشدید شده اند.

کار به حدی پیش رفته است که بانک ها عملاً سود ۳۰ درصدی اوراق سپرده ویژه را به عنوان چراغ سبزی برای افزایش نرخ سود سپرده های بانکی هدر داده و بر این اساس نرخ سود بانک ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. ۲۲.۵ درصد تعیین شده است.

این در حالی است که بانک مرکزی اخیرا جلسه ای با مدیران عامل بانک ها برگزار کرده و بر رعایت نرخ سود مصوب به طور رسمی تاکید کرده است که در صورت گزارش تخلف بانک ها، صلاحیت مدیرعامل و مدیران زیر سوال می رود.

بانک مرکزی به مدیران عامل بانک ها هشدار داده است که در صورت عدم رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار باید منتظر رد صلاحیت باشند. در این بخشنامه تاکید شده است: در صورت مغایرت عملکرد با استانداردهای نظارتی مربوطه، عملکرد آنها، اعضای هیئت مدیره ذیربط، مدیرعامل و سایر اعضای هیئت مدیره در صورت وجود، توسط مدیران موسسات اعتباری کمیسیون تخصصی بررسی و ابطال بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

محمدپور معاون نظارتی بانک مرکزی در نشست با مدیران اجرا و هیات مدیره بانک ها با تاکید بر اینکه موضع بانک مرکزی در قبال نرخ سود در سیستم بانکی کاملا مشخص است، تاکید کرد: بخشنامه ۱۴۰۲ مورد تاکید مرکزی است. بانک بر اساس این بخشنامه. حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵ درصد تعیین شده و تمامی بانک ها موظف به رعایت نرخ سود مصوب هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی های انجام شده ۶ یا ۷ بانک تعرفه های مصوب را رعایت نمی کنند، تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری جلسه با مدیران انطباق و هیات مدیره بانک ها برجسته سازی جلسه شورای عالی بانکی است. هیئت مدیره باید سپرده های با سود بالای این بانک ها را لغو کند تا نرخ سود در محدوده معقولی باشد. بانک‌ها باید ظرف یک هفته جلسه هیئت‌مدیره با تمرکز بر نرخ سود بانکی تشکیل دهند و برنامه و برنامه کنترل و مدیریت نرخ سود بانکی را به بانک مرکزی اعلام کنند.

بانک مرکزی همچنین در بخشنامه ای به شبکه بانکی تاکید کرد: جلسه فوق العاده هیات مدیره با موضوع بررسی انطباق نرخ سود ابلاغی از سوی بانک مرکزی و احراز تخلف از آن، به فوریت برگزار می شود مقررات فوق در این بانک/موسسه اعتباری جاری است، حداکثر تا روز سه‌شنبه مورخ ۳۱/۳/۱۴۰۳ طرح اصلاحی لازم تصویب و به معاونت نظارت این بانک ارائه می‌شود. برنامه مذکور باید حداکثر ظرف مدت ۲ هفته شامل اقدامات و اقدامات اصلاحی مؤثر برای اصلاح و تعدیل نرخ بهره باشد.

وهب متقی نیا، رئیس بانک ارضی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: اولتیماتوم بانک مرکزی به بانک ها برای رعایت نرخ سود فردا به پایان می رسد و همه بانک ها باید نرخ سود مصوب را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا