ترندهای روز

نتیجه تحقیق ۲۰ ساله؛ سبک زندگی بی‌تحرک و نشستن جلوی تلویزیون چه بلایی بر سر ما می‌آورد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

فعالیت بدنی برای سالم ماندن با افزایش سن ضروری است، به خصوص اگر بیشتر وقت خود را روی مبل و تماشای تلویزیون می گذرانید. یک مطالعه اخیر اثرات مضر تماشای تلویزیون و عدم تحرک را بر روند سلامت در پیری بررسی کرد. بی تحرکی چهارمین علت مرگ زودرس در جهان است.

سبک زندگی کم تحرک که اغلب با تماشای تلویزیون همراه است، به وضعیتی گفته می شود که در آن فرد بیشتر روز را در حالت استراحت، یعنی نشسته یا دراز کشیده است.

سازمان بهداشت جهانی سبک زندگی کم تحرک را عامل اصلی بیماری های غیرواگیر و چهارمین عامل مرگ و میر زودرس در سراسر جهان می داند.

حدود ۳۱ درصد از جمعیت جهان به اندازه کافی فعالیت بدنی توصیه شده برای سلامتی را انجام نمی دهند. با این حال، حتی افزایش اندک در فعالیت بدنی روزانه می تواند سلامت کلی را به خصوص در سنین بالا بهبود بخشد.

فعالیت بدنی متوسط ​​یا پایدار اثرات مفید زیادی بر سلامت جسمی و روانی دارد و به پیری سالم کمک می کند. حالتی که سازمان بهداشت جهانی آن را عامل حفظ مهارت های عملکردی در دوران سالمندی می داند.

جایگزینی بی تحرکی با فعالیت های کوچک

مطالعه ای که در “شبکه جاما” منتشر شده است نشان می دهد که جایگزینی یک ساعت تلویزیون با پیاده روی روزانه به گذراندن سالمندی سالم تر کمک می کند.

محققان بیش از ۴۵۰۰۰ شرکت کننده را در مجموعه مطالعات سلامت پرستاران به مدت ۲۰ سال دنبال کردند. این سری از مطالعات یکی از طولانی ترین مطالعاتی است که به بررسی سلامت و سبک زندگی پرستاران ثبت نام شده می پردازد. آنها به این نتیجه رسیدند که جایگزینی دوره های عدم تحرک با فعالیت بدنی سبک برای حفظ سلامتی با افزایش سن مفید است.

انسان ها آفریده نشده اند که تمام روز جلوی صفحه نمایش بنشینند. محققان داده‌های مربوط به زمان نشستن در محل کار، خانه و تماشای تلویزیون و ساعت‌های ایستادن مانند راه رفتن در خانه و محل کار را جمع‌آوری کردند. این داده ها با وضعیت سلامتی افراد در طول زمان مقایسه شد.

پیری سالم به چه معناست؟

طبق این مطالعات، پیری سالم به معنای «داشتن حداقل ۷۰ سال زندگی بدون بیماری مزمن عمده، اختلال شناختی، یا مشکلات جسمی یا روانی است».

نتایج نشان داد که تماشای تلویزیون به خصوص در حالت نشسته بسیار مضر است. هر دو ساعت اضافی تماشای تلویزیون احتمال پیری سالم را تا ۱۲ درصد کاهش می دهد. از سوی دیگر، هر ساعت در روز که با فعالیت بدنی جایگزین شود، حتی کارهای سبک مانند کارهای خانه، شانس زندگی سالم را تا سن ۷۰ سالگی یا بیشتر تا ۸ درصد افزایش می دهد.

بر اساس این مطالعه، اگر زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون با فعالیت بدنی «شدید» مانند ورزش جایگزین شود، احتمال پیری سالم حتی تا ۲۸ درصد افزایش می‌یابد. علاوه بر این، افرادی که کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند، اگر به جای تماشای تلویزیون، هر روز یک ساعت بیشتر بخوابند، در دوران پیری سالم می‌مانند.

دکتر اندرو فریمن، مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق در دنور، در مصاحبه با شبکه آمریکایی CNN، از این نتایج در مورد اثرات مضر تماشای تلویزیون بر سلامتی اظهار تعجب نکرد: «جای تعجب نیست که حتی خوردن سبزیجات در جلوی خانه از نظر فیزیولوژیکی، انسان ها هرگز قرار نبوده اند که تمام روز جلوی صفحه بنشینند.

بیشتر و منظم تر حرکت کنید

تماشای تلویزیون یکی از خطرناک ترین رفتارهای کم تحرک برای سلامتی محسوب می شود، زیرا اغلب منجر به فعالیت های مضر دیگری مانند خوردن غذاهای ناسالم، عدم برقراری ارتباط با دیگران و اختلال در خواب می شود. زمان صرف شده برای نشستن، چه پشت میز و چه روی کاناپه، فرصت های بیرون رفتن و فعال بودن را از بین می برد و در عین حال خطرات قلبی عروقی و فشار خون را افزایش می دهد.

این تیم علمی بر اهمیت گنجاندن فعالیت بدنی سبک در برنامه روزانه، مانند انجام کارهای خانه یا ایستادن در محل کار تاکید می کند، زیرا این می تواند اثرات قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد. دکتر اندرو فریمن استفاده از میز ایستاده یا تردمیل را برای تشویق فعالیت بدنی پیشنهاد می کند.

وزارت بهداشت فرانسه یادآوری می‌کند که «حرکت» به انجام یک فعالیت ورزشی محدود نمی‌شود و می‌تواند شامل فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی با خانواده، استفاده از پله‌ها به جای آسانسور، گنجاندن یک استراحت فعال در روز کاری یا حتی ساختن باشد. تماس تلفنی در حالت ایستاده و باغبانی

با این حال، مجبور نیستید تماشای تلویزیون را متوقف کنید. نکته مهم این است که این زمان را با رفتارهای سالمی مانند ورزش جلوی صفحه نمایش یا خوردن یک میان وعده مغذی ترکیب کنید.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا