اخبار اقتصاد ایران

کدام استان‌ها در منطقه امن تورم قرار دارند؟ | خوزستان بهترین عملکرد را داراست

بررسی تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی نشان می دهد که استان خوزستان بالاترین نرخ کاهش تورم را نسبت به فروردین و کمترین تورم ماهانه در اردیبهشت این ماه را تجربه کرده است.

افق میهن به نقل از اکو ایران، یکی از انواع کالاهایی که در شاخص قیمت مصرف کننده بررسی می شود; کالای غیر خوراکی است. بر اساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران از شاخص بهای مصرف کننده، تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در اردیبهشت ماه حدود ۳ درصد و حدود ۰.۸ درصد نسبت به فروردین ماه افزایش یافته است.

بررسی استانی تورم این کالاها حاکی از آن است که استان خوزستان بهترین عملکرد را در بین استان های کشور تجربه کرده است. این استان نه تنها کمترین تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی را دارد اردیبهشت این ماه همچنین بیشترین کاهش تورم ماهانه را نسبت به فروردین داشته است.

در آن سوی استان تهران قرار دارد که بیشترین افزایش تورم ماهانه نسبت به آن را دارد فروردین و سومین استان پر تورم در کالاهای غیرخوراکی است اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بود.

خراسان جنوبی در صدر تورم ماهانه غیرخوراکی اردیبهشت

بررسی آمار تورم اردیبهشت ماه نشان می دهد که تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در کل کشور معادل ۳.۳ درصد بوده است. اما تورم این کالاها در استان های مختلف متفاوت بوده است.

به عنوان مثال سه استان «خراسان جنوبی»، «کردستان» و «تهران» بیشترین تورم ماهانه را در اقلام غیرخوراکی داشتند. استان خراسان جنوبی در راس استان ها قرار دارد و قیمت کالاهای غیرخوراکی در این استان اردیبهشت ماه ۴.۵ درصد افزایش یافته است. استان کردستان با ۴.۲ درصد و استان تهران با ۴.۱ درصد در جایگاه های بعدی قرار دارند.

اما بررسی تورم استانی در اینجا محدود نمی شود. در سوی دیگر سه استان «خوزستان»، «همدان» و «سیستان و بلوچستان» قرار دارند که کمترین تورم ماهانه را در اقلام غیرخوراکی داشتند. این در حالی است که استان خوزستان بهترین عملکرد را در تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی دارد. اردیبهشت ماه و قیمت این کالاها در اردیبهشت تنها ۰.۶ درصد رشد داشته است. همچنین استان های همدان و سیستان و بلوچستان به ترتیب با ۱.۱ درصد و سیستان و بلوچستان با ۱.۵ درصد کمترین تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در این ماه را دارند.

کاهش ۵ درصدی تورم غیرخوراکی در استان خوزستان

مقایسه تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در اردیبهشت این ماه با فروردین ماه نشان می دهد که تورم ماهانه این کالاها در کل کشور ۰.۸ واحد درصد افزایش را تجربه کرده است.

بررسی استانی این تورم نشان می دهد که استان تهران بیشترین نرخ تورم را در اقلام غیرخوراکی دارد. اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به فروردین داشته است. بر اساس این آمار تورم ماهانه این کالاها در استان تهران ۲.۸ واحد درصد نسبت به فروردین ماه طلوع کرده است. پس از استان تهران، استان های لرستان و خراسان رضوی به ترتیب ۱.۵ و ۱.۲ واحد درصد افزایش یافته اند. اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه ها داشته اند

از سوی دیگر سه استان کشور در کاهش تورم عملکرد خوبی از خود نشان داده اند. بر اساس آمارها، تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در سه استان «خوزستان»، «همدان» و «سمنان» بیشترین کاهش را داشته است. اردیبهشت ماه نسبت به فروردین استان خوزستان در راس این عملکرد مثبت قرار دارد، بر این اساس تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در این استان ۵ واحد درصد کاهش یافته است. پس از آن استان همدان با ۲.۴ واحد درصد کاهش و سمنان با ۱.۱ واحد درصد کاهش.

در مجموع بررسی این تورم حاکی از آن است که استان خوزستان هم در کاهش تورم ماهانه و هم در تورم ماهانه اردیبهشت ماه بهترین عملکرد را در بین استان های کشور داشته است. از سوی دیگر استان تهران بالاترین نرخ تورم ماهانه را تجربه کرده و سومین استان پر تورم است اردیبهشت ماه امسال بوده است. بنابراین می توان وضعیت کالاهای غیرخوراکی را گفت اردیبهشت ماه برای استان خوزستان بسیار مناسب و برای استان تهران نامناسب بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا