اخبار اقتصاد ایران

صدور سند برای ۱۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی | ستاد ملی قرنطینه آستارا افتتاح شد

محمدی بیان کرد: ستاد ملی قرنطینه نباتی شهرستان مرزی آستارا به عنوان یک اداره بسیار تاثیرگذار برای تقویت بازرگانی و تجارت خارجی محصولات کشاورزی محسوب می شود و نقطه قوتی برای ارتقای امنیت غذایی کشور است.

افق میهن رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان همزمان با پنجمین روز از هفته جهاد کشاورزی در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان رشت اظهار داشت: برپایی ستاد کل نیروهای مسلح جهاد سازندگی با فرمان تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در بیست و هفتم خرداد سال ۱۳۵۸ در مسیر فقرزدایی و توسعه روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته شکل گرفت.
صالح محمدی ضمن تبریک این روز به همه جهادگران سنگر ساز به ویژه شهدا، جانبازان و ایثارگران افزود: هفته جهاد کشاورزی بر تمامی جهادگران، کشاورزان و تولیدکنندگان بخش های مختلف، صاحبان صنایع کشاورزی و صنایع کشاورزی مبارک باد. همکاران پرتلاش در مراکز خدمات جهاد کشاورزی. این تبریک را به دهیاری ها، ادارات جهاد کشاورزی، سازمان های تابعه، مراکز و موسسات تحقیقاتی، پژوهشکده ها و دانشکده های کشاورزی تبریک می گوییم.
وی یادآور شد: امروز جهان ما با چالش های زیادی مانند بحران های مالی، مشکلات اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، گرسنگی آشکار و پنهان، سوء تغذیه و ناآرامی های اجتماعی مواجه است و بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ) بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از گرسنگی آشکار و پنهان و سوء تغذیه رنج می برند و این تعداد در سال ۲۰۵۰ به حدود ۴ میلیارد نفر خواهد رسید.
محمدی تصریح کرد: از سوی دیگر تامین نیازهای غذایی و امنیت غذایی جوامع در حال رشد یکی دیگر از مشکلاتی است که باید با توجه به منابع و امکانات موجود با رویکرد علمی و دانش بنیان و با توجه به نامگذاری سال جاری برطرف شود. توسط مقام معظم رهبری به عنوان جهشی در تولید. با مشارکت مردم و تاکید معظم له که کشاورزی مسئله اول کشور است و نباید از آن غفلت کرد، یک تکلیف بر عهده همه مسئولان و تولیدکنندگان روشن است و آن هم در مرحله فعلی و با توجه به حساسیت های بالای مواد غذایی است. امنیت، نیاز به استفاده از تولید از عنصر مشارکت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تولیدکنندگان در قالب کار تیمی و تشکل های کشاورزی با ترسیم طرح مشارکت عادلانه و واقع بینانه بر اساس سهم، زمینه ارتقای ضریب امنیت غذایی را فراهم می کنند.
وی تاکید کرد: تمرکز من و مدیران خانواده بزرگ جهاد کشاورزی عزیز گیلان بر مسائل زیربنایی بخش کشاورزی، افزایش ظرفیت تولید برای رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید و بازاریابی برای داخل و خارج از کشور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گزارش عملکرد دولت سیزدهم را در اداره صدور پروانه ارائه کرد و گفت: در دولت سیزدهم ۸۲۷ واحد تاسیس و یک هزار و ۶۶۶ واحد به مرحله بهره برداری رسیده است و در حوزه شیلات نیز ۲۰۴۹ پروانه صادر شده است. تاسیس و ۲۷۹۷ پروانه بهره برداری صادر شده است. است.
وی ادامه داد: ۴۴۴ جواز تاسیس و ۹۴۱ پروانه بهره برداری در حوزه گل و گیاه صادر شد و ۴۲۳۰ جواز تاسیس و ۴۰۴۴ پروانه بهره برداری صادر شد.
محمدی تصریح کرد: شاخص های اقتصادی بخش کشاورزی رو به بهبود است و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران مثبت است و در پایان سال ۱۴۰۲ نرخ رشد بخش کشاورزی مثبت است.

وی در ادامه سخنان خود به افزایش میانگین تولید روزانه ۵۵۰ تن مرغ در گیلان به ۹۰۰ تن در روز اشاره کرد و گفت: جهادکشاورزی خدمت بزرگی به مردم ارائه می کند و ذخایر کافی برای آینده داریم. ۴ ماه از نظر نهاده های دام و طیور. در ذخایر استراتژیک گندم و آرد برای ۱۰۰ روز آینده برنامه ریزی و آماده می شود.
وی گفت: پس از ۶۰ سال در دولت سیزدهم به صورت جدی و برنامه ریزی شده در قالب قانون حل تداخل، مشکلات کشاورزان و دامداران را با یکدیگر و دستگاه های دولتی حل و مشکل اراضی آنها را حل کنیم. کمیسیون حل تداخل در سازمان جهاد کشاورزی تشکیل و تشکیل شد.
محمدی یادآور شد: از ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی مشمول قانون رفع تداخل، ۲۱۸ هزار هکتار در کمیسیون رفع تداخل با حضور مدیران کل ثبت اسناد، اقتصاد، دارایی و منابع طبیعی و برای ۱۱۵۰۰۰ هکتار اسناد کشاورزی صادر و تحویل صاحبان آنها شده است. است.
محمدی به مبارزه و کنترل ملخ مراکشی که یکی از معضلات کشاورزی استان است اشاره کرد و گفت: ستاد ملی قرنطینه آستارا سال هاست که در انتظار راه اندازی بوده و به عنوان سد دفاعی برای جلوگیری از آسیب ها شناخته می شود. ورود آفات و بیماری های گیاهی که جهاد کشاورزی امسال افتتاح شد.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی در سال های اخیر با اعطای تسهیلات، صدور مجوز، حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان با اجرای طرح های مهمی همچون تجهیز و نوسازی شالیزارها، اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، افزایش درجه مکانیزاسیون، به عنوان نهادی انقلابی و مردمی افتخار کرده است. ، توسعه صنایع تبدیلی، تکمیل حلقه های زنجیره ارزش، کشت قراردادی، مدیریت مصرف بهینه آب و افزایش ۱۹ درصدی بهره وری آب برای دستیابی به توسعه پایدار و تولید پایدار در کشاورزی.
وی در خاتمه تاکید کرد: باید منابع گرانبهای خاک و آب را که امانت الهی است حفظ کنیم و به گونه ای کار نکنیم که برای نسل های آینده محیط زیست و منابع طبیعی را با مشکل مواجه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا