اخبار بورس

نرخ‌شکنی‌های موجود در رشته بیمه‌های نفت و انرژی و راهکار‌های رهایی از آن

چیزی را گزارش کنید اخبار بورسصنعت نفت، پتروشیمی و پالایش به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش اقتصادی کشور می‌تواند به عنوان فرصتی برای کسب سود و رقابت بین شرکت‌های بیمه با ضریب زیان پایین مطرح شود.

عملکرد صنعت بیمه در حوزه بیمه نفت و انرژی در کشور نشان دهنده روند افزایشی سهم صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در صنعت بیمه است.

گفتنی است سهم بیمه نفت و انرژی نسبت به کل حق بیمه تولید همچنان بسیار ناچیز است.

همانطور که می دانیم رقابت ناسالم و تخلفات در صنعت بیمه در حال تبدیل شدن به برگ برنده ای برای جبران کسری بودجه مصوب شرکت های بیمه است.

این مشکل تا آنجا پیش می‌رود که مدیر خوش‌نام و با تجربه صنعت بیمه بدون شرمندگی با صدای بلند از کاهش قیمت خبر می‌دهد و با تقاضای سهم از سبد شرکت رقیب، شرکت رقیب را به اخلال در معامله‌اش متهم می‌کند. با بیمه گر منعقد شده است.

در این رقابت شرکت های بیمه سعی می کنند از طریق قیمت ها و شرایط جذاب برای بیمه نامه ها مشتریان را جذب کرده و از ورود رقبا به بازار جلوگیری کنند.

این نوع رقابت معمولاً منجر به قیمت های پایین تر، خدمات و مزایای بیشتری می شود که می تواند به مشتریان ارائه شود. از سوی دیگر این نوع رقابت می تواند سودآوری شرکت های بیمه را کاهش دهد و حتی به صنعت آسیب برساند. به همین دلیل، مدیران صنعت بیمه باید استراتژی های مدیریت جنگ پرتفوی خود را با دقت طراحی کنند تا از گسترش صحیح و پایدار صنعت بیمه اطمینان حاصل کنند و از اثرات منفی احتمالی جلوگیری کنند. این کاهش قیمت در صنعت بیمه می تواند صنعت بیمه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این موارد که می تواند عواقب جدی داشته باشد عبارتند از عدم تخصیص ریسک و واگذاری درصد زیادی از ریسک به شرکت بیمه. این پرداخت های نگهداری آگاهانه یا ناآگاهانه منافع ذینفعان، سهامداران و بیمه گذاران را تهدید می کند.

در هر صورت عدم استفاده از تمام ظرفیت بیمه اتکایی به دلیل کاهش قیمت موجب عدم پذیرش بیمه اتکایی سایر شرکت ها و در نتیجه از دست رفتن اعتبارات ملی و نیاز به مداخله جدی مراجع نظارتی از جمله بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. و کمیته های فنی آموزش و پرورش.

به نظر من همه این اتفاقات ناشی از نبود یک استراتژی مدون و قابل اجرا در حوزه بازاریابی و فروش در شرکت های بیمه است که باید با در نظر گرفتن ریسک های بیمه نفت و انرژی به آن توجه کرد. بازاریابی و فروش در شرکت ها و کشورهای پیشرفته و پیشرفته از اصول مهم و کاربردی در ساختار سازمانی تلقی می شود که موفقیت سازمان خود را منوط به آن می دانند.

مدیریت تعاونی که می تواند کمک شایانی به این امر کند، می توان به مدیریت ریسک متأسفانه مغفول مانده شرکت های بیمه اشاره کرد.

برای جلوگیری از افزایش قیمت در صنعت بیمه، مدیران و صاحبان شرکت های بیمه می توانند از راهکارهای مختلفی استفاده کنند. در اینجا برخی از این راه حل ها آورده شده است:

تمرکز بر بهبود کیفیت خدمات: به جای رقابت بر سر قیمت، شرکت های بیمه می توانند خود را در کیفیت خدمات و تجربه مشتری متمایز کنند. این معیار به مشتریان اجازه می دهد تا بدون نیاز به رقابت قیمت، جذب و حفظ شوند.

توسعه محصولات و خدمات نوآورانه: ارائه محصولات و خدمات جدید و نوآورانه می تواند به شرکت های بیمه کمک کند تا از ورود رقبا به بازار جلوگیری کنند و مشتریان جدید را جذب کنند.

توسعه استراتژی بازاریابی متفاوت: بهبود استراتژی بازاریابی، مانند استفاده از دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات هدفمند، و استفاده از رسانه های اجتماعی، می تواند به شرکت های بیمه کمک کند تا مشتریان جدیدی پیدا کنند.

تعامل با مشتریان: برقراری ارتباط فعال با مشتریان و درک نیازهای آنها می تواند به شرکت های بیمه کمک کند تا از رقبا متمایز شوند و مشتریان خود را جذب کنند.

ایجاد روابط با شرکای تجاری: همکاری با سایر شرکای تجاری مانند بانک‌ها، شرکت‌های فناوری و سایر شرکای استراتژیک می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا از جنگ پرتفوی خارج شوند و از طریق همکاری صحیح به یک نقطه قوت تبدیل شوند.

استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها و هوش تجاری: استفاده از داده کاوی، تجزیه و تحلیل داده ها و هوش تجاری می تواند به شرکت های بیمه کمک کند تا الگوهای رفتاری مشتریان را درک کنند و استراتژی های مناسبی برای جذب و حفظ آنها ایجاد کنند.

تغییر در ساختار سازمانی: به منظور تسریع فرآیندها و اصلاح ساختار سازمانی، مدیران باید استراتژی های خود را برای مقابله با جنگ پرتفوی با دقت طراحی کنند.

شرکت های بیمه با اجرای این راهکارها می توانند از جنگ پرتفوی فرار کرده و به سودآوری و پایداری بیشتری دست یابند.

جلال جعفری، کارشناس صنعت بیمه و رئیس بیمه نفت و انرژی شرکت بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا