ترندهای روز

یخ رابطه ریاض و واشنگتن چگونه شکسته شد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

سیاست عرصه مواجهه با پیامدهاست. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پاییز ۲۰۲۲، یک هفته پس از آنکه پادشاهی عربستان سعودی کاهش شدید تولید نفت خود را اعلام کرد، طی مصاحبه با CNN از عربستان سعودی دیدن کرد. بایدن نشان داد که از این اقدام سعودی ها به دلیل تأثیر آن بر هرج و مرج ناشی از جنگ روسیه در اوکراین می ترسد.

به گزارش فرارو به نقل از فایننشال تایمز، مقامات آمریکایی این تصمیم سعودی ها را سیلی به واشنگتن دانستند زیرا در آستانه افق میهنات میان دوره ای، قیمت داخلی بنزین در آمریکا را افزایش می دهد. برای بایدن، این تصمیم سعودی شخصی بود. کاهش تولید اعلام شده توسط کارتل اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی تنها سه ماه پس از آن صورت گرفت که او سرمایه سیاسی خود را صرف سفر به عربستان سعودی برای مذاکره با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی کرد. وی این دیدار را در حالی انجام داد که پیش از این از گفتگو با محمد بن سلمان خودداری کرده بود.

در ماه‌های پس از آن، روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی بر خلاف ماه‌های گذشته، اکنون شکوفا شده است. اگر مقامات دولت بایدن پادشاهی سعودی را رژیمی سرکش می دانستند، اکنون از آن کشور به عنوان یکی از مهم ترین شرکای جهانی واشنگتن یاد می کنند. آنها اکنون در مورد نیاز به عادی سازی روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و اسرائیل صحبت می کنند، توافقی تاریخی که می تواند خاورمیانه مدرن را شکل دهد و تغییر دهد.

چنین توافقی که البته با ادامه جنگ توسط اسرائیل غیرممکن به نظر می رسد، به بایدن در سیاست خارجی دستاوردی خواهد داد. مقامات آمریکایی معتقدند که این توافق می تواند بخش مهمی از یک توافق پایدار برای پایان دادن به بحران غزه باشد.

تغییر چشمگیر لحن تا حدی بازتابی از این است که چگونه سیاست خارجی بایدن اکنون به جای ایدئولوژی توسط رویدادها هدایت می شود. دقیقاً همانطور که قبلاً در مورد دولت اوباما وجود داشت. خاورمیانه آشفته همیشه رؤسای جمهور ایالات متحده را جذب می کند حتی زمانی که آنها به دنبال دور شدن از منطقه هستند. این بار پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و پاسخ اسرائیل که شعله جنگ را برانگیخت، خاورمیانه بار دیگر مورد توجه دولت آمریکا قرار گرفته است.

اگرچه ایالات متحده وابستگی خود را به واردات نفت از خلیج فارس کاهش داده است، اما آنچه در خاورمیانه اتفاق می افتد هنوز بر قیمت های جهانی تأثیر می گذارد. با این وجود، هسته اصلی تغییر در رویکرد دولت بایدن این واقعیت سیاسی نهفته است که واشنگتن عربستان سعودی را بازیگر بسیار مهمی می‌داند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و اگر واشنگتن با ریاض تعامل نکند، متحدان سنتی این کشور خواهند بود. ایالات متحده، مانند چین و روسیه، تعامل عمیق تری با آن کشور خواهند داشت. آنها خواهند بود. در نتیجه، دولت بایدن در تلاش است تا ریاض را در جبهه خود نگه دارد تا از همسویی بیشتر روسیه و چین با عربستان سعودی جلوگیری کند.

عربستان سعودی و ایالات متحده در دهه های گذشته فراز و نشیب هایی داشته اند، اما روابط تجاری و نظامی بین دو کشور از زمان روی کار آمدن ترامپ به طور قابل توجهی بهبود یافته است. ترامپ اولین سفر خارجی خود را به ریاض انجام داد و با امضای قراردادهای تسلیحاتی میلیارد دلاری با ولیعهد عربستان موافقت کرد. در سال ۲۰۱۸، تنها چند هفته پس از قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، ترامپ در کنسولگری عربستان در استانبول گفت: «ریاض متحد بزرگی در مبارزه بسیار مهم آمریکا علیه ایران است».

با این حال، بایدن یک چرخش ۱۸۰ درجه ای انجام داد و در کمپین افق میهناتی خود برای تجدید نظر در روابط آمریکا با بزرگترین صادرکننده نفت جهان متحد شد و قول داد ریاض هزینه قتل خاشقجی را بپردازد. وی همچنین ریاض را به کشتار کودکان متهم کرد که به وضوح به جنگ عربستان سعودی علیه یمن اشاره داشت. بایدن پس از کسب قدرت، تهدیدات خود را عملی کرد. یک هفته پس از مراسم تحلیف، او فروش تسلیحات تهاجمی به ریاض را به حالت تعلیق درآورد و یک ماه بعد یک گزارش اطلاعاتی محرمانه منتشر کرد که نشان می‌داد محمد بن سلمان قتل خاشقجی را تایید کرده است.

با این وجود، در پس زمینه این تحولات، کانال های ارتباطی بین دو کشور باز ماند. برت مک گورک، مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه، سفری به ریاض داشت تا بی سر و صدا به سعودی ها اطمینان دهد که اوضاع ظرف چند ماه بهبود خواهد یافت. ریاض نیز دست به چنین اقداماتی زد که در واشنگتن به عنوان پیشنهادی برای رئیس جمهور جدید تلقی شد. کمی قبل از مراسم تحلیف بایدن، ریاض تحریم منطقه ای بیش از سه ساله علیه قطر، یکی از متحدان آمریکا را که به کاهش تنش ها در سطح منطقه کمک کرد، لغو کرد.

همچنین در فوریه ۲۰۲۱، ریاض «لوجین الحثلول» فعال برجسته سعودی را از زندان آزاد کرد. اما زمانی که بایدن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی خود را به پادشاهی عربستان سعودی فرستاد، روابط بین آنها همچنان پرتنش بود.

مقامات آمریکایی به طور آزمایشی امکان ملاقات بایدن و محمد بن سلمان را در نشست گروه ۲۰ در رم یک ماه بعد مورد بحث قرار دادند، اما زمانی که ولیعهد سعودی تصمیم گرفت شخصاً در این نشست شرکت نکند، این طرح شکست خورد. در پایان این ولادیمیر پوتین بود که نقطه عطف کلیدی را رقم زد. حمله روسیه به اوکراین قیمت حامل های انرژی را به بالاترین سطح در سال های اخیر رسانده است و مقامات آمریکایی نگران بودند که ریاض که از سال ۲۰۱۶ در زمینه تولید نفت با مسکو همکاری می کند، در کنار پوتین قرار گیرد.

رقابت عمده با چین و حمله روسیه به اوکراین به طور قابل توجهی دیدگاه دولت بایدن را نسبت به عربستان سعودی از یک شریک مشکل ساز به یک کشور نوسانی مطلوب تغییر داد. البته، بسیاری در دولت بایدن، از جمله وزارت خارجه آمریکا، همچنان در برابر افزایش تعامل ایالات متحده با محمد بن سلمان مقاومت می کردند، اما کسانی نیز بودند که معتقد بودند ترجیح عمل گرایی بر اخلاق گرایی رویکرد درستی است.

در نتیجه، بایدن مشاور ارشد انرژی کاخ سفید را در ژانویه ۲۰۲۲، چند هفته قبل از ورود تانک های روسی به اوکراین، به ریاض فرستاد. با بهبود آزمایشی روابط، دولت بایدن ایده یک توافق بزرگ برای عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرد.

با وجود نگرانی‌های مداوم در بخش‌های مختلف دولت بایدن، بحث درباره سفر احتمالی بایدن به پادشاهی عربستان سعودی نیز آغاز شد. توافق ریاض برای برقراری آتش بس با نیروهای انصارالله یمن، با میانجیگری سازمان ملل، به حامیان بهبود روابط با ریاض در دولت بایدن کمک کرد. سفر بایدن به جده بالاخره انجام شد. این سفر هفته‌ها قبل از تعدیل تولید نفت اوپک پلاس انجام شد، کاری که واشنگتن تلاش کرده بود به امید کاهش قیمت نفت انجام دهد. دیدار بایدن با مقامات سعودی سرد و با احوالپرسی ناشیانه بایدن سالخورده و شاهزاده هزاره (محمد بن سلمان) سرد به نظر می رسید. با این حال مقامات آمریکایی تاکید کردند که این دیدار به خوبی انجام شد و اختلافات دو کشور حل شد و زمینه های لازم برای گسترش همکاری ها فراهم شد.

هدف از سفر جده شکستن یخ روابط و اجازه دادن به بوروکراسی برای تعامل بود. پس از دیدار بایدن و محمد بن سلمان، احساس امکان تحقق این هدف وجود داشت. با این حال، دولت بایدن از آن زمان به دلیل تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت قبل از افق میهنات میان دوره ای نوامبر خشمگین شده است. این باعث شد برخی از اعضای عصبانی دولت بایدن به این نتیجه برسند که عناصری در ریاض می خواهند دموکرات ها در افق میهنات شکست بخورند.

پس از آن، برای ماه ها تماس اندکی بین واشنگتن و ریاض وجود داشت. ریاض نشان داده است که مصمم است روابط گسترده تری با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای فروش نفت خود به پکن برقرار کند. پس از آن سعودی ها سعی کردند مقامات آمریکایی را متقاعد کنند که تصمیم آنها برای کاهش تولید نفت بر اساس پویایی بازار است و نه یک تصمیم سیاسی. سرانجام راه های ارتباطی بازگشایی شد.

هم برای ایالات متحده و هم برای عربستان سعودی، دستاورد مهم این روابط احیا شده، توافق عادی سازی روابط با اسرائیل است که هر دو طرف برای رسیدن به آن تلاش کرده اند.

بر اساس آن طرح، عربستان سعودی در ازای پیمان دفاعی و همکاری هسته ای آمریکا، روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل برقرار خواهد کرد و اسرائیلی ها باید به سمت پذیرش کشور مستقل فلسطین حرکت کنند. با این وجود، جنگ غزه تهدیدی برای شکست مذاکرات در این زمینه بوده است.

مقامات سعودی به طور خصوصی به صراحت اعلام کرده اند که هنوز برای توافق باز هستند، اما جنگ اسرائیل در غزه به شدت پویایی را تغییر داده است. علیرغم اینکه ریاض حامی حماس نبود، از ویرانی های ناشی از حمله اسرائیل به غزه عصبانی بود. مقامات آمریکایی با سفر به ریاض با مقامات سعودی گفتگو کرده اند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هرگونه اقدام برای تشکیل کشور فلسطین را رد می کند.

آمریکا به عربستان سعودی اعلام کرده است که آماده از سرگیری فروش تسلیحات است و در مقابل، پادشاهی سعودی به آمریکا و متحدانش اجازه داده از حریم هوایی ریاض برای دفاع در برابر حملات موشکی و پهپادی استفاده کنند. یکی از مقامات ارشد دولت بایدن می گوید که معتقد است پیشرفت در روابط آمریکا و عربستان سعودی ادامه خواهد داشت.

با این وجود، چین همچنان یکی از شرکای کلیدی عربستان است و شاهزاده محمد بن سلمان پوتین را در حالی که به دنبال ایجاد توازن در روابط بین غرب و شرق است، کنار نگذاشته است. هنوز هم کسانی در ایالات متحده هستند که مخالف روابط نزدیکتر بین ایالات متحده و پادشاهی عربستان سعودی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا