بانک و بیمه

فروش بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها

به گزارش افق میهن، وزارت اقتصاد اعلام کرد: یکی از مشکلاتی که باعث کاهش توانایی بانک‌ها در ارائه تسهیلات و مصرف بخش زیادی از منابع آنها شده است، دخالت دارایی‌های بانک‌ها در بخش‌ها و بازارهایی غیر از واسطه گری مالی است. روشی برای کاهش دارایی های مازاد بانک ها همواره به عنوان یک ضرورت تلقی شده است.

فروش دارایی های مازاد بانک ها به عنوان یکی از اقدامات لازم برای اصلاح و چابک سازی ترازنامه بانک ها تلقی می شود و استفاده از راهکارهای مناسب به ویژه با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه می تواند در این امر موثر باشد. پایبندی به تعهدات قانونی بانک ها برای تضمین سودآوری و ایفای نقش موثرتر، زیرا واسطه های مالی اصلی کشور باید در این امر کمک کنند.»

وزارت امور اقتصاد و دارایی در راستای اجرای الزام قانونی مربوطه در قانون رفع موانع تولید، تسریع در فروش دارایی‌های مازاد بانک‌های تحت مدیریت کشور را در دستور کار قرار داده است. به این ترتیب فروش ۹۵ هزار و ۲۲۴ میلیارد تومانی دارایی های مازاد بانک های مدیریت شده پایان یافت. شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا آخر اسفند ۱۴۰۲ یعنی در دو سال و شش ماه انجام شد که شامل ۵۶۶۱۵ میلیارد تومان سهام غیربانکی و ۳۸۶۰۹ میلیارد تومان اموال مازاد بود.

در سال ۱۴۰۱، ۵۱ هزار و ۱۲ میلیارد تومان دارایی مازاد و در سال ۱۴۰۲، ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از دارایی های مازارد فروخته شد. در مجموع، این امر شامل انتقال دارایی های مازاد از بانک ها به دولت قبل از سال ۱۳۹۴ بود شهریور ماه ۱۴۰۰ فقط ۵۴ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان بود، در دو سال و شش ماه در دولت سیزدهم ۹۵ هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان محقق شد.

در عین حال در دولت سیزدهم نزدیک به ۳۰ سهم توسط شرکت های تابعه بانک ها فروخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا