ترندهای روز

مطالعه جدید: اهلی کردن سگ‌ها منجر به تیره شدن عنبیه آنها می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

تیمی از دانشمندان حیوانات در دانشگاه علوم Teikyo با همکاری یکی از همکارانش از دانشگاه شووا در ژاپن دریافتند که اکثر سگ‌ها عنبیه تیره‌تری نسبت به بستگان گرگ خود دارند. این نتیجه نشان می دهد که رنگ چشم تیره تر به دلیل اهلی شدن تکامل یافته است. این گروه در مطالعه خود که در مجله سلطنتی علوم منتشر شد، رنگ چشم چندین گرگ و سگ را مقایسه کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که تمام سگ‌های خانگی مدرن از یک اجداد باستانی منشا می‌گیرند، گونه‌ای از گرگ که اکنون منقرض شده است. نزدیکترین خویشاوند مدرن آنها گرگ خاکستری است که دارای عنبیه های رنگارنگ معروف است که به آنها شهرت چشمان زرد می دهد. تصور می شود یکی از خویشاوندان منقرض شده دارای چشم های مشابهی باشد.

در این مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند ببینند که آیا سگ‌های مدرن چشم‌های تیره‌تری پیدا کرده‌اند یا خیر. و اگر چنین است، آیا به دلیل درک انسان است که چشمان تیره تر دوستانه تر است؟ زیرا اگر اینطور باشد، این امکان را برای سگ ها به عنوان حیوان خانگی فراهم می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، محققان عکس های ۲۲ گرگ خاکستری را با ۸۱ تصویر از سگ های خانگی از نژادهای مختلف مقایسه کردند و به طور خاص به رنگ عنبیه آنها نگاه کردند. آنها دریافتند که تقریباً تمام سگ ها چشمان تیره تری نسبت به گرگ داشتند و در بسیاری از موارد به میزان قابل توجهی تیره تر بودند.

آنها بر این باورند که این به این احتمال اشاره می کند که سگ های با چشم تیره تر ممکن است بیش از هزاران سال به دلیل ویژگی های خاص مرتبط با آنها افق میهن شده باشند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که انسان‌ها انسان‌های دیگر و حیواناتی را که چشم‌های تیره‌تری دارند، دوستانه‌تر از آنهایی که چشم‌های روشن‌تر یا آبی دارند، می‌دانند.

این تیم آزمایش دیگری را انجام داد که در آن از داوطلبان خواستند که دوستی سگ ها را در عکس ها ارزیابی کنند. آنها دریافتند که در بیشتر مواقع، انسان‌ها سگ‌هایی را که چشم‌های تیره‌تری دارند، به احتمال بیشتری دوست‌دار ارزیابی می‌کنند.

این تیم تحقیقاتی خاطرنشان می کند که یکی از دلایلی که انسان ممکن است سگ هایی با چشمان تیره تر را دوستانه تر بداند، این است که تعیین اندازه مردمک ها دشوارتر است. زیرا تغییر اندازه مردمک ها باعث ایجاد احساسات منفی در افراد می شود.

این مطالعه در Royal Open Science منتشر شد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا