ترندهای روز

قدیمی‌ترین داستان جهان در اندونزی کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

دانشمندان موفق شدند قدیمی ترین داستان جهان را در یکی از غارهای اندونزی کشف کنند. ظاهراً انسان های اولیه خیلی زودتر از تصور ما به هنر روی آوردند. اما محتوای داستان چیست؟

شواهد باستان شناسی نشان می دهد که نئاندرتال ها حدود ۷۵۰۰۰ سال پیش شروع به علامت گذاری غارها کردند. اگرچه این نمادها تصویر انسان یا موجود خاصی را نشان نمی دادند. بعدها پیشرفت انسان باعث شد که به تدریج نقاشی در غارها آغاز شود. پیش از این تصور می شد که قدیمی ترین داستان جهان مربوط به ۲۱ هزار سال پیش است. اما ظاهرا اینطور نیست.

قدیمی ترین داستان جهان درگیری یک موجود خیالی را روایت می کند

قدیمی ترین داستان جهان در اندونزی کشف شد

سال ها پیش، باستان شناسان توانستند نقاشی جالبی را در یکی از غارهای فرانسه پیدا کنند که متعلق به انسان های اولیه است. قدمت این نقاشی به ۲۱۰۰۰ سال پیش برمی گردد و مردی سر پرنده را در حال مبارزه با گاومیش کوهان دار نشان می دهد. با این حال، در سال ۲۰۱۹، دانشمندان توانستند صدها نمونه از هنر اولیه انسان را در غارهای اندونزی کشف کنند.

دانشمندان همیشه می دانستند که داستان سرایی نقش بسیار مهمی در تکامل انسان داشته است. حتی بدون شک می توان گفت که موفقیت انسان به عنوان گونه ای باهوش بدون وجود این هنر جذاب با مشکلات جدی مواجه می شد. اما شواهد زیادی از داستان سرایی در انسان های اولیه وجود نداشت. با این حال، وضعیت در سال ۲۰۱۹ تغییر کرد و همزمان با کشف نمونه‌های هنری انسان‌های اولیه.

از جمله این آثار می توان به تابلوی سنگی ۴.۵ متری اشاره کرد که موهاوت شبیه انسان را در حال نبرد با خوک های زگیل دار و بوفالوهای کوتوله (حیوانات بومی جزیره سولاوسی) نشان می دهد. این پنل عنوان قدیمی ترین داستان جهان را به خود اختصاص داد. بررسی ها نشان داد که این تابلوی سنگی عموماً متعلق به حدود ۴۳۹۰۰ سال پیش است. اگرچه یکی از نقاشی هایی که درگیری با خوک های زگیل را روایت می کند مربوط به ۴۵۵۰۰ سال پیش است.

قدیمی ترین داستان جهان در اندونزی کشف شد

پانل سنگی در اندونزی کشف شد

پس از چند سال، کارشناسان باستان شناسی دوباره با ابزار دقیق تری سراغ قدیمی ترین داستان جهان رفتند. این بار مشخص شد که پانل سنگی چندین هزار سال قدمت دارد، یعنی حدود ۴۸۰۰۰ سال قدمت دارد. اما در این بین، باستان شناسان ناگهان موفق شدند نقاشی ۵۱۲۰۰ ساله ای را در غاری دیگر پیدا کنند. این نقاشی توانست عنوان قدیمی ترین داستان جهان را به خود اختصاص دهد.

در نقاشی جدید تصویر موجودی را می بینیم که فقط نیمی از انسان است و می خواهد با خوک زگیل دار مبارزه کند. به طور کلی، مردم شناسان به چنین تصاویری بسیار علاقه مند هستند. زیرا به توانایی انسان های اولیه در تصور یک موجود ماوراء طبیعی اشاره دارد. پیش از این، قدیمی ترین نمونه از ایده انسان ماورایی مربوط به مجسمه مرد شیر در آلمان بود. این مجسمه ۴۰ هزار سال قدمت داشت. با این حال، اکنون قدیمی ترین داستان جهان این رکورد را شکسته است.

کشف جدید دانشمندان توانسته توجه علاقه مندان به اخبار علمی را به خود جلب کند. اما همه با یافته جدید موافق نیستند. پل پتیت، استاد باستان شناسی پارینه سنگی در دانشگاه دورهام انگلستان، فکر می کند که نتیجه گیری درباره قدیمی ترین داستان جهان اشتباه است. البته به گفته وی روش سنجش قدمت این اثر بسیار دقیق بوده و با تابلوی ۵۰ هزار سال پیش طرف هستیم، اما مشخص نیست این تابلو داستانی را روایت می کند.

قدیمی ترین داستان جهان در اندونزی کشف شد

پتیت پیشنهاد می کند که این نقاشی ها به طور تصادفی کنار هم قرار گرفته اند. یا در موقعیت های مختلف و بر اساس اتفاقات کاملا مجزا ترسیم می شوند. با این حال، تیم تحقیقاتی همچنان بر یافته های خود پافشاری می کند. آنها هیچ نشانه ای از سکونت انسان در غار پیدا نکردند. همچنین غار در ارتفاعی بالاتر از سایر مناطق قرار داشت. به همین دلیل آنها پیشنهاد می کنند که از غار فقط برای اهداف هنری استفاده می شده است.

به نظر می رسد این غار برای انسان های اولیه اهمیت خاصی داشته و شاهد آداب و رسوم اولیه بوده است. با این حال، هیچ کس نمی تواند با قطعیت در مورد رویدادهای ۵۰۰۰۰ سال پیش صحبت کند. شاید با قدیمی ترین داستان روایی دنیا روبرو هستیم و شاید فقط به چند نقاشی ساده و مجزا نگاه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا