فرهنگ و هنر

چرا باید به آینده بورس خوشبین بود؟ / بورس صعود می کند؟


افق میهنی –

۱۶ خرداد سال ۱۴۰۳ روز خاصی برای اهالی بازار سرمایه بود. چرا که پس از ۴۵۵ روز گذشته، فعالان بازار سرمایه با اندکی امیدواری مثبت بزرگی را تجربه کردند. اما چرا باید به آینده این بازار امیدوار باشیم؟

اختاز آنلاین نوشت شاید مهمترین عاملی که باعث شد بورس تهران بیش از یک سال در کما بماند، از بین رفتن شفافیت و اعتماد بود. ۱۷ اردیبهشت فشار فروش سنگینی بر بازار حاکم بود و رئیس بورس دلیل آن را شناسایی سود عنوان کرد. اما بعدها مشخص شد که نورچشمی از اطلاعات محرمانه مطلع بوده و خیلی زودتر از دیگران از سقوط بازار جلوتر رفته اند.

عنصر اعتماد به حدی فهمیده شد که حتی اخبار تاثیرگذاری مانند بازنگری نرخ خوراک پالایشگاه ها، اصلاح بند «ق» تبصره ۶ لایحه بودجه و حتی رشد تدریجی نرخ دلار نیما نیز باعث شد. کارایی خود را از دست دادند و قدرت شوک درمانی و تغییر روند را نداشتند! حتی مرگ رئیس دولت سیزدهم نیز وضعیت را برای فعالان وخیم‌تر کرد و سازمان بورس با اعمال سیاست محدود کردن دامنه نوسان، این آتش را داغ‌تر کرد. اکنون دولت جدیدی روی کار آمده است و در روز انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور کشور، شاخص کل شمع در ۴۵۵ روز گذشته در سطح پایینی قرار داشت. به نظر می رسد اعتماد به دولت جدید وجود دارد، اما عوامل بنیادین چه می گویند؟

ارزش دلاری بورس اوراق بهادار تهران

اگر باور داشته باشیم که نرخ دلار لنگر مورد انتظار همه متغیرهای اقتصادی است، بررسی ارزش دلاری بازار سرمایه به خوبی موقعیتی را که در آن قرار داریم به تصویر می کشد. طبق تصویر زیر، ارزش دلاری بازار به نیمه دوم بازمی گردد. سال ۲۰۱۸. عددی که پس از آن شاهد رشد عجیب شاخص های بورس بودیم. لازم به ذکر است از آن سال تاکنون حدود ۱۰۷ شرکت در نماد قرار گرفته اند و اگر بخواهیم ارزش بازار را تعدیل کنیم، ارزش دلاری بورس تهران به کمترین ارزش خود در ۷ سال اخیر نزدیک شده است.

گردش پول در کشورهای تورم زا

با بررسی کشورهای تورم زا متوجه می شویم که سرمایه و پول کلان به سمت یک بازار هدایت نمی شود و بسته به شرایط، این سرمایه بین بازارها می چرخد! اتفاقی که باعث می شود فقط بازار هدف مورد پسند واقع شود و سایر بازارها شرایط نوسانی را تجربه کنند!

بازگشت امید به بورس پس از 455 روز متوالی / چرا باید به آینده بازار خوش بین بود؟

با توجه به جدول فوق، حتی سود بانکی نیز بازدهی بالاتری را منعکس کرده است. به نظر می رسد این بار نوبت به بازار سرمایه می رسد و در صورت عدم مشاهده ریسک های دیگری مانند وضع قوانین جدید و افزایش مجدد نرخ سود، توجه به بورس تهران معطوف شود.

آیا سیاست های کلان با رشد بازار همسو هستند؟

متغیرهای موثر بر بازار سرمایه نیز از پارامترهای مهمی هستند که سرمایه را به سمت بورس تهران هدایت می کنند. به عبارت دیگر، اگر ریسک های ریز و درشت همچنان گریبانگیر بازار سرمایه باشد، اقناع سرمایه داران و ایجاد جریان و افزایش ارزش معاملات مشکل خواهد بود.

اصلاح بند «ق» تبصره ۶ هم کمکی به شرکت های بورسی بود و هم سیگنالی بود که سیاستمداران از حساسیت بازار سرمایه آگاه هستند. از سوی دیگر شاهد اصلاح فرمول نرخ خوراک پالایشگاه ها بودیم که به وضوح با توجه به وسعت این صنعت و تاثیر زیاد بر شاخص های بورس، توجیه ورود به بورس را افزایش می دهد.

حتی شاهد تمدید مهلت خروج خودروسازان از ماده ۱۴۱ بودیم که تاثیر شگرفی بر صنعت پیشرو بازار دارد. از سوی دیگر نرخ دلار نیما به تدریج در حال افزایش است که خبر مثبتی برای بورس محسوب می شود. مجموع این عوامل در کنار اعتماد به دولت چهاردهم می تواند روزهای خوبی را برای بازار رقم بزند. اما آیا منابعی که به بازار سهام سرازیر می شوند به اندازه کافی بزرگ هستند که جریان پیدا کنند؟

صندوق های با درآمد ثابت

اگر اولین روز معاملاتی هفته مورخ ۱۶/۰۴/۱۴۰۳ را مبنا قرار دهیم، به خوبی نشان می دهد که فعالان بازار سرمایه انتظار رشد بازار را دارند. برای اثبات این گفته نظارت بر وجوه با درآمد ثابت می تواند معیار مناسبی باشد. صندوق هایی که در شرایط رکودی بازار مطلوب هستند امروز ۲ هزار میلیارد تومان عقب نشینی را تجربه کردند که قطعا به سمت بورس اوراق بهادار تهران خواهد رفت.

بازگشت امید به بورس پس از 455 روز متوالی / چرا باید به آینده بازار خوش بین بود؟

خروج نقدینگی که بی سابقه بود و با توجه به انتظارات ایجاد شده از بازار سرمایه به نظر می رسد این خروج ادامه داشته باشد. برای درک بزرگی این عدد، اگر در ۱۰ روز آینده شاهد برداشت چنین پولی از صندوق های با درآمد ثابت باشیم، عدد به دست آمده برابر با تزریق پول از صندوق توسعه ملی به بورس تهران خواهد بود. لازم به ذکر است که بیش از ۵۰۰ واحد پول در صندوق های با درآمد ثابت پارک شده است.

تهدیدات بورس تهران

یکی از بزرگترین تهدیدات بورس تهران افزایش نرخ سود است. سیاستی که در زمان وزارت طیب نیا انجام شد و باعث شد بازار سرمایه نزدیک به یک سال رکود داشته باشد! حالا که احتمال می رود دوباره وزارت اقتصاد به طیب نیا برسد، این نگرانی در بین فعالان بازار وجود دارد که اتفاقات سال ۱۳۹۲ تکرار نشود.

ریاست جمهوری ترامپ تهدید دیگری برای بازار سهام است. اتفاقی که قطعا در کوتاه مدت شوک منفی ایجاد می کند و در بلندمدت نیز مسیر سختی را پیش روی دولت و بازار قرار می دهد. علاوه بر این تغییر هر از چندگاهی قوانین نیز برای هر بازاری مخرب است و امیدواریم دولت چهاردهم برای اجرای این سیاست ها اقدام کند. چرا که «اعتماد» مهم ترین رکن بازار سرمایه است.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا