محیط زیست

افزایش ۳ درجه‌ای دمای هوای اصفهان نسبت به وضعیت نرمال

منصور شهرفروش در گفت و گو با خبرنگار افق میهن، با بیان اینکه با اعلام نارنجی اخطاریه هواشناسی در استان پیش بینی می شود گرد و خاک تا روز سه شنبه هفته جاری در شهرهای شرقی، شمالی و مرکزی استان تداوم داشته باشد. با قرار گرفتن میانگین شاخص آلودگی در وضعیت ناسالم، هرگونه اقدامی که منجر به تشدید گرد و غبار و آلاینده ها به ویژه خاک ورزی، حفاری، سوزاندن بقایای کشاورزی و فضای سبز، استخراج معادن، حمل خاک و گچ شود ممنوع است.

وی افزود: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده ها، کاهش شعاع میدان دید ناشی از افزایش کانون های گرد و غبار و فرسایش بادی داخل و خارج استان در مناطق شمالی و شرقی استان به ویژه کاشان. آران و بیدگل، نایین، چوپانان، با درود، خوردن بیابانک، اردستان، مهاباد، زواره، نسخه، جرقویهکوهپایه ها، سجزی، هرندانارک و کویرهای مجاور سمنان و همچنین کانون های نقطه ای در شرق اصفهان و تالاب گاوخونی پیش بینی می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با پایش زیست محیطی و همکاری این اداره کل سکوتتصریح کرد: رعایت توصیه های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و غبار به ویژه افراد آسیب پذیر و بیماران، استفاده از ماسک استاندارد، ورزش نکردن و فعالیت بدنی در فضاهای باز در شرایط گرد و غبار، رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده ای از نظر کاهش دید و توجه به توصیه های پلیس راهنمایی و رانندگی مورد تاکید است.

وی گفت: به دستگاه های اجرایی ذیربط طبق دستورالعمل وضعیت اضطراری گرد و غبار ابلاغ شد تا با اعمال پایش میدانی به منظور کاهش انتشار منابع آلاینده خودرویی و صنعتی، ماموریت های مرتبط با این شرایط را انجام دهند.

این فروشنده شیشه با اشاره به استقرار الگوی تابستان گرم با افزایش دو تا سه درجه ای دما در طول روز نسبت به نرمال در استان، افزود: کمیته اضطرار شرایط گرد و غبار با صدور اطلاعیه ای شرایط ایجاد شده را به صورت مستمر رصد و رصد می کند. نظارت بر مراکز فرسایش بادی و اعمال محدودیت ها اعمال می شود.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان علاوه بر اینکه در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان تحت تاثیر کانون های فرسایش بادی قابل شناسایی داخلی در شمال و شرق قرار دارد، متاثر از خشک شدن رودخانه زاینده رود و متروکه شده است. زمین های غیر زیر کشت به دلیل کمبود منابع آب های سطحی و زیرزمینی تحت تأثیر منابع داخلی و نقطه ای قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا