اخبار اقتصاد ایران

افزایش تورم در 21 استان؛ تهران ترمز کل کشور را کشید

تورم ماهانه در خرداد ماه در استان ۲۱ کیشور اردیبهشت افزایش یافته در حالی که تورم تهران کاهش یافته است.

افق میهن به نقل از اکو ایران، برآوردها حاکی از آن است که نرخ تورم خرداد در نیمی از استان های کشور بیشتر از نرخ تورم ماهانه کل کشور بوده است.

بالاترین نرخ تورم ماهانه در خرداد هرمزگان جزو استان های کشور بوده است. تورم ماهانه این استان نسبت به اردیبهشت یک درصد بالا رفته است. استان کرمانشاه کمترین نرخ تورم را در ماه گذشته تجربه کرد. تورم ماهانه در این استان ۱.۴ درصد بوده است.

همچنین استان بوشهر بیشترین افزایش نرخ تورم را تجربه کرده است. نرخ تورم ماهانه خرداد ماه در این استان نسبت به اردیبهشت ۲.۷ واحد درصد افزایش داشته است.

بیشترین کاهش در نرخ های ماهانه خرداد نسبت به ماه قبل مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است. تورم ماهانه این استان در خرداد ماه در حال کاهش بوده و ۱.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

تهران عامل ثبات تورم است خرداد

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در ۱۵ استان کشور نرخ تورم ماهانه خرداد سال ۱۴۰۳ بیش از تورم ماهانه کل کشور بوده است.

بررسی ها نشان می دهد در ماه گذشته نرخ تورم ماهانه در اکثر استان های کشور نسبت به اردیبهشت افزایش یافته است. به عبارت دیگر نرخ تورم در ۲۱ استان کشور افزایش یافته است. اینها در حالی است که تورم ماهانه کشور در خرداد ۱۴۰۳ معادل ۲.۸ درصد نسبت به اردیبهشت تغییر نکرده است. چرا که استان تهران در محاسبه نرخ تورم ماهانه اهمیت زیادی دارد. در این استان نرخ تورم ماهانه در ماه گذشته کاهش یافته است. نرخ تورم خرداد ماه در استان تهران ۲.۸ درصد برآورد شده است که در مقایسه با اردیبهشت ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر استان تهران به تنهایی ترمز تورم را کشیده است.

هرمزگان گل سرسبد نرخ تورم ماهانه است

بر این اساس بالاترین نرخ تورم ماهانه خرداد ماه ۱۴۰۳ در استان هرمزگان تخمین زده می شود. در این استان تورم ماه گذشته ۳.۷ درصد نسبت به اردیبهشت این ماه ۱.۶ واحد درصد افزایش یافته است.

پس از هرمزگان، سه استان اصفهان، سمنان و مازندران با اختلاف کمی در رتبه دوم قرار دارند.

برآوردها نشان می دهد که استان کرمانشاه کمترین نرخ تورم را دارد خرداد ثبت کرده است در ماه گذشته تورم ۱.۴ درصدی را تجربه کرده است که نسبت به اردیبهشت ۱.۵ درصد کاهش داشته است.

آمارها نشان می دهد در خرداد ماه بیشترین افزایش نرخ تورم مربوط به استان بوشهر بوده است. در این استان تورم با ۲.۶ درصد افزایش به ۳.۴ درصد رسیده است.

همچنین کمترین افزایش نرخ تورم مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است. تورم در این استان خرداد سال ۱۴۰۳ با ۱.۶ درصد کاهش به ۱.۵ درصد رسید که دومین استان با کمترین نرخ تورم پس از کرمانشاه بود.

آمارها نشان می دهد که تورم استان زنجان در خرداد ۱۴۰۳ بدون تغییر باقی می ماند. تورم در این استان خرداد و اردیبهشت امسال ۲.۵ درصد برآورد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا