بانک و بیمه

نرخ رشد پایه پولی کاهش یافت| افزایش دارایی های خارجی بانک مرکزی

بر اساس گزارش های بازار، رشد نقدینگی نیز از ۱/۳۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۳/۲۴ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید که نشان دهنده کاهش ۸/۶ واحد درصدی رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ است.

بر اساس آمار اولیه این معاونت، رشد پایه پولی با ۱۵.۳ واحد درصد کاهش از ۴۲.۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۷.۶ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

لازم به توضیح است که بخشی از رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۱ ناشی از افزایش نسبت سپرده قانونی بوده که اثر پولی نداشته و همانطور که انتظار می رود با کاهش اثر متغیرهای مذکور، رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲ روند نزولی آشکاری را ثبت کرد

همچنین رشد نقدینگی از ۱/۳۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۳/۲۴ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید که نشان دهنده کاهش رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۸/۶ واحد درصد است.

معاونت سیاست پولی بانک مرکزی در ادامه گزارش توسعه مولفه های پایه پولی در سال ۱۴۰۲ می گوید; با توجه به تکلیف مجمع عمومی بانک مرکزی مبنی بر قیمت گذاری دارایی های ارزی (براساس کیفیت آنها) و بدهی های ارزی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲، صورت دارایی ها و بدهی های بانک مرکزی مورد بررسی و تنظیم قرار گرفت. پایان سال

علاوه بر این، آنها بر اساس دستورالعمل تدوین آمارهای پولی و مالی صندوق بین المللی پول (MFSMCG، ۲۰۱۶) و با در نظر گرفتن منطقه اقتصادی و اصل سکونت و همچنین واحدهای نهادی مقیم و غیر مقیم در تدوین هستند. آمارهای پولی و مالی و با هدف اطمینان از صحت و کیفیت به منظور افزایش آمار پولی، طبقه‌بندی مولفه‌های پولی پایه بررسی شد.

در سال ۲۰۱۲، خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی ۴۳۰.۹ درصد رشد کرد و ۱۷۴.۳ درصد از رشد پایه پولی در سال ۲۰۱۴ (۲۷.۶ درصد) را به خود اختصاص داد که عمدتاً ناشی از تورم بود.

بر این اساس، مطالبات بانک مرکزی از بانک ها ۴۴.۵ واحد درصد از رشد پایه پولی در سال مورد گزارش را به خود اختصاص داده است. دلیل اصلی افزایش مطالبات بانک مرکزی از بانک ها افزایش اضافه برداشت بانک ها از وجوه بانک مرکزی است.

توسعه بدهی بانک ها به بانک مرکزی

در خصوص توسعه بدهی بانک ها به بانک مرکزی که سهم مهمی در رشد پایه پولی در سال گذشته داشته است، باید توجه داشت که علاوه بر افزایش سهم سپرده های تکلیفی، بخش زیادی از اضافه برداشت ها بانک ها و مؤسسات اعتباری از طریق عواملی مانند مشکلات ترازنامه ای تحت تأثیر قرار می گیرد. و آن ضعف حاکمیت شرکتی آنهاست که در کوتاه مدت و در سالهای اخیر شناسایی نشده و عمدتاً معطوف به رفتارهای گذشته بانکها و انباشته شدن عدم تعادلهای مختلف در ترازنامه آنهاست.

در این زمینه بانک مرکزی اقدامات و سیاست هایی را برای اصلاح عدم تعادل بانک ها در دستور کار قرار داده است.

یکی دیگر از عوامل رشد پایه پولی در پایان سال ۱۴۰۲ بر اساس این گزارش، خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی بوده که ۹/۷ واحد درصد از رشد پایه پولی را به خود اختصاص داده است.

لازم به توضیح است که بخشی از افزایش بدهی عمومی به بانک مرکزی به دلیل افزایش تعداد اسناد قابل پرداخت به دولت و همچنین سهمیه و سهام دولت در صندوق بین المللی پول است که فاقد آن است. آثار پولی ناشی از ورود مربوطه به بخش «سایر بدهی ها» بانک مرکزی.

یکی دیگر از عوامل اصلی افزایش سهم خالص بدهی بخش عمومی به بانک مرکزی در رشد پایه پولی، افزایش کمتر سپرده های بخش عمومی به بانک مرکزی در مقایسه با افزایش بدهی بخش دولتی است که نشان می دهد. پرداخت‌های دولت در سال ۱۴۰۲ عمدتاً متکی به منابع سپرده بود.

در عین حال دولت در این مدت از ترازساز خزانه داری استفاده نکرد.

بر اساس اعلام مسئول سیاست های پولی بانک مرکزی، عامل کاهش پایه پولی در پایان سال ۱۴۰۲، مانده سایر اقلام بانک مرکزی بوده که سهم کاهشی ۱۹۹.۱ واحد درصدی در رشد نرخ ارز داشته است. مبنای پولی.

دلیل اصلی کاهش خالص سایر اقلام بانک مرکزی نسبت به پایان سال ۱۴۰۱، انتشار ذخایر ارزی دارایی ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی و افزایش سایر بدهی های بانک مرکزی به دلیل افزایش است. در اسناد قابل پرداخت به صندوق بین المللی پول و بانک جهانی.

در این گزارش تاکید شده است که در پایان سال ۱۴۰۲ با توجه به اقدامات سیاست پولی بانک مرکزی، موجودی اوراق بهادار در بازار آزاد با ۱۰۶.۴ درصد افزایش از ۹۸۸.۴ میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۰۴۰.۰ میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است. سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است که نشان دهنده سیاست فعال بانک مرکزی در مدیریت بازار پول و ذخایر بانکی در دوره مذکور است.

جدول: توسعه مبالغ پول در سال های اخیر

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا