بانک و بیمه

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی/پیش بینی آغاز روند صعودی جدید در میان مدت

وحید پورجریشی; بازار: پس از یک دوره رکود نسبی، سرانجام قیمت جهانی طلا توانست در بازار افزایش یابد و به سقف ماهانه خود برسد. این افزایش قیمت ناشی از احساسات و تغییرات بازار است که عمدتاً مربوط به آخرین داده های اقتصادی در ایالات متحده است، به ویژه آمار بازار کار که آخر هفته گذشته منتشر شد. در واقع این تحرکات بازار منجر به افزایش حدود ۶۵ دلاری معادل ۲.۷۹ درصدی قیمت طلا در هفته گذشته شده است.

آمار بخش شرکتی و احتمال شروع کاهش نرخ

همانطور که در اکثر گزارش ها در مورد بازارهای مختلف از جمله فلزات اساسی و گرانبها و ارزهای دیجیتال اشاره کرده ایم، صدور نرخ سود بالای بانکی مصوب فدرال رزرو این کشور برای کنترل نرخ تورم این کشور همچنان در حال توسعه در ایالات متحده است. عامل اصلی رکود در بازار اما نکته مهم این است که آمار بازار کار و ایجاد شغل که پنجشنبه گذشته توسط فدرال رزرو منتشر شد، نشان دهنده ایجاد ۲۰۶۰۰۰ شغل در بخش کشاورزی است که فراتر از انتظارات دولت است. با این حال، بررسی آمار بیکاری در ماه های آوریل و می نشان دهنده افزایش ۴.۱ درصدی نرخ بیکاری است که ممکن است منجر به افزایش فشار بر فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره بانکی شود.

نگاهی به نمودار یک هفته ای قیمت طلا، روند صعودی این فلز گرانبها را از اکتبر و خروج قیمت از فاز انباشت از فوریه ۲۰۲۴ را نشان می دهد.

اکنون احتمال کاهش نرخ بهره بانکی فدرال رزرو از دسامبر در حال افزایش است. موضوعی که باعث تحرکات قابل توجهی در بازارهای مالی عمده از جمله بازار طلا خواهد شد. در واقع افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر ناشی از همین فرصت و آمار بازار کار آمریکا بوده است.

کاهش شاخص دلار و بازده اوراق قرضه

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، شاخص دلار است که در هفته گذشته کاهشی حدود یک درصدی را به ثبت رساند. همانطور که می دانیم شاخص دلار نشان دهنده تسلط پول ملی آمریکا در بازار ارز است و کاهش این شاخص نیز نشان دهنده ضعف دلار است.

هر گونه ضعف در دلار می تواند به عنوان یک کاتالیزور قوی برای حرکت مثبت در بازار طلا عمل کند. بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا نیز کاهش یافته است و بازدهی این اوراق با حرکت قیمت طلا در بازار نسبت معکوس دارد.

تحلیل فنی قیمت طلا

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی/ پیش بینی آغاز روند صعودی جدید در میان مدت

نگاهی به نمودار یک هفته ای قیمت طلا، روند صعودی این فلز گرانبها را از مهرماه و خروج قیمت از مرحله انباشت از فوریه ۲۰۲۴ را نشان می دهد، همچنین تغییرات اخیر قیمت ها منجر به ایجاد طبقات پایین تر و سقف های بالاتر قیمت شده است. نشان دهنده ظهور یک روند صعودی در بازار است.

در هفته معاملاتی جاری (از دوشنبه) چندین عامل مهم و تعیین کننده برای توسعه قیمت طلا وجود دارد که مهمترین آنها انتشار آمار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) خرداد ماه است.

در حال حاضر، حمایت اصلی طلا روی ۲۳۶۳ (محور ۵۰ درصد) و مقاومت پیش رو نیز در ۲۴۵۰ دلار (بالاترین قیمت طلا) است. در حال حاضر، قیمت واکنش محدوده انباشت بالایی را آزمایش کرده است و پتانسیل شکستن این محدوده و ورود بازار را به یک فاز صعودی جدی افزایش داده است.

کاتالیزورهای افزایش قیمت در هفته معاملاتی جاری

در هفته معاملاتی جاری (از دوشنبه) چندین عامل مهم و تعیین کننده برای توسعه قیمت طلا وجود دارد که مهمترین آنها انتشار آمار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) خرداد ماه است. بر اساس آخرین داده های موجود، به نظر می رسد این شاخص ۰.۲ درصد افزایش یافته است که نشان می دهد تورم در ایالات متحده در حال کاهش است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز قرار است در جلسه استماع کنگره در یک جلسه دو روزه که از روز سه شنبه آغاز می شود، شرکت کند. پیش بینی ها بر این اساس است که در این جلسه آغاز کاهش نرخ سود بانکی نیز مطرح می شود. بنابراین خروجی آن با توجه به اهمیت ذکر شده از نظر نرخ سود بانکی و ارتباط آن با بازار طلا بسیار حائز اهمیت خواهد بود. به همه فعالان بازار طلا توصیه می‌شود قبل از باز کردن موقعیت‌های معاملاتی جدید، مراقب جلسه مهم جروم پاول و نتیجه آن باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا