بانک و بیمه

جو کاهشی دلار و طلا پس از انتخابات| گره کور اقتصاد به غیر از تحریم کجاست؟

سومیا شورابی; بازار: حامد حامدی، کارشناس و مدرس بازارهای مالی در تشریح وضعیت کنونی اقتصاد در نگاه خود به بازار دلار و طلا گفت: پس از فراز و نشیب های فراوان، رئیس جمهور چهاردهم انتخاب شد که بر خلاف افکار عمومی به عنوان یک اصلاح طلب. با مواضع اقتصادی و سیاست خارجی خود پذیرفته و به دست آورد و همچنین هیئت خود در دو مرحله اکثریت آرا را کسب کرد.
حامدی افزود: قطعاً مشخص است که رای اکثریت ناراضی از شرایط اقتصادی و فرهنگی و … در سبد پزشکان است و حضور این فرد در پاستور حداقل برای مدتی امید را روشن می کند. بازگشت به دوران درخشان روحانی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که آثاری دارد. می توانید آن را در سقوط طلا و دلار و در صعود درخشان بورس در روز اعلام پیروزی مشاهده کنید، اما تا چه حد این امیدواری خواهد بود؟ ادامه بده!؟
این کارشناس بازار مالی در ادامه گفت: برای درک بهتر این مشکل بهتر است چالش هایی که پزشکان با آن مواجه هستند بررسی شود. پزشکان قطعاً کاریزما و نفوذ روحانی در رده های قدرت را ندارند، از سوی دیگر جزو افراطی ترین ها هستند.» ایجاد نهادهای امنیتی و اقتصادی موازی در سه سال اخیر نیز ممکن است مانعی برای او باشد. اساساً به دلیل وجود این پارامترهایی است که پیش روی اوست و پیش نویس قوانین دولت در مناظرات انتخاباتی به جز یک موضوع، هیچ وعده قاطعی نداده است! اینکه او بر اساس مصالح مردم هدایت می شود نشان از صداقت و پاکی او در تاریخ پزشکان دارد، اما در راستای اصلاحات اساسی، بیش از این نیاز است، شاید تنها شانس پزشکان از دست اختلاسگران گذشته باشد. که تضمین می کند که پزشکان هیچ نقطه ضعفی در مقابل خود ندارند، در غیر این صورت روسای جمهور قدرتمندتر از پزشکان نیز کمر خود را خم می کنند.

نقطه کور اقتصاد ایران علاوه بر تهدیدهای خارجی مانند ریاست جمهوری ترامپ و پیروزی حزب تندرو در فرانسه که خطر افزایش تحریم ها را به دنبال دارد، افزایش مستمر نقدینگی، پایه پولی و کمبود سرمایه گذاری خارجی در ایران

حمیدی تصریح کرد: جدا از تهدیدهای خارجی مانند ریاست جمهوری ترامپ و پیروزی حزب تندرو در فرانسه که خطر افزایش تحریم ها را به همراه دارد، نقطه کور اقتصاد ایران افزایش مستمر نقدینگی، پایه پولی و کمبود است. سرمایه گذاری در ایران بسیار بالاست زیرا سرمایه گذار خارجی نمی داند از بین چندین نهاد موازی امنیتی، نظامی و قانونگذاری باید با کدام نهاد داخلی هماهنگ کند تا مسیر تجاری او دقیقا زیر سوال نرود. در حالی که اکثر کشورهای اطراف شرایط بسیار امن و با ثباتی را برای هر سرمایه گذار خارجی ایجاد کرده اند.

این مدرس بازارهای مالی ادامه داد: با توجه به بحث های انجام شده، انتخاب پزشکان بدون حمایت قاطع دستگاه حاکمیتی از برنامه های خود تنها به دلیل استرس روانی بازار طلا و ارز را آرام کرده است و این آرامش حل نمی شود مگر اینکه مشکلات ایجاد شود. از اساس حل می شود آرامش قبل از طوفان است… طوفانی که با انتخاب احتمالی ترامپ در کمتر از چند ماه دیگر شکل می گیرد و قوی تر از انتخاب صرف رئیس جمهور در ایران می تواند جلوی آن را بگیرد.

از نظر فنی بهترین و قوی ترین مناطق حمایتی دلار ۵۸ و ۵۵ هزار تومان و طلا ۳۳۰ هزار، ۳۰۰ هزار و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

حامدی افزود: هرگونه کاهش قیمت طلا و دلار در شرایط فعلی به شرط ثابت ماندن پارامترهای اقتصادی و سیاست خارجی تنها فرصت خرید خواهد بود.
این تحلیلگر بازار مالی در پایان به حوزه های حمایتی دلار و طلا اشاره کرد و گفت: اگر نرخ تورم ایران و آمریکا را مقایسه کنید، در پایان نرخ دلار در حال حاضر بالای ۷۰ هزار تومان برآورد می شود در صورت افزایش مجدد تورم ایران، این نرخ از نظر ارزشی به ۸۰ هزار تومان می‌رسد و سوابق سال‌های اخیر نشان می‌دهد که دولت قادر به کنترل قیمت نیست دلار ۵۸ و ۵۵۰۰۰ تومان و طلا ۳۳۰۰۰۰۰ و ۳۰۰۰۰۰ و ۲۸۰۰۰۰۰.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا