اخبار بورس

پتروشیمی زاگرس چهارمین شرکت تولید متانول در دنیاست/ سود ۴۲۰ تومانی سهامداران از مجمع”زاگرس”

چیزی را گزارش کنید افق میهنمتین دیدری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در این مجمع اظهار داشت: پتروشیمی زاگرس در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و در سال ۱۳۸۳ با عقد قراردادی با شرکت لرگی استارت، عملیات اجرایی آن انجام شد. و در سال ۱۳۸۷ واحد دوم به بهره برداری رسید. در سال ۱۳۹۰ در فرابورس پذیرفته شد. در سال ۱۴۰۰ با آغاز زنجیره ارزش و مناطق پایین دستی شروع کردیم. در سال ۱۴۰۱، ما در پروژه اتانول مصنوعی و در سال ۱۴۰۲، عملیات تولید اکسیژن را آغاز کردیم.

از نظر ترکیب سهامداران، شرکت توسعه نفت و گاز پارسیان با ۳۳.۹ درصد، شرکت پتروشیمی تابان فردا با ۱۸.۸۴ درصد، شرکت گروه صنعتی شیرین پوشینه با ۱۷.۷۸ درصد، شرکت صالح فر با ۱۶.۲۹ درصد و شرکت مروارید ارم ۱ ۰.۴ درصد و سایر سهامداران ۱۱.۷۹ درصد.

دیداری درباره ظرفیت تولید پتروشیمی زاگرس گفت: زاگرس چهارمین شرکت بزرگ تولید متانول در جهان است. البته پتروشیمی زاگرس بزرگترین مجتمع تولید متانول غلیظ جهان است.

وی با اشاره به وضعیت بازار متانول در جهان گفت: طبق بررسی های سال ۲۰۱۸ ظرفیت اسمی ۱۳۸ میلیون تن است و در سال ۲۰۲۸ به ۲۰۶ میلیون تن ظرفیت اسمی متانول در جهان خواهیم رسید. تولید عملیاتی در سراسر جهان ۱۱۶ میلیون تن است. حجم واقعی تجارت جهانی ۳۹ میلیون تن است. بر اساس پیش بینی ها، تجارت جهانی در سال ۲۰۲۸ به ۵۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت زاگرس تصریح کرد: چین بزرگترین تولید کننده، بزرگترین واردکننده و بزرگترین مصرف کننده متانول در بازارهای جهانی است. سهم جهانی متانول ۱۱۶ میلیون تن تولید واقعی در سال است که بر اساس ظرفیت اسمی ۱۸۲ میلیون تن است. سهم واقعی تولید متانول در ایران ۵۱ درصد از سهم تولید متانول در خاورمیانه است. همچنین ۱۳ درصد از تولید متانول در ایران بر عهده پتروشیمی زاگرس است.

وی خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۶ شاهد افزایش ۱۴ میلیون تنی چرخه تولید متانول در کشور خواهیم بود. وضعیت بازارهای شرکت در سال ۱۴۰۲ ۸۹ درصد چین، ۴ درصد هند و ۷ درصد بازار داخلی بود.

دیداری وضعیت تولید زاگرس را بین سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ ثبت کرد: ۱۳۹۸ ۲.۷ میلیون تن، ۱۳۹۹ ۳ میلیون تن، ۱۴۰۰ ۲.۵ میلیون تن، ۱۴۰۱ ۲.۴ میلیون تن و ۱۴۰۲. ۲.۴ میلیون تن تولید داشتیم. کاهش تولید زاگرس به دلیل قطع گاز در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۸۱۰۰۰ تن در سال بود. کاهش تولید به دلیل کمبود اکسیژن ۳۳۳۰۰۰ تن بود. اگر این دو محدودیت وجود نداشت به رقم واقعی ۳ میلیون و ۲۱۴ هزار تن می رسیدیم. در سال ۱۳۹۷ ۷۰ روز، ۲۰۱۹ ۳۱ روز، ۱۴۰۰ ۸۰ روز، ۱۴۰۱ ۷۰ روز و در سال ۱۴۰۲ ۹۶ روز قطعی گاز در پتروشیمی زاگرس را تجربه کردیم.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس گفت: مشکل دیگر افزایش و تغییرات نرخ گازرسانی است. در سال ۱۳۷۷ قیمت هر متر مکعب استاندارد گاز ۸۲۰ تومان بود و در سال ۱۴۰۲ به ۶۱۳۰ تومان در هر مترمکعب گاز رسیدیم. یعنی شاهد افزایش ۶۴۸ درصدی نرخ گازرسانی در کشور بودیم. از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ افزایش ۱۲۶۰ درصدی تعرفه گازهای گلخانه ای را ثبت کردیم. در سال ۱۳۹۷ مبلغ پرداختی برای گاز خوراکی ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده در حالی که در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، ۳۵۰ درصد افزایش نسبت مزایای جانبی را ثبت کردیم.

وی افزود: هزینه خالص حمل هر تن متانول در سال ۱۴۰۱ ۵۴ دلار بوده است. در سال ۱۴۰۲ به دلیل ساماندهی ناوگان لجستیکی ۱۷ درصد کاهش را به ثبت رساندند و به ۴۵ دلار در هر تن رسید. در سال ۱۴۰۲ ۲۴۵۳۴۴۳ تن و در سال ۱۴۰۱ ۲۴۶۰۰۰۰ تن فروختیم. حجم فروش نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۰۰ تن کاهش داشته که دلیل اصلی آن قطع گاز بوده است.

دیداری در خصوص صادرات این پتروشیمی گفت: در سال ۱۴۰۲ دو میلیون و ۲۹۴ هزار تن و در سال ۱۴۰۱ دو میلیون و ۲۷۳ هزار تن صادر شده است. سهم داخلی ۱۵۹۰۰۰ تن در سال ۱۴۰۲ و ۱۸۶۰۰۰ تن در سال ۱۴۰۱ بوده است. در سال ۱۴۰۲ ما ۲۵ تلاش برای فروش متانول داشتیم. در سال ۱۴۰۱ ۲۱ حمات وجود داشت. در سال ۱۴۰۲ ۴.۵ درصد افزایش فروش را ثبت کردیم. سود هر سهم ۱۴۰۲۵۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱ ۱۱۰ تومان بوده است.

مدیرعامل «زاگرس» توضیح داد: سود ناخالص در سال ۱۴۰۲ ۶۶۰۰ میلیارد تومان افزایش و در سال ۱۴۰۱ ۶۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. سود عملیاتی در سال ۱۴۰۲ ۱۲۰۰ میلیارد و در سال ۱۴۰۱ ۲۶۰۰ میلیارد بوده و رشد فروش ۲۰ درصدی را ثبت کرده ایم. کاهش ۵۵ درصدی سود عملیاتی و ۵۰ درصدی کاهش سود خالص را تجربه کردیم. درآمد عملیاتی ۲۵ همات هزینه درآمد عملیاتی از ۱۵ همات در سال ۱۴۰۱ به ۱۹ همات در سال ۱۴۰۲ به علاوه قیمت نهایی در سال ۱۴۰۱ ۲۹۱ دلار و در سال ۱۴۰۲ میانگین قیمت فروش ۲۷۸ دلار بوده است.

ما شاهد این مسائل هستیم که می بینیم افرادی اطلاعات غلط به تصمیم گیرندگان می دهند. در سال ۱۳۹۷ حاشیه سود زاگرس ۵۰ درصد، در سال ۱۳۹۷ ۸.۳۷ درصد، در سال ۹۹ ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۰ ۱۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ ۱۲ درصد و در سال ۱۴۰۲ این میزان به ۵ درصد کاهش یافته است. این نشان می دهد که قیمت گاز مواد غذایی و سایر هزینه ها مانند خدمات جانبی چقدر بر صنعت متانول ما تأثیر گذاشته است. امروز شاهد حاشیه سود ۵ درصدی در شرکت بزرگی مانند پتروشیمی زاگرس هستیم. هرکسی که اطلاعات نادرست از صورت های مالی سالانه را ملاک تعیین قیمت خوراک در سال های اخیر قرار داده است، امروز نیز باید این موضوع را ببیند. اگر شاهد حاشیه سود ۵ درصدی در پتروشیمی زاگرس هستیم، این افراد باید به زیان انباشته این شرکت ها نگاه کنند. دلایل اصلی افزایش ۶۰۰ درصدی عرضه گاز، افزایش قیمت خدمات جانبی، روند نزولی قیمت متانول در بازار جهانی، کاهش تولید گاز و کاهش حجم تولید و فروش و کاهش است. در تامین اکسیژن و کاهش حجم تولید و فروش …

دیداری بیان کرد: با توجه به موارد فوق و کاهش قابل توجه قیمت متانول در بازارهای جهانی، تصمیم گرفتیم به زنجیره پایین دستی روی بیاوریم و به سود پایدار برسیم. اولین قدم انجام مطالعات امکان سنجی بود. ما بیش از ۲۴ محصول پایین دستی را بررسی کردیم. ما تاییدیه کلی از واحد ETO دریافت کردیم. با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری برای این پروژه و عدم امکان سرمایه گذاری مستقیم توسط شرکت، سرمایه گذاری های اقتصادی تری را انتخاب کرده ایم. بنابراین، ما برای پروژه اتانول مصنوعی با ظرفیت ۳۰۰۰۰۰ تن تأییدیه اصولی دریافت کرده ایم. این پروژه در حال حاضر در حال انجام است. مدارک کامل موجود است بسته مهندسی فرآیند نیز به مدت ۶ ماه دریافت شده است. او در حال حاضر ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی درباره تامین مالی این پروژه گفت: مصوبه ۲۶۵ میلیون دلاری از خط اعتباری چین تحت عنوان پروژه های اولویت دار صنعت نفت توسط بانک مرکزی زیرمجموعه بانک تجارت اعطا شد. پس از دریافت بسته مهندسی پایه، بسته مهندسی EPC پروژه را اجرا می کنیم. همچنین برای تکمیل فاینانس با دو مجموعه خارجی کار می کنیم.

Der CEO von Zagros Petrochemical bemerkte: Da wir einen Einfluss von 20 % auf die Produktionskosten und die Produktionskosten hatten, beschloss das Unternehmen, bei Zagros Petrochemical zwei Einheiten mit 85.000 Normalkubikmetern Sauerstoff zu bauen, damit wir sie nicht benötigen bei der Sauerstoffversorgung auf andere Unternehmen angewiesen بودن. فاز طراحی در حال حاضر پیشرفت فنی ۸۶ درصدی را نشان می دهد. پس از تکمیل مهندسی اولیه پروژه، ۱۸ قطعه از ۳۰ قطعه اصلی با جدول زمانی ساخت طولانی سفارش داده شد. سه قطعه اصلی تجهیزات این واحدها نیز سفارش داده شد.

دیداری گفت: صرفه جویی خوبی در حوزه فروش حاصل شد. در حوزه کاهش تعداد پورت‌های تخلیه نیز نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۳ میلیون دلاری را ثبت کرده‌ایم. از ۱۶۵ پورت برای تخلیه به ۸۶ پورت کاهش یافته است. از نظر فروش نیز این شرکت در سال ۱۴۰۲ توانسته ۱۱ میلیون دلار معادل ۴۱۶ میلیارد تومان در حوزه درآمد حاصل از اجاره محصولات شرکت تولید کند.

در پایان مجمع ۴۲۰ تومان سود هر سهم زاگرس بین سهامداران تقسیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا