ورزشی

تاریخ‌سازی مهسا قربانی، داور زن ایرانی برای قضاوت در مسابقات کافای مردان

فوتبال و فوتسال بانوان ایران در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و در کنار عملکرد چشمگیر بانوان فوتبالیست و فوتسالیست نمی توان از پیشرفت و ارتقای داوران فعال در این رشته چشم پوشی کرد. در رشته فوتسال بانوان زری فتحی و گلاره نظمی نه تنها در مسابقات بانوان خوش درخشیدند، بلکه در مسابقات آقایان نیز توانستند فرصت حضور در رویدادهای مختلف از جمله جام جهانی را به دست آورند و حالا نوبت به تاریخ سازی رسیده است. برای داوران زن در فوتبال ایران.

داوران زن فوتبال ایران هرگز فرصت قضاوت در اتفاقات مهم را نداشته اند اما به نظر می رسد بالاخره این تابوی تاریخی در حال شکسته شدن است. در ماه های گذشته نام مهسا قربانی و مهناز ذکایی بیشتر بر سر زبان ها افتاده است. اوج این اتفاق در حاشیه دربی پایتخت بود که قرار بود این دو داور زن در اتاق VAR حضور داشته باشند که در آخرین لحظات حضورشان لغو شد و فدراسیون فوتبال نتوانست تصمیم تاریخی خود را عملی کند. و جنبه های غیر فوتبالی مانع حضور قربانی و ذکایی شد. در اتاق (VAR) بود.

تجربه تاریخی در سکوت خبری!

مسئولان فدراسیون فوتبال تصمیم گرفتند در سکوت خبری اتفاقی مهم و تاریخی را در مسیر اضافه کردن یک تجربه مهم به کارنامه داوران زن فوتبال ایران رقم بزنند که در نهایت این اتفاق افتاد و در فینال جام حذفی و در شرایطی که از حضور مهسا قربانی خبری نبود. ، اما این داور باتجربه در اتاق (VAR) حاضر شد تا برای اولین بار در یک مسابقه فوتبال مردان به عنوان عضوی از تیم داوری در اتاق (VAR) حضور داشته باشد و تجربه جدیدی به رزومه خود بیافزاید.

مجموعه ای از “اولین ها” برای قربانی

مهسا قربانی ۳۴ ساله و باتجربه که علاقه مند به داوری جام جهانی بانوان و البته آقایان است، بیش از یک دهه است که در عرصه داوری فعالیت می کند و در ۷ سال گذشته به عنوان یک داور نخبه کار خود را پیش برده است. . . قربانی تجربه داوری مسابقات فوتبال زیر ۱۴ سال مردان در مالدیو را دارد و اولین داور زن مجاز (VAR) فوتبال ایران محسوب می شود. حالا دیروز تجربه جدیدی به ویترین افتخارات مهسا قربانی اضافه شد و آن قضاوت مسابقات KAFA 2024 مردان است. بود!

شکستن تابوی مهسا قربانی در کافه ۲۰۲۴

قربانی روز گذشته به عنوان اولین داور نبرد تیم های ملی تاجیکستان و افغانستان به کار خود ادامه داد و قضاوت قابل قبولی داشت تا اولین قضاوت رسمی او برای فوتبال مردان در قاره آسیا به ثبت برسد! در کنار مهسا قربانی، ورونیکا برناتسکایا از قرقیزستان نیز دیدار تیم های ملی ایران و ترکمنستان را سوت زد تا ۲ داور زن در مسابقات جوانان CAF 2024 قضاوت کنند و یک تابو مهم در این رقابت ها شکسته شده است. مرکزی نیز مورد توجه قرار گرفت.

نزدیک تر از همیشه به سوت پایان جام جهانی

مهسا قربانی هم اکنون با حضور در فینال جام حذفی به عنوان یکی از داوران (VAR) و قضاوت بازی فوتبال مردان در سال ۲۰۲۷، ۲ گام مهم و اساسی در مسیر دریافت جواز قضاوت در جام جهانی زنان در سال ۲۰۲۷ برداشته است. مسابقات CAFFA 2024. حذف خواهد شد البته قربانی کورسوی امیدوار است در سطوح بالاتر در فوتبال مردان قضاوت کند اما هدف اصلی او حضور در جام جهانی ۲۰۲۷ است که با توجه به تجربیات به دست آمده در یک ماه گذشته می توان گفت قربانی در حال حاضر به آرزویش نزدیک تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا