ترندهای روز

جزییات بیماری‌های دارای معافیت پزشکیِ سربازی

به این ترتیب مادرانی که شوهرشان فوت کرده و یا با همسر موقت ازدواج نکرده اند می توانند از خدمت معاف شوند. در اصلاحیه پیشنهادی کلمه «دائمی» حذف شد. در این گزارش به معافیت مشمولان خدمت سربازی می پردازیم.

معافیت دائم

معافیت دائم به این معناست که با استفاده از یکی از روش های موجود در قانون می توان مشمول را قبل یا در حین خدمت معاف کرد. این معافیت مربوط به مواردی مانند مدرک تحصیلی، سن، بیماری و حتی ازدواج و بچه دار شدن است. انواع معافیت دائم به شرح زیر است:

۱- معافیت از خدمت سربازی

معافیت های پزشکی مربوط به بیماری هایی است که موضوع را از کار انداخته و در واقع از شرایط عادی زندگی خارج می کند. تقریباً هر بیماری در ۱۷ بند و بیش از ۳۰۰ بند توسط نظام وظیفه تدوین شده است که بر اساس آن می توان معافیت گرفت. در معافیت پزشکی شرایط سنی و غیبت وجود ندارد اما یکی از مهم ترین شرایطی که برای صدور معافیت در نظر گرفته می شود، مدرک تحصیلی است. هر چه مدرک تحصیلی بالاتر باشد امکان معافیت کمتر می شود. همچنین در اکثر بیماری ها امکان درخواست معافیت از خدمت سربازی در حین تحصیل وجود ندارد. از جمله این موارد می توان به چشم، آلرژی و معافیت یا حتی معافیت پزشک اسکلت و استخوان و یکی از حساس ترین قسمت ها یعنی اعصاب و روان اشاره کرد.

۲- معافیت سربازی از کفالت

وقتی پدر و مادر فردی به دلایل مختلف توانایی نگهداری از خانواده را ندارند یا طلاق گرفته اند، در این شرایط فرد می تواند سرپرستی پدر یا مادر خود را بر عهده بگیرد. گرفتن سرپرستی منحصر به پدر و مادر نیست و شخص می تواند سرپرستی برادر، خواهر، مادربزرگ و جد خود را بگیرد که هر کدام قوانین خاصی دارند. برخلاف معافیت پزشکی، صلاحیت تحصیلی در کفالت ملاک نیست، اما شرایطی مانند عدم حضور غیبت یا داشتن تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال و البته زندگی با فردی که قرار است کفالت شود از جمله موارد اصلی و شرایط مهم

۳- معافیت از خدمت سربازی

این معافیت سربازی مشمول افرادی می شود که دارای یکی از اعضای خانواده درجه یک هستند که مدت زیادی در مناطق رزمی و عملیاتی حضور داشته و یا به دلیل آسیب جسمی یا روحی بازنشسته شده باشند. رزمندگانی که مدتی در اسارت بوده اند نیز مشمول این قانون معافیت می شوند.

۴- معافیت از خدمت سربازی در موارد خاص

همانطور که از نام آن پیداست به کمترین شکل ممکن انجام می شود و در واقع افراد کمی هستند که این موارد را در بر گیرند. اما سازمان وظیفه عمومی این شرایط را پیش بینی کرده است و از طریق این موارد می توان معافیت هایی را دریافت کرد. هر یک از این موارد دارای شرایط و ضوابط خاصی است که برای بهره مندی از معافیت سربازی در موارد خاص باید رعایت شود.

۵- معافیت سربازی متاهلین

بر اساس قوانین جدید معافیت از سربازی، متاهلین دارای فرزند می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. این شرایط برای تمامی مشمولانی که در خدمت سربازی یا حتی متواری و متواری هستند وجود دارد و مشمولان به دلیل آن می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. طبق قانون متولدین قبل از سال ۱۳۵۵ به سادگی می توانند از معافیت سربازی استفاده کنند. داشتن ۳ فرزند و داشتن حداقل ۴۰ سال سن فرد تحت هر شرایطی معاف است. داشتن ۴ فرزند زیر ۴۰ سال تحت هر شرایطی فرد معاف است.

۶- معافیت از خدمت سربازی و عفو رهبری

یکی از قوانین معافیت از خدمت سربازی مربوط به حداقل سن مشمولان است که دیگر داشتن یا نداشتن فرزند ملاک نیست. در حال حاضر متولدین سال ۱۳۵۴ و قبل از آن حتی در صورت مجرد و بدون فرزند می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. همچنین کسانی که به سن ۵۰ سالگی رسیده یا رسیده اند.

۷- معافیت با خرید خدمت سربازی

در مقاطع زمانی خاصی خرید خدمت سربازی با شرایط و مبالغ متفاوتی وجود داشت. آخرین بار در سال ۹۵ تا سال ۹۷ با مبالغ مناسب و شرط ۸ سال غیبت امکان پرداخت خرید خدمت سربازی حتی به صورت اقساطی وجود داشت.

۸- معافیت از خدمت سربازی با مواد ۶ و ۹ رفاهی

این معافیت شامل کسانی می شود که قصد نگهداری از مادر را دارند ولی تنها پسر نیستند و مادر به دلیل ناتوانی شدید جسمی، ذهنی یا ذهنی تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرد. همچنین مشمولانی که خواهر و برادر معلول یا دو نفر از اعضای خانواده آنها از بهزیستی هستند می توانند از این معافیت استفاده کنند.

۹- معافیت سربازی کمیته امداد

این قانون در کمیته امداد امام خمینی (ره) وجود دارد و امکان بهره مندی از معافیت سربازی با عضویت دائم مادر در کمیته امداد وجود دارد.

۱۰- معافیت از خدمت سربازی با داشتن خواهر یا برادر از کار افتاده

یکی از معافیت هایی که در سال ۱۴۰۳ اصلاح شد مربوط به بهزیستی است. در این معافیت سربازی بر اساس قانون جدید اگر تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال باشد و برادر یا خواهر معلول بهزیستی داشته باشد می تواند از خدمت معاف شود. این قانون تا قبل از سال ۱۴۰۳ مربوط به خانواده های دارای ۳ عضو رفاهی بود.

۱۱: معافیت سربازی ساکنان جزایر خلیج فارس

مشمولانی که مدت زیادی در یکی از جزایر خلیج فارس سکونت دارند با تایید سازمان نظام وظیفه استان هرمزگان و سایر نهادهای ذی صلاح می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. این قانون در تابستان ۱۴۰۳ به تصویب نیروهای مسلح رسید.

۱۲- معافیت سربازی دو فرزند

قانون جدید زوجین و معافیت سربازی ۲ فرزند تیر در سال ۱۴۰۳ تصویب شد، بر اساس این قانون کلیه مشمولان دارای حداقل ۳۵ سال سن و دارای ۲ فرزند در صورت عدم غیبت می توانند از خدمت سربازی معاف شوند.

۱۳- معافیت سربازی تک فرزند

بسیاری از مشمولان معتقدند که با تک فرزند بودن از خدمت سربازی معاف می شوند. اما سن پدر برای معافیت سربازی تک فرزند حداقل ۷۵ سال تمام باشد یا برای دریافت معافیت تک فرزند نیاز به کفالت پدر بیمار یا کفالت مادر است. بدون همسر؛ بنابراین تنها پسر بودن کافی نیست و برای مشمول بودن باید شرایط مذکور و همچنین عدم غیبت سربازی را ثابت کرد.

معافیت موقت

۱- معافیت تحصیلی

از سن ۱۸ سالگی و دقیقاً از زمان ثبت نام فرد می تواند با ورود به دانشگاه از معافیت تحصیلی استفاده کند و پس از پایان تحصیل وضعیت وظیفه عمومی خود را مشخص کند. معافیت تحصیلی برای دانشجویان نوعی از معافیت موقت است.

۲- معافیت موقت کفالت

برای دریافت نفقه همسر برای مادر باید ۳۰ ماه از طلاق یا فوت پدر گذشته باشد تا مشمول معافیت قطعی از خدمت شود. در صورت تکمیل نشدن این زمان، موضوع معافیت موقت تضمین می شود تا در این مدت غیبت نداشته باشد.

۳- معافیت موقت پزشکی

در صورتی که طبق مقررات پزشکی موجود لازم باشد مراحل درمانی طی شود و پس از آن شورای پزشکی تصمیم نهایی را اعلام کند به مشمول معافیت پزشکی موقت تعلق می گیرد. این معافیت قبل از خدمت و حین خدمت در بازه های زمانی ۶ ماهه صادر می شود و برای پرسنل پزشکی موقت برای چند دوره قابل اعطا می باشد.

مهم ترین بیماری های معافیت موقت پزشکی:

بیماری واریکوسل

بیماری هیدروسل

بیماری های مرتبط با جراحی دیسک کمر

بیماری های مرتبط با مشکلات پوستی

بیماری های مرتبط با شکستگی استخوان

بیماری های مربوط به اعصاب و روان

بیماری های غدد درون ریز

برای معافیت به کجا مراجعه کنیم؟

مراحل دریافت معافیت به شرح زیر است:

به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید

دریافت فرم ۳ صفحه ای از پلیس +۱۰ و تکمیل آنها

مراجعه به مراکز واکسیناسیون و مهر ورق به مرکز

به پزشک معتمد نیروی انتظامی مراجعه کنید

بازگشت به پلیس +۱۰ و تحویل مدارک

ارسال پیامک توسط وظیفه عمومی و تعیین زمان و مکان کمیسیون

حضور در جلسه کمیسیون معافیت مورد نظر و ارائه مدارک

بین ۳۰ تا ۴۵ روز گذشت و دوباره از طریق وظیفه عمومی پیامک ارسال شد

حضور در کمیسیون وظیفه عمومی استان یا شهرستان

پرداخت هزینه مصوب کارت پایان خدمت در صورت رای معافیت کمیسیون

۱۰ روز برای اعتراض در صورت رد معافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا