اخبار بورس

“حفاری” عملیات حفاری پارس جنوبی را انجام می‌دهد/ قرارداد ۶۵۰ میلیون یورویی “حفاری” در یک سال گذشته/ حمایت سهامداران از مدیرعامل شرکت حفاری شمال

چیزی را گزارش کنید افق میهنمجمع عمومی عادی سالیانه شرکت حفاری شمال امروز تشکیل شد.

در این مجمع علیرضا سلمان زاده مدیرعامل شرکت حفاری شمال اظهار داشت: فعالیت شرکت حفاری شمال به صورت ویژه حفاری است. طی یک سال اخیر خدمات فنی مختلفی را در صنایع بالادستی به صنعت حفاری کشور ارائه کرده ایم.

وی در خصوص دارایی های حفاری افزود: ۹۲۰۰۰ دستگاه حفاری زمینی، ۳ دستگاه بالابر و تجهیزات حفاری کمکی در شرکت حفاری شمال نیز داریم که عمدتاً پشتیبانی ایمنی حفاری روی دکل است.

وی با اشاره به پروژه های فعلی این شرکت گفت: در پروژه مارون، جاه طلبی شرکت تکمیل این پروژه است. پروژه دیگر توسعه میدان زیرزمینی گلخاری است. سه حلقه چاه تحویل داده ایم و به تولید رسیده اند. ما در آنجا با دو سیستم فعال هستیم.
سلمان زاده ادامه داد: قرارداد دیگری با مپنا منعقد شد که در نجیران و در آن فعالیت می کنیم آبان این پروژه نیز در این ماه به پایان می رسد.

مدیرعامل «حفاری» تصریح کرد: در حال حاضر عملیات حفاری در دکل حفاری سحر ۲ در فلات قاره در حال انجام است و برای دو سال آینده با شرکت فلات قاره ای قرارداد بسته ایم. در قرارداد با دکل سحر اونک آمده است که از روزی که دکل وارد خلیج فارس شد و در خدمت آن صنعت قرار گرفت، به طور مستمر فعالیت خواهد کرد. این مرکز ۱۳ سال است که مورد بهره برداری قرار گرفته است. ما این تاسیسات را به مجتمع زیکو منتقل کرده ایم که در آنجا بازسازی و تعمیرات اساسی خواهد شد. ۱۴۰ نفر به طور همزمان در این مرکز کار می کنند و تجهیزات در حال خرید است. امیدواریم تعمیرات اساسی ظرف دو ماه تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: ما جزو چهار شرکت دعوت شده بودیم و می خواهیم حفاری در پارس جنوبی را آغاز کنیم. این پروژه ۳۰۸ میلیون یورو است. این ۹ چاه سهم بزرگی دارند. هر حفاری می تواند عدم تعادل گاز کشور را ۲ میلی متر مکعب در روز کاهش دهد.

مدیرعامل «حفاری» تصریح کرد: در قرارداد با شرکت مدیریت اکتشاف باید بگوییم که دکل ۱۱۷ شروع به کار کرده است. همانطور که می دانید دکل های عقب نیز به همین شکل هستند. این سیستم ها به طور مداوم بدون سفتی ایمنی کار می کردند و تعمیرات اساسی نشدند. دیدن دکل های حفاری در حال عمل به این معنی است که عملیات گسترده ای در مناطق عملیاتی و دکل در حال انجام است. این پروژه نیز از جمله پروژه هایی است که از نظر مبلغی سفارش خوبی به حساب می آید.

سلمان زاده گفت: “در آژانس خبری پژواک، مدیریت اکتشاف کارفرمای اصلی است و امیدواریم که این امر محقق شود.” مهر یا آبان امسال به پایان برسد. علاوه بر این، یک قرارداد ۸۰ میلیون دلاری نفت و گاز آروندان در میدان های مشترک غرب کارون داریم. با توجه به اقدامات انجام شده در سطح هلدینگ و اینکه در میدان دارخوین نیز با شرکت ملی نفت قرارداد بالادستی منعقد می کنیم، حجم زیادی از کار بر عهده شرکت حفاری شمال خواهد بود.

وی گفت: قرارداد بعدی با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که هم اکنون دکل ۱۱۴ در آن فعال است. دکل دوم رو هم باید اونجا نصب کنیم. مدت این قرارداد ۲۴ ماه می باشد.

مدیرعامل «حفاری» ادامه داد: سال گذشته قراردادی به مبلغ ۶۵۰ میلیون یورو منعقد کردیم در حال حاضر دو یا سه قرارداد در چارچوب ابلاغ مصوبات شرکت ملی نفت بسته شده است، اما مقدمات انعقاد است. قرارداد در ماه های آینده در حال انجام است.

سلمان زاده درباره موضوع پتروگر گفت: ما در فضایی بودیم که رای نیاورده بودیم. صادر شده. منتظر اجرای تصمیم نهایی هستیم.

وی افزود: سود عملیاتی شرکت از ۱۸۰۰ به ۴۷۰۰ افزایش یافت. برای ادامه این روند و ادامه بودجه ۱۱ طرحی که برای ما ترسیم شده است، تلاش می کنیم این درآمدها را افزایش دهیم. سود خالص عملیاتی با رشد خوبی همراه بود. در تلاش هستیم امسال با پروژه های جدیدی که تعریف کرده ایم این سود را افزایش دهیم.

مدیرعامل «حفاری» گفت: در سال گذشته هیچ مناقصه‌ای وجود نداشت که در آن مناقصه شرکت نکرده‌ایم، توانستیم با حاشیه سود بالا در مسابقات شرکت کنیم. ما با سود تضمینی ۲۸ درصد وارد رقابت شدیم. اگر برنده نشدیم به این دلیل بود که نمی‌خواستیم با اعداد کار کنیم. اگر در جایی هزینه های کشف نشده داشته باشیم به این معنی است که پروژه ها گاهی اوقات به دلیل فرسودگی تجهیزات با توقف های ناخواسته مواجه می شوند که باعث افزایش هزینه ها می شود.

سلمان زاده تصریح کرد: در شش ماه گذشته پیشرفت هایی داشته ایم. جلسات مختلفی با موضوع حمایت از سهام با فعال بازار، سهامدار عمده، هلدینگ سرمایه گذاری بنیاد و فعالان بازار سرمایه برگزار کردیم. اقداماتی انجام شده و به جایی رسیده ایم که می توانیم بگوییم به بلوغ رسیده ایم. قرار است بورس در این شرکت نهادینه شود.

وی در خصوص برنامه های آتی خاطرنشان کرد: تفاهم نامه دکل امیرکبیر که زمانی در دست ما بود و سال هاست در آن فعالیت نداشتیم در حال نهایی شدن است. نوسازی و تعویض ماشین آلات و عقد قرارداد لیزینگ ۵ دستگاه خشک کن با شرکت ملی نفت که دیروز به تصویب رسید و منتظر عقد قرارداد بعدی هستیم. اتفاقی که می افتد این است که یک ریال از دارایی سهامدار را وارد این قرارداد نمی کنیم. با شرکت ملی نفت قرارداد منعقد می کنیم که پیش پرداخت، اجاره مشروط به خرید و … را خود شرکت ملی نفت بر عهده می گیرد. مبنای آن را نیز در عهدنامه رودسر مشخص می کنیم. بستر حوضه رودسر برای نصب دکل های حفاری ما مناسب است و مشکلی در این زمینه از شرکت ملی نفت گرفته ایم و در ماه های آینده قرارداد نهایی می شود.

لازم به ذکر است در پایان مجمع ۴۵ تومان سود به ازای هر سهم «حفاری» بین سهامداران تقسیم شد.

لازم به ذکر است سهامداران حفاری شمال حمایت خود را از عملکرد خوب مدیرعامل این شرکت اعلام کردند و خواستار ادامه همکاری وی با حفاری شمال در سال جاری و سال های آینده شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا