ورزشی

از بوشهر تا میلان با مهدی طارمی

شاهین بوشهر اولین تیم حرفه ای طارمی بود، او در سال ۱۳۶۸ به این تیم پیوست و در دو فصل حضورش، هشت بازی برای این تیم انجام داد و تنها یک بار موفق به گلزنی شد.

او در سال ۹۱ راهی ایرانجوان شد و توانست با ۱۲ گل در ۲۲ بازی نظرها را به خود جلب کند. بازی های خوب او باعث شد پیشنهادات زیادی دریافت کند. در این بین نام علی دایی، اسطوره فوتبال ایران و سرمربی وقت پرسپولیس در میان هواداران طارمی می درخشید.

مهدی طارمی، در اردیبهشت در سال ۱۳۷۲ با قراردادی دو ساله به پرسپولیس پیوست تا شاگرد علی دایی شود. دایی با اشاره به اینکه او را در یک بازی دوستانه در اردبیل کشف کرده است، گفت: طارمی فقط پنج دقیقه بازی کرد و به او گفتم قرارداد ببند. طارمی اولین گل خود را مقابل ذوب آهن به ثمر رساند. نام او در پیروزی ۲-۱ مقابل استقلال بر سر زبان ها افتاد. جایی که به عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمد و در برد تیمش نقش داشت. مهدی طارمی دو سال پیاپی آقای گل لیگ برتر شد، او همچنین با ۵۵ گل بهترین گلزن تاریخ باشگاه پرسپولیس در لیگ برتر است.

لژیونر شدن هدف بعدی او بود. او تصمیم گرفت به ریزه اسپور ترکیه بپیوندد. اما این انتخاب آنقدر احساسی بود که او تنها پس از چند هفته پشیمان شد و از مدیران پرسپولیس خواست که برگردند. از آنجایی که طارمی بازیکن قراردادی بود، مذاکره با او ممکن است دردسرساز شود اما باشگاه پرسپولیس مهدی را برمی گرداند. در ادامه با شکایت باشگاه ترکیه ای، مهدی طارمی به مدت چهار ماه از فعالیت ورزشی و باشگاه پرسپولیس نیز از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شدند. این اتفاق بیشتر به ضرر پرسپولیس بود چرا که نتوانست به تقویت تیمش ادامه دهد و در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا متضرر شد.

غرافه قطر مقصد بعدی مرد بوشهری بود. او در دوران حضور در پرسپولیس در مصاحبه ای با تاکید بر اینکه می خواهد در تیم های اروپایی بازی کند، تاکید کرد: هرگز به تیم های عربی نمی روم. اما به هر حال این انتقال صورت گرفت.

طارمی بعد از یک فصل با پیشنهادات زیادی مواجه شد، او تصمیم گرفت سوار پرواز پرتغال شود، در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس چند برابر تیم پرتغالی به او دستمزد می دادند. ریو آوه تیمی بود که طارمی می خواست خودش را نشان دهد، او در ۳۰ بازی ۱۸ گل به ثمر رساند و آقای گل لیگ پرتغال شد. مهدی با عملکرد خود مورد توجه سران پورتو قرار گرفت و به این تیم پیوست.

مهدی طارمی آنقدر خوب بود که در مدت کوتاهی جای خود را در پورتو به دست آورد و محبوبیت زیادی در بین هواداران این تیم به دست آورد. او علاوه بر درخشش در لیگ پرتغال، با پورتو در لیگ قهرمانان اروپا نیز موفق بود. تصویری که در ذهن می ماند گل بازگشت او به چلسی است.

گلی که حتی نامزد پوشکاش (بهترین گل سال جهان) شد اما نتوانست این جایزه را دریافت کند.

سرخیو کونسسائو سرمربی پورتو چندی پیش به تمجید از مهدی طارمی پرداخت و گفت: طارمی شخصیت بزرگی دارد، بازیکن حرفه ای و انسانی بزرگ است، رابطه او با همه هم تیمی هایش هم خوب است.

دوران ملی مهدی طارمی، از اردیبهشت سال ۹۴ آغاز شد. او ابتدا توسط کارلوس کی روش به تیم ملی ایران دعوت شد. طارمی در سومین بازی ملی اولین گل ملی خود را مقابل گوام در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ به ثمر رساند.

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اولین تجربه این تورنمنت برای مهدی بود که با توجه به سبک دفاعی تیم ملی نمی توانست خیلی خطرناک باشد و در کارهای دفاعی بیشتر به تیم کمک کرد. اما در آخرین بازی جام حذفی مقابل پرتغال در دقیقه ۹۴ طارمی صاحب موقعیت بسیار خوبی شد اما نتوانست توپ را به ثمر برساند و بدین ترتیب ایران با کسب ۴ امتیاز از صعود بازماند. اشک های مهدی طارمی پس از سوزاندن شانس در دیدار با تیم ملی پرتغال سوژه رسانه های جهان شده بود. در جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ و مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ طارمی در این دو تورنمنت جزو تاثیرگذارترین بازیکنان تیم ملی بود.

قطر جام جهانی ۲۰۲۲ امید اول ایران مهدی طارمی بود. او در اولین بازی تیم ملی مقابل انگلیس توانست دو گل به ثمر برساند اما پیش از آن این تیم ۶ گل دریافت کرده بود. در بازی با ولز و آمریکا پای مهدی برای گلزنی باز نشد. به طوری که تیم ملی کشورمان باز هم از صعود به مرحله حذفی بازماند. مهدی طارمی در جام ملت های آسیا توانست سه گل برای تیم ملی به ثمر برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا