ورزشی

مربیان اسپانیایی به کار ما می‌آیند/ DNA فوتبال ما به آنها نزدیک‌تر است

مجید جلالی امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: سمت مدیریت توسعه و توسعه از نظر فیفا برای کشورهای در حال توسعه الزامی است و بر جایگاه مدیران فنی تاکید زیادی شده است.

وی ادامه داد: از نظر فیفا مسائل فنی همه زیر مجموعه مستقیم فنی است. ۱۶ کارگروه در حوزه های مختلف تشکیل دادم و متشکل از حدود ۱۵۰ نفر از نخبگان فوتبال کشور است. چشم انداز و اهداف ما در برنامه توسعه دو اصل مهم دارد. اولی بومی سازی و دومی قابلیت اجرایی شدن آن است که دو رکن اصلی کار ما برای پیشرفت کارگروه ها بود.

رئیس کمیته توسعه و مدیریت پیشرفت فدراسیون فوتبال گفت: در ۴ سال اول دوره تغییر وجود دارد، برای ۴ سال دوم دوره پیشرفت و در دوره سوم و ۴ ساله دوره سوم را دوره نتیجه نامگذاری کرده ایم و این برنامه برنامه توسعه و پیشرفت است.

جلالی تصریح کرد: احتمالا تا ۱۰ روز آینده این طرح را روی سایت رسمی فدراسیون فوتبال قرار خواهیم داد. در مهر امسال این برنامه را برای تصویب به شورای حکام و در نهایت به مجمع فدراسیون ارائه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و پرورش را تدوین کرده ایم و رویکرد آن افزایش کیفیت است و کاری نداریم که تعداد مربیان زیاد باشد حتی در صورت امکان آن را کاهش دهیم تا در ۴ سال آینده سال‌ها مربیان باکیفیتی در بحث آکادمی‌ها خواهیم داشت.»

رئیس کمیته توسعه و مدیریت پیشرفت فدراسیون فوتبال گفت: شاخص های انتخابی مربیان رده های سنی مختلف تیم های ملی و حتی سرپرستان، تدارکات و پزشکان را در جداول تخصصی قرار داده ایم. فیفا از سال آینده هر سال به مدت ۵ سال جام جهانی نوجوانان را در قطر برگزار خواهد کرد. یعنی کسانی که می خواهند از ایران بازی کنند در آن زمان زیر ۱۱ سال هستند و باید تیم های زیر ۱۱ سال تشکیل دهیم تا آنها را درست پرورش دهیم و تربیت کنیم.

جلالی تصریح کرد: ۱۹ مرداد همایش داریم که در صورت پذیرش فیفا این همایش با نام «بیشتر از مربی» برای همه سطوح برگزار می شود. از آقای آرسن ونگر و سایر مربیان مطرح برای حضور در این مراسم دعوت کرده ایم و با دانشگاه تهران تفاهم نامه امضا کرده ایم. ۷ جلسه با علی آقامحمدی در زمینه فوتبال خیابانی برگزار کرده ایم و می خواهیم زیر نظر فدراسیون این کار را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: کارگروهی تشکیل دادیم تا ببینیم کدام کشورها به DNA و ویژگی های فوتبال ما نزدیک هستند و برای آوردن مربی و مربی با آنها تعامل داشته باشیم. ما از جنبه های مختلف بررسی کردیم و در نهایت به ۳ کشور رسیدیم. دیدیم که اسپانیا خیلی نزدیک است. علاوه بر این، آنها در همه زمینه ها بهترین های جهان هستند. بنابراین ما می توانیم با آنها تعامل داشته باشیم. می توانیم در آینده یک مربی از این کشور بیاوریم.

مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال ادامه داد: مربیانی که جزو برنامه توسعه اسپانیا هستند و فدراسیون آنها را تایید می کند. می توانیم در فوتسال، ساحلی، بانوان و پایه با آنها ارتباط برقرار کنیم.

جلالی در پاسخ به این سوال که قرار بود آکادمی ها رایگان باشند و خانواده ها دیگر شهریه ندهند اما این طرح هنوز اجرایی نشده است، گفت: وقتی بخش خصوصی یک آکادمی یا مدرسه فوتبال راه اندازی می کند، می خواهد آن را پوشش دهد. هزینه های خود را داشته باشید و سود ببرید. مثلا وقتی ماهی ۱۰۰ میلیون برای زمین می دهد باید این هزینه را برگرداند. هیچ فدراسیون و سازمان دیگری برای حمایت از او وجود ندارد، بنابراین باید شهریه پرداخت کند.

وی تصریح کرد: راهش این است که با آنها در کل کشور تشکلی راه اندازی کنیم که به عنوان الگو این کار را انجام دهد. در آن زمان خانواده ها جهت گیری می کنند. اگر بخش خصوصی بی کیفیت باشد، کنار گذاشته می شود. اگر بخواهد ادامه دهد باید کیفیتش را بالا ببرد و شهریه بگیرد. از این رو طرحی به نام «فرهنگ فوتبال ایران» را با آقا محمدی در میان گذاشتیم تا در آینده به صورت گسترده در کشور و در دورافتاده ترین روستاها اجرا شود.

جلالی افزود: موانع زیادی وجود دارد. ادارات و وزارتخانه های مختلف باید کمک کنند. مثلاً وزارت کشور شهرداری ها یا وزارت آموزش و پرورش را موظف می کند مانند امکانات، تجهیزات، بودجه و پرسنل. ما این طرح را آماده کرده ایم اما برای اجرای آن باید ستادی تشکیل شود. امیدوارم از سال آینده بتوانیم آن را اجرا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا