ترندهای روز

معمای «عتیقه‌های دیکسون»؛ تنها سه شیء‌ مرموزی که در هرم بزرگ جیزه کشف شدند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

با وجود دو قرن کاوش و تحقیق باستان شناسی در هرم بزرگ جیزه، تنها سه شی باستانی از داخل آن کشف شده است. با گذشت بیش از یک قرن از کشف آنها، کاربرد اصلی این اشیا هنوز برای باستان شناسان نامشخص است.

این سه شیء تاریخی که به «عتیقه‌های دیکسون» معروف هستند، اولین بار در سال ۱۸۷۲ توسط وینمن دیکسون و جیمز گرانت کشف شدند.

این دو در حین کاوش در مجرای هوایی منتهی به اتاق ملکه در داخل هرم بزرگ که به نام هرم خوفو نیز شناخته می شود، با اشیای عتیقه برخورد کردند.

گزارش های روزنامه ها در زمان کشف نشان می دهد که این اقلام احتمالا ابزاری برای ساخت این بنا بوده اند. با این حال، عملکرد دقیق آنها تا به امروز محل بحث است.

آقای دیکسون دو مورد از این اشیا را با خود از مصر خارج کرد و این دو شی هم اکنون در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می شود.

این اقلام عتیقه از یک توپ سنگی کوچک آتشفشانی دولریت و یک قلاب مسی به شکل دم کبوتر تشکیل شده است.

به گفته موزه بریتانیا، به نظر می رسد این اشیاء ابزاری هستند که توسط کارگران ساختمانی استفاده می شود.

از سوی دیگر، بر اساس باورهای مصر باستان، ممکن است این دو شی در هرم قرار گرفته باشند تا روح پادشاه خوفو از اتاق خارج شود و به زندگی پس از مرگ سفر کند.

عتیقه دیگری و سومی وجود داشت که جیمز گرانت صاحب آن بود. این شی یک قطعه ۱۳ سانتی متری از چوب سرو بود که زمانی بخشی از یک جسم چوبی بزرگتر در داخل هرم بود.

در دهه ۱۹۴۰، دختر گرانت این مورد را به دانشگاه آبردین اهدا کرد، اما ظاهراً توسط مقامات وقت مخزن طبقه‌بندی شده و بلافاصله ناپدید شد.

در سال ۲۰۱۹، محققان به طور تصادفی با این شی پنهان شده در یک قوطی سیگار در مجتمع آسیایی دانشگاه مواجه شدند. به این ترتیب، پس از هفت دهه، سرانجام مصر شناسان فرصتی برای مطالعه آن یافتند.

تاریخ گذاری رادیوکربن نشان داد که این تکه های چوب برای اولین بار بین سال های ۳۳۴۱ تا ۳۰۹۴ قبل از میلاد، بیش از ۵۰۰ سال قبل از ساخت هرم بزرگ ساخته شده اند.

با وجود این کشف، باستان شناسان هنوز نمی توانند به طور قطعی بگویند که این شی چیست. برخی می گویند این تکه های چوب ممکن است بخشی از یک دستگاه اندازه گیری باشد که در ساخت هرم بزرگ استفاده شده است.

به طور طبیعی، اگر محققان بتوانند به بخش بزرگتری از ابزاری که این قطعه از آن آمده است دسترسی داشته باشند، می توانند با دقت بیشتری بگویند که شی چیست.

این در حالی است که تکه چوب بزرگتر در حال حاضر در داخل یک حفره غیرقابل دسترس در داخل هرم گیر کرده است و آخرین بار با استفاده از یک دوربین روباتیک در سال ۱۹۹۳ دیده شد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا