فناوری

ورود به دنیای تعاملی متاورس در غیاب 5G دور از ذهن است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

نشست تخصصی «۵G در تحقق متاورس» در روز افتتاحیه مخابرات ۲۰۲۳ با بیان نگرانی‌ها، موانع و چالش‌های توسعه توسط نمایندگان اپراتورهای ارتباطی و سیاست‌گذاران همراه بود.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران صبح امروز شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ همزمان با آغاز به کار بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال (تلکام ۲۰۲۳)، پنل تخصصی «۵G در تحقق متاورس» با حضور نمایندگانی از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، مدیران شرکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استاد دانشگاه و فعالان حوزه فناوری های نوظهور در سالن ۱۰ تا ۱۱ نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

در این نشست مقوله متاورس که بیانگر دنیایی مجازی و تعاملی است و افراد می توانند از طریق شخصیت های مجازی خود با یکدیگر تعامل داشته باشند و توانایی ایجاد آن در بستر فناوری های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و فنی و زیرساختی الزامات توسعه این محیط بیان شد.

*۵G در انتظار فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز و بالاتر
مهدی معظمی پیرو رئیس اداره خدمات و معماری شبکه همراه اول که یکی از اعضای این پنل بود به تشریح روند تحول فناوری در صنعت ارتباطات سیار ایران پرداخت و اظهار داشت که معمولاً یک دهه طول می کشد تا هر فناوری ارتباطی بتواند بالغ، به بلوغ فن آوری نسل چهارم. ارتباطی در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: در فناوری نسل پنجم (۵G) کسب و کارها بیشتر از مشترکین عادی مخاطب هستند و بنابراین اگر بخواهیم در این نسل سرمایه گذاری سنگینی انجام دهیم، کسب و کارها نیز باید به سمتی سوق داده شوند. استفاده و بهره برداری برگرفته از ظرفیت های این شبکه است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون در نسل مشترکین دیجیتال هستیم و این مقوله با زندگی ما گره خورده است، گفت: اما در نسل پنجم ارتباطات، مشترکان تعاملات بسیار پیچیده ای در حوزه های فناوری مانند اینترنت اشیا و متاورس خواهند داشت.

به گفته معظمی، متاورس نسل سوم اینترنت است که سرویس آن آنلاین، پایدار و غیرمتمرکز است و از این منظر شاید برای برخی افراد این سوال پیش بیاید که بتوانیم متاورس را با این پلتفرم پرسرعت ۴G پیاده سازی کنیم. اما به چند دلیل، از جمله “تأخیر کم” و “ظرفیت و سرعت انتقال بالا” ما نیاز به توسعه ۵G داریم.

وی همچنین به اهمیت داشتن فرکانس مورد نیاز برای توسعه ۵G پرداخت و اظهار داشت: همانطور که فرکانس پایه ۱۸۰۰ مگاهرتز برای توسعه نسل چهارم در کشور مورد نیاز بود، برای توسعه فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز نیز نیاز داریم. نسل پنجم در گام های اول با این حال، با رشد تکنولوژی، ما باید به سمت فرکانس های بالاتر از امواج میلی متری برویم.

به گفته معظمی، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۸ به تدریج شبکه نسل پنجم جهان به بلوغ برسد و پس از آن وارد نسل ششم (۶G) شویم.

* سرمایه گذاری، چالش اصلی توسعه ۵G
در این نشست که با حضور حسن بولوردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل برگزار شد، وی ضمن اشاره و تشریح دنیای تعاملی متاورس که به دلیل تجمع همه مردم و دست اندرکاران حوزه منحصر به فرد نخواهد بود، به مهمترین لایه این فناوری که «زیرساخت» است.

به گفته وی، در واقع زیرساخت ارتباطی مبتنی بر ظرفیت بالا و تاخیر کم نسل پنجم ارتباطات است که به تحقق متاورس کمک می کند و عملاً بار پردازشی را از حالت متمرکز به حالت توزیع شده بر روی کاربران نهایی انجام می دهد. ‘ سمت.

نماینده ایرانسل در این پنل چالش اصلی توسعه نسل پنجم فناوری ارتباطی در حوزه «سرمایه گذاری» را هم در سمت اپراتور و هم در سمت کاربر تامین تجهیزات لازم دانست.

* سرویس جهانی اگر ۵G دارید
رضا بحری، مدیر گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز که در این نشست حضور داشت، با ارائه سخنان خود با موضوع «متاورس در شبکه های مدرن سلولی» تاکید کرد که برای اینکه باید ۵G جهانی داشته باشیم. تا بتوان از آن استفاده کرد. وی برای ارائه خدمات همگانی تصریح کرد: در حال حاضر تخصیص طیف فرکانسی مناسب برای توسعه ۵G بیش از هر موضوعی اهمیت دارد.

وی همچنین گفت: کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی امسال (WRC-23) که اخیرا در دبی به پایان رسید، مسیر توسعه نسل پنجم را روشن و مشخص کرد.

* Metaverse به عنوان یک سرویس (MaaS)
بابک خلج، رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف نیز به حوزه توسعه زیرساخت های ارتباطی پرداخت و بیان کرد: اگر به متاورس به عنوان یک سرویس (MaaS) نگاه کنیم، در آینده ای نزدیک، تمامی حوزه های ارتباطی و از تعاملات انسانی استفاده خواهد شد. شامل خواهد شد، باید به اپراتورهایی که قصد راه اندازی چنین فناوری را در قالب خدمات خود دارند کمک کند.

به گفته وی، اجرای ساختار متاورس شامل چندین بخش زیرساختی و مخابراتی، استانداردها، پروتکل‌ها و در نهایت محتوای تولیدی است.

*جایگاه متاورس در برنامه هفتم توسعه
سید مهدی حاتمیان، مدیرکل دفتر پژوهش های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به اقتصاد نوظهور متاورس و بر اساس چارچوب آینده اقتصاد دیجیتال ارائه شده توسط گوگل، گفت: این چارچوب شامل مقوله هایی از جمله می شود. به عنوان سرمایه انسانی، رقابت پذیری، سرمایه فیزیکی و ارتقای سازگاری، وضعیت کشور ما در برخی شاخص ها مانند جذب نیروی انسانی چندان خوب نیست.

وی علاوه بر تشریح مسیر دستیابی به اقتصاد فراوجهی و افق در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه، مقوله حکمرانی هوشمند را نیز مطرح کرد که حاصل برخورداری از دولت هوشمند، کسب و کار هوشمند و شهروند هوشمند است.

لازم به ذکر است در پایان این نشست تخصصی از اعضای و شرکت کنندگان پنل دعوت شد تا از غرفه «آینده ارتباطات» و غرفه «آینده ارتباطات» که راهکار واقعیت افزوده را در دنیای مخابرات، در فضای متاورس. این آینده تعاملی را از نزدیک درک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا