ترندهای روز

عجیب اما واقعی؛ لاک‌پشتی که از راه دهان ادرار می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

به گفته دانشمندان، این رفتار به لاک پشت ها کمک می کند تا سالم بمانند. این مشاهدات امید به درمان افراد مبتلا به نارسایی کلیه را افزایش داده است.

برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ بود که انتشار یک مطالعه در مجله “Experimental Biology” گونه ای از “لاک پشت نرم کاسه ای چینی” را معرفی کرد که از طریق دهان ادرار می کند. این اولین بار بود که چنین رفتاری در قلمرو حیوانات مشاهده شد.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور دریافتند که لاک‌پشت‌های این گونه با تکان دادن زبان خود بدون نوشیدن آب، سر خود را در گودال‌های آب فرو می‌برند.

نویسنده اصلی این مطالعه، یوان که، و همکارانش می دانستند که این لاک پشت نرم دارای ساختارهای آبشش مانند در داخل دهانش است. تا قبل از این مطالعه، محققان تصور می کردند که لاک پشت از طریق این ساختارها نفس می کشد، اما بعدا متوجه شدند که آنها مانند آبشش ها عمل نمی کنند.

چگونه از شر اوره خلاص شویم

محققان برای اطلاع از عملکرد این لاک پشت ها، لاک پشت های زنده را به مدت شش روز در آب غوطه ور کردند. آنها دریافتند که تنها ۶ درصد از اوره خارج شده از آنها از طریق قسمت های عقبی لاک پشت ها دفع می شود.

پس از بیرون آوردن لاک پشت ها از آب و قرار دادن آنها در نزدیکی گودال، لاک پشت ها سر خود را در گودال فرو بردند تا دهان خود را شستشو دهند و ۵۰ برابر بیشتر از زمانی که غوطه ور بودند اوره دفع کردند. این اوره از طریق جریان خون که از نظر فنی ادرار نیست به دهان آنها می رود.

محققان همچنین کشف کردند که لاک پشت ها دارای ژنی هستند که پروتئینی را تولید می کند که به دفع اوره از طریق دهان به جای کلیه ها کمک می کند.

این لاک پشت ها در آب نمک زندگی می کنند، بنابراین دفع اوره از طریق دهان آنها ساختاری هوشمندانه است. اگر از کلیه های خود برای دفع اوره استفاده می کردند، باید آب بیشتری بنوشند تا هیدراته بمانند. موضوعی که منجر به «چرخه معیوب مصرف آب نمک» می شود. این فرآیند کشنده خواهد بود زیرا لاک پشت ها نمی توانند نمک را از طریق ادرار خود دفع کنند. بنابراین با شستن دهان خود بدون نوشیدن آب نمک سالم می مانند.

الهام برای شفای انسان

این گروه تحقیقاتی که علاقه مند به حل مشکلات زیست پزشکی با یادگیری از دنیای حیوانات هستند، معتقدند اجرای لاک پشتی با دهان پر از اوره می تواند روزی به انسان هایی که از نارسایی کلیه رنج می برند کمک کند. در حال حاضر این بیماران باید دیالیز شوند تا مواد زائد از خون آنها خارج شود.

می‌گوید: «به طور فرضی، اگر بتوان مکانیسم دفع فعال اوره را در دهان بیمار مبتلا به نارسایی کلیه شبیه‌سازی کرد، بیمار همچنان می‌تواند تنها با شستشوی دهان خود با آب، اوره دفع کند، کاری که لاک‌پشت‌های نرم انجام می‌دهند.» یوانچی. انجام می دهند. »

اما این موضوع تنها به عنوان یک ایده می تواند برای بیماران این رشته نویدبخش باشد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا