ورزشی

بازگشت اسکوچیچ به ایران؛ به‌دنبال تکرار روزهای خوش گذشته

باشگاه تراکتورسازی تبریز روز گذشته (سه شنبه) در اقدامی شگفت انگیز دراگان اسکوچیچ کروات را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرد. تراکتوری ها در حالی از اسکوچیچ رونمایی کردند که در هفته های اخیر صحبت از حضور داوید بتونی، سرمربی سابق رئال مادرید در تبریز بود اما در نهایت سرمربی سابق تیم ملی ایران هدایت این تیم پرشور را برعهده گرفت. پس از جدایی اوسمار ویرا از اسکوچیچ به عنوان یکی از گزینه های نیمکت نشینی پرسپولیس یاد می شد اما او برای نیمکت نشینی فصل آینده تراکتورسازی با سرخ پوشان پایتخت به توافق نرسید. تراکتور پنجمین تیم باشگاهی اسکوچیچ در فوتبال ایران پس از ملوان بندرانزلی، باشگاه فوتبال خوزستان، خونه به خونه بابل و صنعت نفت آبادان است. وی همچنین پیش از این هدایت تیم های ملی زیر ۲۱ سال کرواسی، تیم ملی ایران، النصر عربستان، العربی کویت و ریجکا کرواسی را بر عهده داشت.

از روزهای خوش در ملوان تا دوران پرفراز و نشیب فولاد

دراگان اسکوچیچ در ابتدای لیگ سیزدهم هدایت ملوان بندرانزلی را برعهده گرفت و فعالیت او در فوتبال ایران از همان زمان آغاز شد. مرد کروات در اولین فصل حضور خود عملکرد درخشانی داشت و توانست با ملوان در رده هفتم لیگ برتر قرار گیرد. رتبه ای که تا آن زمان بهترین نتیجه تاریخ ملوان در لیگ برتر بود و باعث شد توجه ها به سمت اسکوچیچ جلب شود. اسکوچیچ پس از حضور درخشان در ملوان راهی باشگاه فوتبال خوزستان شد که در لیگ سیزدهم به مقام قهرمانی دست یافت.

فولاد در زمان اسکوچیچ با مشکلات عدیده ای از جمله جدایی و محرومیت چند بازیکن مواجه شد و کسب رتبه پنجم در فصل اول اتفاق خوبی به حساب می آید اما در فصل دوم شرایط برای مرد کروات خوب پیش نرفت و او دوازدهمین نماینده خوزستان در لیگ برتر شد. عملکردی که منجر به جدایی اسکوچیچ از فولاد شد و باعث شد حدود ۱.۵ سال بدون تیم بماند. سرمربی کروات برای اینکه بتواند بار دیگر خود را در فوتبال ایران ثابت کند مجبور شد به لیگ یک برود و هدایت خونه به خونه بابل را بر عهده بگیرد. او در بابل نتایج خوبی گرفت و حتی به فینال جام حذفی هم رسید اما نتوانست این تیم را به لیگ برساند و مسیر صعود را به نساجی واگذار کرد.

اسکوچیچ در ابتدای لیگ نوزدهم به صنعت نفت آبادان رفت و توانست نتایج خوبی با این تیم کسب کند. اما اسکوچیچ در حالی که نفت در رده چهارم قرار داشت به یکباره از این تیم جدا شد و پرونده حضورش در این تیم را بسته بود. وی در مجموع در ۱۰۷ بازی لیگ برتر ایران ۴۵ برد، ۲۷ تساوی و ۳۵ شکست را به ثبت رسانده است.

در حالی که اسکوچیچ پس از جدایی از نفت آبادان همچنان بدون تیم بود، ناگهان بزرگترین موقعیت شغلی عمرش به او پیشنهاد شد. تیم ملی ایران که پس از کسب نتایج ضعیف با مارک ویلموتس بلژیکی در آستانه حذف از رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قرار داشت، به مصاف اسکوچیچ رفت. در روزهای ابتدایی حضور اسکوچیچ در تیم ملی کمتر کسی انتظار داشت ایران به جام جهانی برود اما عملکرد اسکوچیچ در تیم ملی فراتر از حد انتظار بود. او چند هفته مانده به پایان مسابقات توانست تیمی را که در آستانه حذفی بود به جام جهانی برساند و یکی از بهترین نتایج تاریخ تیم ملی را به دست آورد.

تیم ملی ایران با هدایت اسکوچیچ در ۱۸ بازی ۱۵ برد، یک تساوی و تنها ۲ شکست کسب کرد و در نهایت با ۴۰ گل زده و ۸ گل خورده به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه یافت.

پایان تلخ اسکوچیچ قبل از جام جهانی

پس از صعود تیم ملی به جام جهانی گمان می رفت اسکوچیچ قرار است در این تورنمنت سرمربی تیم ملی شود اما تنها چند ماه مانده به شروع مسابقات برکنار شد و کارلوس کی روش جایگزین او شد. . اسکوچیچ در ماه های پایانی حضورش در تیم ملی با چند بازیکن قدیمی و باتجربه به خصوص مهدی طارمی مشکل داشت و همین موضوع باعث شد تا کنترل رختکن را تا حد زیادی از دست بدهد. از سوی دیگر حواشی اردوی قطر در کنار تغییرات در فدراسیون فوتبال بر رفتن اسکوچیچ نیز تاثیر گذاشت و پس از انتخابات شهریورماه و بازگشت مهدی تاج به فدراسیون، وی از سمت خود برکنار شد.

جدایی اسکوچیچ در همان زمان انتقادهای زیادی را به دنبال داشت و بسیاری از فوتبالدوستان از رفتار فدراسیون نسبت به او انتقاد کردند.

از امیدهای کرواسی تا نیمکت تراکتورسازی

اسکوچیچ چند ماه پس از برکناری از هدایت تیم ملی ایران به کشورش بازگشت و سرمربی تیم زیر ۲۱ سال کرواسی شد. او ۱۲ بار روی نیمکت امیدهای کرواسی نشست و ۴ برد، ۳ تساوی و ۵ شکست داشت و در حالی که هنوز شانس صعود به جام ملت های زیر ۲۱ سال اروپا را داشت تصمیم به جدایی گرفت و دوباره راهی ایران شد.

او در حالی که پیشنهاد هدایت تراکتورسازی را پذیرفت، در سال های اخیر چند پیشنهاد دیگر از لیگ برتر ایران داشت اما ترجیح داد به همه آنها پاسخ منفی بدهد. با این حال حضور در تیمی مانند تراکتور با هواداران پرشور و ستاره های مشهور اسکوچیچ را وسوسه می کند که به ایران بازگردد و خاطرات خوش گذشته را تکرار کند. با توجه به رویکرد اخیر تراکتورسازی در نقل و انتقالات، به نظر می رسد اسکوچیچ تیمی پر ستاره و آماده در اختیار دارد و باید دید می تواند نتایج درخشان تیم ملی را در تراکتور تکرار کند یا اتفاق دیگری رخ خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا