اخبار اقتصاد ایران

فاجعه در بازار اجاره بها؛ رشد ۵۰ درصدی اجاره‌خانه/ زمان انتظار برای خانه‌دار شدن به ۴۱ سال رسید :: افق میهن

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: بر اساس آمار و معاملات بانک مرکزی، اجاره بها حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش افق میهن، داود بیگی نژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره قیمت اجاره مسکن گفت: بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، ۳۹۰۰ قرارداد در خرداد ماه ها در قرارداد منعقد شد و بیشترین معاملات در مناطق ۵ و ۱۰ تهران صورت گرفت. در واقع به دلیل وسعت منطقه ۵ و کوچک بودن منطقه ۱۰ این دو منطقه در رتبه اول قرار گرفتند.

وی ادامه داد: یک سری مناطق مانند ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ در جدول توزیع مناطق تهران با توجه به سهم تعداد معاملات درج نمی شود که در نتیجه تعداد قراردادهایی که می شود. نسبتاً در دسترس مردم بوده و توان مالی آنها نسبت به سایر مناطق کمتر است. کمتر شاهد قراردادهایی در این زمینه ها بوده ایم.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به آمار اجاره بها گفت: طبق آمار بانک مرکزی و معاملات انجام شده متاسفانه اجاره بها حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

بیگی نژاد گفت: متاسفانه از سال ۱۳۸۷ قوانینی برای تنظیم بازار مسکن وضع شد که برخلاف قانون مشاوران املاک کنار گذاشته شد. تنها در ۸ سال ریاست جمهوری احمدی نژاد به دلیل حجم بالای تولید مسکن شاهد کاهش محسوس اجاره بها بودیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بیشترین تعدیل و برخورد با مشاوران املاک بوده است. متأسفانه قیمت مسکن نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد و اجاره بها ۵۰ درصد افزایش یافته است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه باید بپذیریم که خرید مسکن دست مردم نیست، گفت: متاسفانه در سال های گذشته به همان اندازه که ساخت و ساز مسکن آسیب دیده است، در سال های بعد، قیمت اجاره بها به همان میزان افزایش یافته است. یافت

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۱۲ هزار واحد صنفی به صورت مجاز و غیرمجاز فعال هستند، تعداد قراردادهای ما با کارهای انجام شده مطابقت ندارد. اگر هدف ما حل مشکلات حوزه مسکن است، باید قبل از جرم انگاری یا مجازات، تسهیلات و اقدامات پیشگیرانه را برای سازنده و مالک در نظر بگیریم.

بیگی نژاد در پایان گفت: از وزیر راه و دست اندرکاران بحث مسکن انتظار داریم مشکلات مشاوران املاک را دو چندان نکنند.

رشد قیمت خرید و فروش باید ثابت شود

مجتبی یوسفی، عضو شورای اسلامی، قانون جهش تولید مسکن، قانون مالیات بر خانه های خالی و قانون تنظیم اجاره بها را سه راهکار مجلس برای حل مشکل مسکن دانست و گفت: تا زمانی که ساخت و ساز مسکن را جابه جا نکنیم. موضوع در جهتی است که نیاز مردم اگر تامین شود شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در این زمینه در تهران انجام شده است. به طوری که آن پارچه فرسوده که یکی از ظرفیت های بسیار خوب ما است در سال ۱۳۹۸ رشد خوبی داشت و حدود ۱۰۰ هزار واحد بازسازی شد.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: پس از آن قریب به ۸ سال هیچ تسهیلاتی پرداخت نشد و باز هم از سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نوسازی بیش از ۵۶ هزار واحد در تهران در حال انجام است.

یوسفی گفت: در ۸ سال دولت احمدی نژاد یک میلیون واحد زمین تامین شد و عملا در دولت روحانی اتفاقی نیفتاد اما در این سه سال برای دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زمین تهیه شد.

اتخاذ طرح هوشمندانه در دولت جدید

وی ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب گفت: انتظار داریم دولت پزشکان بتواند با اتخاذ سیاست های مناسب در زمینه بافت فرسوده، پرداخت تسهیلات و تامین زمین و عمران، مشکلات مردم در حوزه مسکن را کاهش دهد. از شهرها

یوسفی با بیان اینکه مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن به ۴۱ سال رسیده است، گفت: در حال حاضر تورم داریم اما با توجه به اینکه طی یک سال گذشته نقطه به نقطه اجاره بها ۵۰ درصد افزایش یافته اما مالیات آن بوده است. حدود ۷ درصد است.

وی افزود: ما نماینده مردم هستیم و در واقع گزارش های کذب را گزارش نمی کنیم. در حال حاضر سیاست ها در راستای تثبیت رشد قیمت خرید و فروش است.

یوسفی بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ که ماده ۴ قانون جذب تولیدات مسکن تصویب شد بیش از ۱۳۰۰ همت تسهیلات پرداخت شده است و تاکنون با آمدن شخص رئیس جمهور شهید حدود ۴۰۰ هزار همات پرداخت شده است. و تقریبا برای اولین بار وام و سپرده مسکن به مردم پرداخت شده است. .

وی تصریح کرد: راه حلی جز ساخت و ساز و الحاق زمین برای رفع مشکلات مستاجران در کوتاه مدت نداریم.

این نماینده مجلس گفت: بر اساس قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره زمین از ابتدای سال جاری یعنی اردیبهشت ماه تصویب شد، یکی از کارهایی که دولت جدید باید انجام دهد این است که با حضور مشاوران املاک، بسترهای فعال در این بخش و بسترهایی که دارند، با متخلف برخورد کند. همچنین باید با ایجاد دبیرخانه به کنترل قیمت مسکن برای مستاجران کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا