اخبار بورس

کدام شخص، بلوک این شرکت‌ها را می خرد؟

موضوع هفته: دروغ بازی هر سال;

شاید باورتان نشود اما هر سال یا حتی سالی یک بار اخبار و شایعات بی اساس در بازار سرمایه کشور منتشر می شود. این شایعات و اخباری که هر ساله از زبان یکی از مسئولان منتشر می شود، غیرواقعی و غیرممکن تلقی می شود، به این معنا که این اخبار نه تنها تاثیری بر روند معاملات ندارد بلکه مایه طنز بسیاری از سرمایه گذاران در بازار شده است. .

افق میهن؛

به من بگویید در چند سال گذشته چند بار یا ده ها بار هر یک از این شایعات را شنیده اید:

• واگذاری بنگاه های تجاری تحت مالکیت بانک ها و خاتمه امور بانکی
• خصوصی سازی کامل ایران خودرو و سایپا و واگذاری سهم دولت به بخش خصوصی
• فروش بلوکی سهام بانک پارسیان توسط شرکت ایران خودرو
• اجرای برنامه جامع حمایت دولت از بازار سرمایه با سخنان نمایندگان مجلس، وزرا و نامزدهای ریاست جمهوری.
• افزایش نظارت و خاتمه افشای اطلاعات مهم بازار سرمایه
• عدم دخالت دولت در قیمت محصولات شرکت ها به منظور حفظ منافع سهامداران
• …

هر کدام از این موضوعات آنقدر کلیشه ای و یکنواخت شده است که حتی مسئولان نیز با لبخند به این خبر می پردازند.
اما آخرین موضوع کلیشه ای که در هفته های اخیر به آن اشاره شد، بحث خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی در شرکت های ایرانی خودرو و سایپا است. نمی دانم حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده ایم یا به خاطر فعالیت های شبانه روزی و مشغله های مسئولان و وزرا است که یادشان می آید همین چند ماه پیش قرار بود سهام دولتی را واگذار کنند. این شرکت ها

از چند ماه پیش یا چند سال پیش که دولت توانست سهام خود را در این شرکت ها تخلیه کند، چه تغییری کرده است؟ تنها شرایط عمومی که نسبت به ماه ها و سال های گذشته تغییر کرده است، افزایش چشمگیر زیان انباشته و بدتر شدن شرایط برای این شرکت هاست.

به نظر می رسد بزرگترین چالش و سوال مهمی که در خصوص واگذاری این شرکت ها می توان از وزرای زیرک کشور پرسید این است که کدام شرکت خصوصی و با چه منطق سرمایه گذاری حاضر است در باتلاق این شرکت ها فرو برود؟

بیایید نگاهی به موارد کلیدی سرمایه گذاری از دیدگاه شرکت خصوصی بیندازیم:

۱- شرایط مالی اسفناک:

شاید لازم به یادآوری نباشد که مجموع زیان انباشته دو شرکت در پایان سال جاری از ۲۰۰ میلیارد تومان فراتر می رود. کل بدهی شرکت اصلی ایران خودرو در پایان شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۶۳ هزار میلیارد تومان و کل بدهی های کوتاه مدت شرکت اصلی سایپا بیش از ۱۰۲ هزار میلیارد تومان است. بنابراین خریدار بسته سهام ایران خودرو یا سایپا به نسبت سهم خریداری شده، بخشی از زیان یا بدهی انباشته چند صد هزار میلیارد تومانی هر یک از این شرکت ها را دریافت می کند. با وجود صحبت از دریافت پیشنهاد برخی شرکت های خصوصی برای خرید سهام این شرکت ها، بعید است که هیچ یک از شرکت های خصوصی در بخش خودرو یا سایر صنایع بتوانند این هزینه ها را جبران کنند.

۲- بحران پرسنلی:

به تعداد کارکنان گروه شرکت های ایران خودرو و سایپا نگاه کنید: ۱۰ هزار نفر به تعداد کارکنان گروه شرکت های ایران خودرو اضافه شدند. و همچنین به شرکت سایپا.

 خصوصی سازی خودروسازان

 خصوصی سازی خودروسازان

تعداد کارکنان شرکت های گروه سایپا در سال ۱۴۰۱

  • به نظر شما آیا بخش خصوصی نیز مانند دولت توانایی چاپ پول و ارائه حقوق گزاف به ۱۱۰ هزار کارمند و مدیر شرکت های ایران خودرو و سایپا را دارد؟
  • آیا فکر می کنید بخش خصوصی زیر بار این هزینه های گزاف نیروی کار قرار گرفته است؟
  • فرض کنید فردا یک شرکت خصوصی تصمیم به خرید اکثریت سهام این شرکت ها می گیرد. به نظر شما این شرکت به راحتی می تواند با پیامدهای اجتماعی تعدیل پرسنلی فراگیر در این شرکت کنار بیاید؟
  • چند نفر از این ۱۱۰۰۰۰ نفر در انجام وظایف، روابط و بدون هیچ تجربه ای با این شرکت ها قرارداد می بندند؟
  • فرض کاهش ۳۰ درصدی تعداد کارکنان به معنای اخراج و از دست دادن درآمد بیش از ۳۰۰۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر به طور غیر مستقیم است. چه کسی در دولت های حامی مظلومان و ستمدیدگان جرات این کار را دارد؟
  • با توجه به نقل و انتقالات کارکنان خودرو و سایر هزینه های این شرکت ها در سال های اخیر، کدام کارمند یا کارگر حاضر است با کاهش حقوق و مزایای خود در این شرکت ها به کار ادامه دهد؟

در واقع در سال‌های اخیر دولت‌ها و ساختار اداری با دخالت‌های غیرضروری و غیرکارشناسی خود، بحران‌های اقتصادی را در اکثر شرکت‌ها به بحران‌های اجتماعی-اقتصادی تبدیل کرده‌اند و بعید است که نه دولت و نه هیچ یک از شرکت‌های خصوصی. قدرت و شهامت اجرای استراتژی های مدیریت هزینه، از جمله تعدیل نیروی کار و حقوق در شرکت های دولتی را داشته باشید.
آیا در مورد مزایایی که به کارمندان بانک داده می شود شنیده اید؟ حتی اگر یک بانک خصوصی نخواهد حقوق کارکنان خود را بیش از حد صلاحیت و سطح علمی و تخصصی آنها پرداخت کند، نمی تواند با جذب پرسنل با هزینه ها و مزایای گزاف در بانک های دولتی و خصوصی رقابت کند.

۳- چگونه شاخص های سرمایه گذاری را محاسبه کنیم؟

اولین اصل هر نوع سرمایه گذاری در هر زمینه ای بازده سرمایه و بازده سالانه سرمایه نسبت به نرخ سود بدون ریسک بانکی است. به عبارت دیگر برای هر سرمایه گذاری صرف نظر از حدس و گمان باید یک طرح توجیهی اقتصادی برای سرمایه گذاری های آن تهیه و تنظیم شود.
فرض کنید یک سرمایه گذار خصوصی در کمال ناباوری تصمیم به خرید سهام شرکت های ایرانی خودرو و سایپا می گیرد. بدون شک اولین اقدام این سرمایه گذار محاسبه بازده و شاخص های مالی کمی برای هر ریال سرمایه گذاری در این شرکت ها است. برای این منظور لازم است تهیه کنندگان طرح توجیه اقتصادی بتوانند میزان فروش و سود سالانه این شرکت ها را محاسبه کنند.

  • به نظر شما قیمت هر خودرو را بر اساس نرخ تورم دستکاری شده سالانه باید در نظر بگیرند یا بر اساس نظرات و افکار اعضای شورای رقابت؟
  • اگر سرمایه‌گذار نمی‌داند دولت یا شورای رقابت برای محصولاتش چه هزینه‌ای دریافت می‌کنند، چگونه می‌تواند بازده سرمایه‌گذاری خود را محاسبه کند؟
  • یعنی نرخ تورم، قیمت دلار و قیمت نهایی محصولات چگونه محاسبه می شود؟
  • تسهیلات دریافتی بانک ها در سال جاری تمدید می شود یا سال آینده تسهیلات بازپرداخت می شود؟

واضح است که مسئولان اقتصادی کشور یا گمان کرده اند که مردم بی خبرند که مدام ژست خصوصی سازی می کنند و یا اینکه سرمایه گذاران این را نمی فهمند.

به من بگویید آیا یک فرد منطقی با خرید سهام این دو شرکت موافقت می کند؟

لطفا در مورد ارزش زمین بایر و تیر در مورد تابلوهای فرسوده آنها اظهار نظر نکنید زیرا اگر سرمایه گذاری برای خرید این دو شرکت برای زمین آنها بود، بهتر است آن پول را در زمین بهتر و در مکان بهتر سرمایه گذاری کنید.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا