محیط زیست

۵٠ درصد گرد و غبار شناسنامه‌دار شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، رضا شهبازی در مراسم گرامیداشت روز جهانی طوفان گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در واقع مشخص شده است که گرد و غبار به چه میزان و از کجا به هوا برمی خیزد. البته با توجه به شرایط آب و هوایی، ممکن است هر سال منبع و میزان گرد و غبار نسبت به سال قبل تغییر کند، به عنوان مثال با بررسی های انجام شده، یک سال گرد و غبار داخلی بیشتر و سال بعد گرد و غبار خارجی بیشتری به هوا برمی خیزد. انجام شده، ۵۰ درصد گرد و غبار داخلی و خارجی ثبت شد. .

وی افزود: موضوع گرد و غبار به چند دهه گذشته برمی گردد، در آمریکا ۷۰ سال پیش این موضوع را تجربه کردند و در ایران سابقه طولانی دارد، اما اولین باری که به طور جدی با این موضوع مواجه شدیم حدود ۱۵ سال پیش بود، یعنی. ۱۳۸۷. البته مشهد را با منشأ خارجی اش تحت تأثیر قرار داد، اما در گذشته در خوزستان و سیستان و بلوچستان هم این پدیده را داشتیم.

مدیرکل دفتر مخاطرات زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: مشکل این است که در تمام این سال ها توجه کافی به این پدیده نداشته ایم و به منابع زیستی مانند منابع آب فشار وارد کرده ایم. و امروزه بسیاری از شهرها درگیر گرد و غبار هستند، مثلا شهری مثل قم خیلی بزرگ نیست اما ۳۰ درصد درگیر این پدیده هستند.

شهبازی تاکید کرد: امیدوارم این نتایج منجر به همکاری خوبی بین کشورهای منطقه شود که درگیر گرد و غبار هستند تا در مقابله با آن نتایج مطلوبی حاصل شود. سیلیس و خاک رس تا ۶ هزار کیلومتر در منطقه پخش می شود، همکاری های فرامرزی در این زمینه جدی است و باید در این مسیر حرکت کنیم.

مرگ سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر گرد و غبار

در ادامه همایش غلامرضا گودرزی، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یک سرباز شاپور اهواز وی گفت: ۹۹ درصد جمعیت جهان در شهرهایی زندگی می کنند که حداقل یک آلاینده هوا خارج از استاندارد است و تنها یک درصد جوامع دارای هوای سالم هستند.

وی افزود: آمارها نشان می دهد سالانه ۷ میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، مثل این است که جمعیت چند کشور کوچک با هم از بین برود، اما چون این جمعیت ناگهانی از بین نمی رود و به تدریج اتفاق می افتد، شاید خیلی به چشم نیاید. .

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یک سرباز شاپور اهوازی تصریح کرد: اندازه ذرات معلق در تهران شش برابر حد استاندارد و این رقم در اهواز ۱۰ برابر است که قطعاً عواقب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت، زیرا گرد و غبار تأثیر نامطلوبی بر سیستم تنفسی به ویژه ریه ها می گذارد. بنابراین این موضوع باید جدی گرفته شود. بیایید به موضوع نگاه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا