اخبار اقتصاد ایران

تحقق حقوق انتفاع ملک به سند مالکیت در شهرک های صنعتی گیلان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان گفت: علاوه بر ایجاد زیرساخت ها و زمینه های لازم برای استقرار واحدهای تولیدی، به دنبال ایجاد امنیت اقتصادی و امنیت اموال برای سرمایه گذاران صنعتی هستیم.

افق میهن، مهدی محبوبی در گفتگو با «زمان ما» با اشاره به وجود ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان گیلان گفت: زمین صنعتی موجود در این شهرک ها ۱۷۸۸ هکتار است که به دلیل طبیعی، محدودیت‌های اقلیمی و استراتژیک و کمبود زمین‌های صنعتی، از نظر اراضی صنعتی، گیلان در رتبه ۲۸ کشور قرار دارد.

وی در توضیح این مقاله بیان کرد: میانگین زمین های صنعتی در کشور ۵ هزار هکتار است، برخی استان ها ۷ تا ۱۰ هزار هکتار زمین صنعتی دارند و با توجه به شرایط موجود؛ استان گیلان با ۱۷۸۸ هکتار زمین صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی یک سوم متوسط ​​اراضی صنعتی کشور را در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان در ادامه با بیان حمایت این شرکت از سرمایه گذاران صنعتی گفت: به دنبال ایجاد زمینه ها و زیرساخت های لازم برای استقرار واحدهای صنعتی طبقه بندی شده به منظور ایجاد امنیت اقتصادی و مالکیتی برای سرمایه گذاران صنعتی هستیم.

وی افزود: در این راستا با هماهنگی و همکاری مناسبی که توسط دکتر حسن بابایی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین دکتر مقیمی قائم مقام وزیر انجام شد. حراست و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور و با حمایت جناب آقای دکتر عباسی استاندار. گیلان و حمایت های گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری گیلان، آقای ناصری آذر مدیرکل اسناد و املاک گیلان و آقای محمدیان معاون هماهنگی اقتصادی استانداری گیلان؛ تفاهم نامه ای منعقد شد تا بتوانیم استعلامات لازم را از شبکه بانکی کشور برای ایجاد شرایط لازم برای صدور اسناد تفکیکی و تک برگی اخذ کنیم.

وی با بیان اینکه ثبت اسناد شرکت ها و صنایع منجر به توسعه و رونق اقتصادی می شود، تصریح کرد: بنابراین پیگیری ها در سطح کلان انجام شد و در خصوص تمامی واحدها و بلامانع بودن آنها استعلام شد و در پایان ما در بخش زیادی از کار موفق شدیم. به گونه ای پیش برویم که تثبیت مالکیت در ۵۲۴ قطعه صنعتی با مجموع ۳۴۶ هکتار زمین در شهرک صنعتی سفیدرود رشت انجام شد و توانستیم برای آنها سند یک صفحه ای بگیریم.

محبوبی همچنین از تایید مالکیت و صدور سند در ۷۶ قطعه به مساحت ۵۰ هکتار در شهرک صنعتی نالکیاشر شهرستان لنگرود خبر داد و گفت: البته سال گذشته نیز موفق به اخذ سند تفکیک شدیم. ۳۰ هکتار از شهرک صنعتی خران بندرانزلی.

وی تصریح کرد: با شرایط خوبی که با همکاری همه دستگاه های موثر حاصل شده است باید بگویم که شاهد اتفاق ارزشمندی هستیم چرا که سرمایه گذار در بدو ورود با آسودگی خاطر و امنیت اقتصادی با سرمایه گذاری، تولید و اشتغال برخورد خواهد کرد. ، و نگرانی از بابت سند ملکی وجود ندارد. ثبت نام و اخذ تسهیلات در آینده وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت شهرخای صنعتی در ادامه بیان کرد: البته اسناد یک برگی پس از تحقق تولید و اشتغال به سرمایه گذاران واگذار می شود به طوری که این اسناد تنها به صنعتگران واقعی واگذار می شود و نه به تجار و سودجویان صنعت.

محبوبی با بیان اینکه این روند به طور مستمر در گیلان در حال پیگیری است، گفت: از مجموع یک هزار و ۷۸۸ هکتار زمین شهرک ها و نواحی صنعتی گیلان، یک هزار و ۵۷۴ هکتار سند تک برگی با پرداخت کلیه عوارض ثبتی از محل دریافت کرده ایم. شرکت شهرک های صنعتی گیلان و فرآیند اخذ سند تفکیک برای ۱۱۴۴ هکتار از این اراضی نیز انجام شده است.

وی با تشریح یکی از مهم ترین دلایل انجام این پیگیری ها در سطح استانی و کشوری برای صدور سند مالکیت تک برگی گفت: واگذاری اراضی واقع در شهرک ها و نواحی صنعتی واگذاری حق انتفاع است. و در قالب دفترچه قرارداد منگوله ای و در صورت پایبندی سرمایه گذاران به تعهدات خود، حق انتفاع از ملک سند مالکیت می شود.

محبوبی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب های موجود نحوه ارزش گذاری بانک ها برای این دفاتر بود به گونه ای که برخی از بانک ها در هنگام اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی برای اخذ ضمانت نامه و اسناد رهنی، محل اجرای پروژه را با یک سوم مبلغ مورد قبول قرار دادند. ارزش ارزیابی شده از این رو سرمایه گذاران برای تامین اسناد رهنی خود از بانک مجبور به تهیه و رهن سایر اسناد ملکی شدند و قطعا در این راه با مشکلات زیادی مواجه شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان افزود: با این اتفاق و صدور اسناد تک برگی این مشکل برطرف شده و اخذ تسهیلات از بانک ها بسیار راحت تر از گذشته می شود و سرمایه گذاران دیگر گرفتار اخذ سایر بانک ها نمی شوند. ضمانت می کنند مگر اینکه میزان تسهیلات درخواستی آنها از ارزش محل اجرا بیشتر باشد. برنامه آنها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا