اخبار اقتصاد ایران

وضعیت پتروشیمی‌ها؛ از کاهش سودآوری در پایان دولت سیزدهم تا انتصابات دقیقه ۹۰ :: افق میهن

اگرچه رئیس جمهور جدید هرگونه تغییر و انتصاب جدید را ممنوع اعلام کرده است، اما بازار انتصابات در روزهای پایانی دولت سیزدهم در حوزه پتروشیمی داغ است. این در حالی است که ۴ هزار و ۸۵۴ میلیارد تومان از کل سود خالص پتروشیمی ها در سال ۱۴۰۲ کاهش داشته است.

به گزارش افق میهن، بازار قرارهای نود دقیقه ای در صنعت پتروشیمی داغ شده است. اخبار منتشر شده حاکی از آن است که در هفته گذشته بیش از ۱۰ نفر در شرکت های پتروشیمی سمت های جدیدی را تصاحب کرده اند. در این میان، تاپیکو را که یکی از هلدینگ های زیرمجموعه وزارت کار است، می توان یکی از سردمداران بی توجهی به ابلاغیه رئیس جمهور دانست. بابک عقی در دو هفته اخیر دو حکم جدید یکی در ایرانول و دیگری در پتروشیمی خراسان صادر کرده است.

جالب است بدانید عباس کریمی در روزهای اخیر به عضویت هیات مدیره پتروشیمی شازند درآمد. نوید رسولی از دیگر انتصابات صنعت پتروشیمی در دوران اضافه کاری دولت سیزدهم است که به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره پتروشیمی امیر کبیر منصوب شده است.

انتصاب مهدی نقوی به عنوان معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری صبا انرژی نیز سر و صدای زیادی به پا کرد. وی همزمان رئیس هیئت مدیره پتروشیمی امیر کبیر و مدیرعامل چاپخانه بانک ملت است.

در پتروشیمی مارون نیز سجاد محمدی به عضویت هیات مدیره این مجموعه درآمده است. انتصاب مهدی نقوی به عنوان معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری صبا انرژی نیز سر و صدای زیادی به پا کرد. وی همزمان ریاست هیات مدیره پتروشیمی امیر کبیر و مدیرعاملی چاپخانه بانک ملت را نیز بر عهده دارد.

غلامرضا جمشیدی هیات مدیره پتروشیمی گلستان، سجاد سنگسری هیات مدیره پتروشیمی شازند، امیر آذری هیات مدیره پتروشیمی لاله، مهدی نقوی نایب رییس صبا انرژی، هیات مدیره پتروشیمی امیر کبیر، خسرو عباس نژاد، مدیرعامل پتروشیمی ناد از دیگر انتصابات شرکت های پتروشیمی در روزهای پایانی دولت سیزدهم است.

محمد مخبر که احتمال استیضاح و نصب عجولانه را در پایان دولت پیش بینی می کرد، ۱۲ خرداد یک ماه پس از درگذشت رئیس جمهور بود که به همه دستگاه های اجرایی بخشنامه داد. مخبر در این نامه تمامی دستگاه های اجرایی را موظف کرده است تا زمان استقرار دولت چهاردهم از هرگونه تغییر در ساختارهای سازمانی، واگذاری نیروی انسانی و واگذاری اموال دولتی، اعمال مقررات جدید و تغییر در تعرفه ها و عوارض خودداری کنند.

اما نامه پزشکان حاکی از آن است که در داخل دولت اتفاقاتی رخ داده و برخی نهادها توجه چندانی به ابلاغیه سرپرست ریاست جمهوری نداشته اند. در کنار این انتصابات، نگاهی به کارنامه شرکت های پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ خالی از لطف نیست:

بررسی صورت های مالی سالانه ۲۲ شرکت پتروشیمی بورسی حاکی از افزایش ۱۴.۳ درصدی درآمد کل شرکت های پتروشیمی از ۴۸۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۵۵۴ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ است.

از سوی دیگر هزینه تولید محصولات پتروشیمی مانند خوراک و دستمزد در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت و رقم ۴۱۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

این موضوع در کنار رشد هزینه های مالی پتروشیمی ها باعث کاهش سود خالص اکثر شرکت ها شده است. به طوری که مجموع سود خالص ۲۲ پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ با کاهش ۴.۳ درصدی نسبت به ۱۱۲.۸ همات در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۷.۹ همات رسیده است و این یعنی چهار هزار و ۸۵۴ میلیارد تومان از کل سود خالص پتروشیمی ها در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

ارومیه در راس بهترین عملکرد درآمدزایی قرار دارد

همانطور که گفته شد سودآوری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است که این موضوع به دلیل رشد هزینه های تولید اعم از خوراک پتروشیمی و هزینه دستمزد بوده است. اما باید دید کدام پتروشیمی در بخش درآمدزایی موفق تر ظاهر شده است؟

نگاهی دقیق به صورت های مالی سالانه پتروشیمی های بورسی نشان می دهد که پتروشیمی ارومیه (شاروم) در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۸۷ درصدی درآمد بهترین عملکرد را از نظر رشد درآمد کسب کرد و درآمد خود را به ۱۸۲۶ میلیارد تومان رساند.

همچنین پتروشیمی های اصفهان و فارابی از دیگر پتروشیمی های بورسی بودند که در این مدت رشد خوبی در درآمد فروش خود به همراه داشتند. به طوری که میزان فروش پتروشیمی های اصفهان و فارابی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۰ و ۳۳ درصد افزایش یافت.

بیشترین کاهش درآمد سالانه پتروشیمی ها

طبق جدول ارائه شده، پتروشیمی های آبادان، خراسان، شیراز و کرمانشاه در سال گذشته بدترین عملکرد را از نظر درآمدزایی داشته اند. به طوری که درآمد پتروشیمی ها در آبادان و خراسان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ۲۵.۷ و ۱۷.۹ درصد کاهش یافت.

بیشترین افزایش هزینه تولید در سال ۱۴۰۲

پتروشیمی ارومیه در قسمت هزینه ها در صدر جدول قرار گرفت. همانطور که گفته شد هزینه تولید پتروشیمی ها در سال گذشته افزایش یافته است. پتروشیمی ارومیه نیز در سال ۱۴۰۲ به دلیل رشد تولید و حجم فروش با افزایش بهای تمام شده تولید یا قیمت تمام شده مواجه بوده است.

به این ترتیب قیمت کل کالاهای فروخته شده پتروشیمی ارومیه بیش از ۷۵ درصد افزایش یافت و از ۷۱۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۵۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسید.

همچنین پتروشیمی های اصفهان و کرمانشاه از دیگر پتروشیمی های بورسی بودند که در سال ۱۴۰۲ با جهش عظیمی در هزینه های تولید خود مواجه شدند به طوری که بهای تمام شده کالا در پتروشیمی های اصفهان و کرمانشاه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۵۰.۹ و ۴۶ درصد افزایش یافت.

بیشترین کاهش هزینه تولید در سال ۱۴۰۲

بررسی بیشتر گزارش های سالانه پتروشیمی های بورسی نشان می دهد که پتروشیمی های آبادان و نوری بیشترین کاهش قیمت تمام شده را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه کرده اند که ناشی از کاهش حجم فروش این شرکت ها بوده است.

رالی سودآوری پتروشیمی های سهام

در ابتدا باید گفت که از آنجایی که پتروشیمی نوری بزرگترین پتروشیمی بورسی در سال ۱۴۰۲ است، به عنوان سودآورترین پتروشیمی بورسی نیز لقب گرفت و سود خالصی معادل ۲۲ هزار و ۸۰ میلیارد تومان در سال جاری شناسایی کرد که رشدی معادل ۸۶.۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱. است.

از سوی دیگر تنها یک پتروشیمی در سال جاری زیان دید و آن هم پتروشیمی آبادان بود. نکته ای که در مورد این پتروشیمی باید گفت افزایش ۴۳.۹ درصدی زیان خالص این شرکت است. به این ترتیب زیان خالص این پتروشیمی از ۸۲۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۹۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

بیشترین افزایش سود خالص در سال ۱۴۰۲

بررسی صورت های مالی پتروشیمی های بورسی در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که پتروشیمی اصفهان بیشترین افزایش سود خالص را در سال جاری داشته است. چرا که رشد فروش و درآمدزایی این شرکت در کنار کنترل هزینه ها باعث شده تا سود خالص آن ۲۹۳ درصد جهش کند.

به طوری که سود خالص پتروشیمی اصفهان از ۱۸۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۷۱۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

ارومیه و نوری دو پتروشیمی دیگر بودند که توانستند جهش بزرگی در سود خالص خود داشته باشند. به طوری که سود خالص پتروشیمی های ارومیه و نوری در سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۶۰ و ۸۶ درصد افزایش یافت.

بیشترین کاهش سود خالص در سال ۱۴۰۲

همانطور که در جدول مشخص است، ۱۲ شرکت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ با کاهش سود مواجه بوده اند که در این میان وضعیت پتروشیمی فارابی بدتر از سایر رقبا است. زیرا سود خالص این شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۸ درصد کاهش یافته است.

همچنین سود خالص پتروشیمی فن آوران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با کاهش ۷۶.۷ درصدی به ۷۳۳ میلیارد تومان رسیده است. پتروشیمی شیراز و زاگرس نیز از دیگر شرکت هایی بودند که در سال ۱۴۰۲ کاهش شدید سودآوری را تجربه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا