اخبار اقتصاد ایران

پارلمان اروپا از نخست‌وزیر مجارستان به دلیل دیدار با پوتین انتقاد کرد

پارلمان اروپا امروز (چهارشنبه) از ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به دلیل دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به شدت انتقاد کرد و قطعنامه ای در حمایت از اوکراین با اکثریت قاطع به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پارلمان اروپا در قطعنامه ای سفر ویکتور اوربان به روسیه را “نقض آشکار معاهدات و سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا” خواند.

در این قطعنامه آمده است که مجمع اتحادیه اروپا “در نظر دارد که این نقض باید با عواقبی برای مجارستان روبرو شود”.

این قطعنامه که شامل بخش‌هایی درباره ادامه حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین است، با اکثریت قاطع ۴۹۵ رأی موافق از مجموع ۶۷۹ رأی‌دهنده قانون‌گذاران اتحادیه اروپا تصویب شد.

در قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا بر حمایت این سازمان از اوکراین تاکید شده و از مجارستان خواسته شده تا موانع خود را در بازپرداخت کمک های نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کیف از طریق صندوقی به نام “تسهیلات صلح اروپا” برطرف کند.

این قطعنامه از اتحادیه اروپا می‌خواهد که تحریم‌ها علیه روسیه و بلاروس را حفظ و تمدید کند تا از اجرای مؤثر آنها اطمینان حاصل کند و از دور زدن آن جلوگیری کند. [تحریم‌ها] توسط شرکت های مستقر در اتحادیه اروپا، اشخاص ثالث یا سایر کشورها.

به گزارش رویترز، دیگر کشورها و رهبران اتحادیه اروپا از اوربان به خاطر سفرهای غیرمنتظره اخیرش به روسیه و چین برای دیدار با روسای جمهور دو کشور انتقاد کرده اند که او آن را «مأموریت صلح» توصیف کرد. مجارستان از ماه جاری ریاست شش ماهه اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت، نقشی که بوداپست را مسئول سازماندهی جلسات اتحادیه اروپا می کند، اما به اوربان اختیار انجام دیپلماسی به نمایندگی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه را نمی دهد.

اراتکس گارسیا پرز، رئیس گروه سوسیال دموکرات در پارلمان اروپا، گفت: اوربان با ولادیمیر پوتین دیدار کرد تا اتحادیه اروپا را بدنام کند، اعلام کند که او یک طرح صلح دارد که هیچ کس از آن اطلاعی ندارد، و برای “ترویج توسعه طلبی روسیه”.

مجارستان نسبت به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا روابط گرم تری با روسیه دارد. این کشور به اوکراین سلاح نمی فرستد و اوربان همچنین از ارسال سلاح به کی یف از اعضای اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد کرد و گفت: چنین اقداماتی منجر به تشدید جنگ می شود./ایرنا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا