ترندهای روز

پشه‌های آدم‌کش به تهران می‌رسند!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

این روزها مسئولان و کارشناسان نسبت به همه گیری تب دنگی هشدار می دهند. تب ناشی از پشه ای به نام Aedes که هنگام طلوع و غروب خورشید از خون تغذیه می کند. آرتمیس رمضانی، عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران می گوید: این روزها به دلیل شیوع آئدس در گیلان و مناطقی از مازندران، احتمال آمدن این پشه همراه با مسافران به تهران زیاد است.

پشه های قاتل وارد تهران شدند!

این یک هشدار جدی است. آرتمیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران می‌گوید: این روزها به دلیل شیوع آئدس در گیلان و مناطقی از مازندران، احتمال آمدن این پشه بسیار زیاد است. به تهران.” در عین حال حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت نیز می‌گوید: تب دنگی در صورت اپیدمی خطرناک‌تر از کرونا خواهد بود.

اما راه انتقال ویروس این دو بیماری بسیار متفاوت است. این معاونت تاکید می کند: تیم های ما در بندرلنگ و سایر شهرستان ها در حال فعالیت هستند؛ اما کنترل بیماری تب دنگی در انحصار دانشگاه علوم پزشکی نیست و کنترل این بیماری نیازمند بهبود محیط و اطلاع رسانی به مردم است. ترس اصلی مردم اما این است که این بیماری ویروسی مانند کرونا به یک اپیدمی تبدیل شود و سال ها امنیت مردم را از بین ببرد. اما رمضانی می گوید: این دو بیماری کاملاً متفاوت هستند و نحوه انتقال آنها نیز متفاوت است؛ بنابراین نمی توان آنها را در یک سطح اندازه گیری کرد، اما مشکل اصلی انتقال بیماری های ویروسی توسط پشه آئدس این است که هر بار که ما مبتلا می شویم، دفعه بعد سخت تر و شدیدتر می شود، در حالی که این مشکل در کرونا وجود نداشت.

اگرچه علائم تب دنگی شبیه به برخی از بیماری‌های دیگر مانند تب حصبه، مالاریا، آنفولانزا و کرونا است و گاهی اوقات می‌تواند تشخیص دقیق را به تاخیر بیندازد. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند تا حد امکان به شهرهای پرخطر سفر نکنید. در مسافرت حتما لباس های روشن و مناسب بپوشید. محل زندگی خود را تمیز کنید و اجازه ندهید همه چیز در یک گوشه انباشته شود. تغذیه پرندگان و کاسه های آب حیوانات خانگی را به طور مرتب عوض کنید. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: در حال حاضر ۴۰ شهر ما در خطر ابتلا به تب دنگی هستند و به همین دلیل سامانه‌های بهداشتی و درمانی به‌ویژه در استان هرمزگان به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند.

آیا روح شیطانی به تهران می رسد؟

این روزها تب دنگی یا روح شیطانی باعث نگرانی بسیاری از مردم شده است. پشه آئدس ناقل اصلی این تب خطرناک است. آخرین آمار نشان می دهد که ۱۴۹ مورد تب دنگی در کشور شناسایی شده است که ۱۱ مورد از این موارد عفونت خانگی بوده است.

آرتمیس رمضانی در مورد این پشه اطلاعات بیشتری می دهد: خانواده پشه های Aedes انواع مختلفی دارند؛ اما دو گونه «Aedes albopictus» و «Aedes aegypti» مسئول انتقال ویروس های خانواده فلاوی ویروس هستند. این پشه برای اولین بار در استان های جنوبی ایران و هم اکنون در شهرهای شمالی ایران به گفته این کارشناس «پشه آلبوپیکتوس در حال حاضر به دلیل تغییرات آب و هوایی و شرایط آب و هوایی مقاوم شده و توانسته خود را با آب و هوای معتدل سازگار کند.

این بیماری در کشورهای جهان از جمله پاکستان، امارات، اندونزی، بنگلادش، هند، تایلند و سنگاپور و در کشورهای آمریکای جنوبی، چین و استرالیا دیده شده است. آخرین گزارش ها نشان می دهد که تب دنگی به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز رسیده است اما گزارش و آماری در این زمینه به سازمان بهداشت جهانی ارائه نشده است.

اما رمضانی می گوید: این پشه از سالیان دور در هرمزگان وجود داشته و در پایش نیز دیده می شود، اما امسال به دلیل تغییرات اقلیمی سرعت انتشار آن افزایش یافته و با پوشش گیاهی متراکم از مناطقی که انجام می دهند به گیلان و مازندران رسیده است. پوشش گیاهی متراکم نداشته و امکان تکثیر آن در این مناطق بیشتر است، از سوی دیگر احتمال رسیدن لاروهای این پشه به تهران با مسافران وجود دارد که در این صورت میزان اپیدمی افزایش می یابد.

مسافران خطرناک!

از سوی دیگر رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز هشدار می دهد: در حال حاضر بیشترین نگرانی مسافران از امارات افغانستان و پاکستان است و به جز بندرلنگه در هیچ جای کشور پشه صید نشده است. ” البته با وجود اینکه هیچ پشه ای در خوزستان صید نشده است، مطمئناً پشه وجود دارد و احتمال اپیدمی در آن منطقه داده می شود.

وی همچنین می گوید: چهار استان جنوبی و سه استان شمالی در معرض ابتلا به این بیماری هستند که سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان و استان های جنوبی از خوزستان تا سیستان و بلوچستان موارد ابتلا به این بیماری را داشته اند که این ۷ استان به طور بالقوه در معرض ابتلا هستند. به این پشه یا ممکن است در آینده با این پشه مواجه شوید، چندین مورد از این بیماری در تهران مشاهده شده است. همانطور که گفته می شود مرحله اول این بیماری خفیف است و اکثر بیماران علائم کمی دارند و خطر مرگ و میر کمتر است. اما در دورهای بعدی اگر سویه های دیگر فرد را مبتلا کنند، بیماری شدیدتر می شود.

شاعر پیشه قاتلان!

این پشه ویژگی های خاص خود را دارد که آن را به شدت خطرناک می کند. Aedes چندین بار در تاریخ گزارش و دیده شده است و به همین دلیل در شهرهای ساحلی به آن “روح شیطانی” می گویند. رمضانی با بیان اینکه این پشه از مقاومت بالایی برخوردار است، می گوید: ممکن است حتی این پشه در برابر سمپاشی نیز مقاومت نشان دهد؛ بنابراین بهترین راه مبارزه با آن پاکسازی است.

به گفته این کارشناس، «این پشه ممکن است به همراه وسایل و اثاثیه مسافران حمل شود و به تدریج شرایط مساعدی برای تولید مثل در زیر گلدان، لاستیک خودرو و آب راکد پیدا کنند».

بر اساس داده های رمضانی، این پشه بیش از سایر پشه ها خون مصرف می کند و گاهی ممکن است این مصرف خون به پنج برابر برسد. از سوی دیگر، بیشتر پشه ها در شب تغذیه می کنند. اما این پشه بیشتر در طلوع و غروب خورشید تغذیه می کند. مواقعی که ممکن است افراد زیادی بیرون باشند. رفتار این پشه در افق میهن زمان تغذیه خون اغلب شاعرانه تلقی می شود.

از درد معده گرفته تا شکستگی استخوان

رمضانی می گوید: ۸۰ درصد افرادی که در معرض نیش پشه آئدس آلوده هستند ممکن است علائمی نداشته باشند اما ۲۰ درصد باقیمانده ممکن است بعد از هفت روز عوارض دردناکی را نشان دهند. تب دنگی شدید یکی از این عوارض است که به عنوان یک اختلال تهدید کننده زندگی در نظر گرفته می شود. علائم هشدار دهنده تب بالا معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از رفع تب اولیه ظاهر می شود. سیر بیماری به شرح زیر است: درد معده/شکم، استفراغ مکرر، خون در مدفوع، خونریزی از بینی یا لثه، خستگی مفرط، بی قراری یا تحریک پذیری و درد شدید استخوان.

رمضانی اما می گوید: مشکل ۵ درصد از این ۲۰ درصدی که مریض شده اند این است که بعد از قطع تب وارد فاز بحرانی می شوند سپس فرد دچار شوک می شود. پاهایش سرد است. مایعات از سیاهرگ های بدن خارج شده و وارد فضاهای داخلی بدن می شوند. گفته می شود که این آب معمولا در معده و ریه ها جمع می شود. سپس این عمل کل بدن را دچار مشکل می کند و اگر سرم ها و مایعات درمانی مخصوص به موقع تجویز نشود، بیماری فرد تشدید می شود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا اورژانس ایران آمادگی مقابله با این بیماری را دارد، می‌گوید: این بیماری سیر بالینی دارد که باید آن را طی کند، آمادگی درمان این بیماری را داریم، اما باید حواسمان به این موضوع باشد. مایع درمانی پس از گذراندن یک دوره خاص باید کاهش یابد زیرا اگر به شکل دیگری ادامه یابد به بدن بیمار آسیب می رساند.

شیوع اپیدمی!

رمضانی با تاکید بر اینکه هنوز به شیوع اپیدمی نرسیده‌ایم، می‌گوید: در حال حاضر واکسن‌های محدودی برای بیمارانی که بیش از دو بار به تب دنگی مبتلا شده‌اند، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان وجود دارد، اما این واکسن عموماً در دسترس نیست. از آنجایی که این پشه با تغییرات آب و هوایی سازگار نشده بود، به عنوان یک تهدید جدی در نظر گرفته نشد، بنابراین هیچ درمانی برای آن پیشنهاد نشده است.»

به گفته وی، مهمترین راه مقابله با این بیماری نظافت است. زیرا اگر یک تخم آئدس در آب راکد گذاشته شود، صدها پشه ممکن است تولید شود. رمضانی پوشیدن لباس سفید و تمیز نگه داشتن فضای نشیمن و حیاط را پیشنهاد می کند. حال باید دید آیا آگاهی و مراقبت می تواند از اپیدمی شدن این بیماری جلوگیری کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا