فناوری

فرار پول از بازار سرمایه به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت/ رشد‌های کوتاه مدت بورس با کمبود نقدینگی/ پیش‌بینی بورس تا پایان هفته

معاملات بورس در روز یکشنبه بازار کاهش یافت و به نظر می رسد کمبود نقدینگی به عنوان زخمی که از ابتدای سال گریبان بازار را گرفته است، بازگشایی شده و به گفته «احمید اشتیاگی» تحلیلگر بورس، بازار در حال حرکت. به سمت تعادل کمی منفی و کمی مثبت حرکت می کند.

بر اساس گزارش اکونوم، ۲۴ شاخص ۸ هزار و ۲۳۰ واحد کاهش یافت که معادل ۰.۳۷ درصد این شاخص است. بر این اساس، در پایان معاملات امروز شاخص کل در سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد قرار گرفت و میانگین موزون بازار به رقم ۷۶۱ هزار و ۲۳۵ واحد رسید. همچنین حجم معاملات در این روز ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق های سرمایه گذاری مشترک) ۵ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان برآورد شد.

تزریق پول به بازار متوقف شد

احمد اشتیاقی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به بررسی عملکرد بازار در روز سوم می پردازد دی ماه پرداخت و گفت: بازار نشان می دهد که پول نو از بیرون به بازار تزریق نمی شود. به همین دلیل پس از یک روند صعودی یک روزه و دو روزه، چون پول جدیدی وارد نمی شود و افرادی که از پارک پول خود بازار خرید را آغاز کرده اند، دیگر رغبتی برای خرید صعودی ندارند. بنابراین فضایی وجود دارد که در یک فرآیند مستمر پتانسیل زیادی برای ورود نقدینگی وجود ندارد و بازار به سمت تراز کمی منفی و کمی مثبت می رود.

به گفته وی، در این فضا اخباری مانند تجدید ارزیابی دارایی ها تنها محرکی برای پول های پارک شده است. زمانی که اخبار به دلیل کمبود نقدینگی اثر خود را از دست می دهد، بازار به سمت شرایط تعادلی حرکت می کند. و از طرفی چون سهام ارزشمند است، فروشندگان حاضر به فروش سهام خود با رنج منفی زیاد نیستند. بنابراین به نظر می رسد کل معاملات بازار اینگونه بوده است.

وی ادامه می دهد: در روز یکشنبه بازار همه گروه ها در تعادل بودند و سهام بزرگی که به دلیل تجدید ارزیابی دارایی ها مورد پسند قرار گرفته بودند دیگر پتانسیل رشد نداشتند و شاید برخی از کسانی که خرید کرده بودند سود می کردند. یکی دو درصد از آن سهام خارج شد.

سرریز پول به سمت صندوق های با درآمد ثابت

با توجه به اظهارات استیقی در شرایط فعلی به دلیل اینکه دلار توانسته در نقطه ۵۰ هزار تومان تثبیت شود، انتظارات تورمی کاهش یافته و در صورت عدم وجود انتظارات تورمی، پول به بازار نمی رسد زیرا ممکن است ترجیح دهند آن را داشته باشند. . پول آنها به جای توکن در صندوق های با درآمد ثابت است. افزایش واقعی سودآوری شرکت را در نظر بگیرید.

اما بازار برای رشد پایدار به چه چیزی نیاز دارد؟ به این سوال که این کارشناس بورس پاسخ می دهد: آنچه می تواند باعث رشد بازار شود، افزایش تدریجی دلار است که بازار را به طور اساسی تحریک می کند. در حال حاضر این نوع دلار با دلار آزاد فاصله قابل توجهی دارد که باید حداکثر به ده درصد کاهش یابد. این خلأ باید پر شود و البته نشانه هایی در سیاست های بانک مرکزی وجود دارد که اجازه می دهد نیمی از دلار از ۳۸ به ۳۹ هزار تومان به ۳۹ هزار تومان برسد.


بیشتر بخوانید: چرا بورس به شاخص واقعی ۳.۵ میلیون واحدی نرسیده است؟ / ناامیدی بازار سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها


به گفته وی، با توجه به شرایط P/E بازاری که اکثر سهام آن زیر ۶ واحد هستند، به نظر من این پتانسیل در بازار وجود دارد که از نقطه رشد نرخ دلار در جهت افزایش سودآوری حرکت کنیم. . علاوه بر این، گزارش های ۹ ماهه یکی دیگر از مواردی است که می تواند طعم روند کند صعودی را به بازار بچشد.

فرار پول از بازار سرمایه

در زمستان چه خطراتی در راه بازار وجود دارد؟

Passion در ادامه به این نکته اشاره می کند که همیشه ریسک هایی در بازار وجود دارد. از جمله ریسک هایی که بازار در سه ماهه باقی مانده از سال می تواند داشته باشد، یکی تثبیت نرخ دلار است. یعنی ادامه سیاست فعلی. این یک ریسک اساسی برای بورس است زیرا با وجود اینکه تورم بالای ۳۰ درصد داریم، هزینه های شرکت های ما از این حوزه تحت فشار است و اگر با افزایش قیمت محصولات مواجه نشوند، ممکن است سودآوری آنها کاهش یابد.

وی با اشاره به درگیری سیاسی غزه به عنوان یکی از تهدیدات بازار سهام، می افزاید: جنگ غزه اگرچه کم رنگ شده است، اما همچنان برای بورس ریسک محسوب می شود و سایه آن بر بازار است. اما ریسک بزرگ دیگر افزایش نرخ سود سپرده است، به این معنا که در سه ماه آینده تا پایان سال با توجه به کسری بودجه دولت و سیاست های بانک مرکزی برای جلوگیری از اضافه برداشت، ممکن است منجر به انتشار بیشتر شود. اوراق قرضه و نرخ اوراق قرضه افزایش خواهد یافت. . این نیز امکان پذیر است و به نظر من بازار می تواند در این زمینه آسیب پذیر باشد.

قطعی گاز یکی دیگر از مواردی است که در چند سال اخیر با سردی هوا بازار سرمایه را متحول کرده است. اما همانطور که احمد اشتیاقی گفت، اگرچه قطع گاز با توجه به تجربیات سال های گذشته قابل پیش بینی است و بازار نمی تواند آن را ریسک بسیار جدی تلقی کند، اما بورس از تشدید آن به ویژه در بهمن ماهی که با افزایش قیمت مواجه هستیم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مصرف داخلی.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به پیش بینی بازار پرداخت و افزود: پیش بینی من برای این هفته به دلیل بی پولی و عدم انتشار اخبار مثبت تاثیرگذار بر بورس، کمی موازنه منفی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا