چرا اختلال جهانی، ایران را دچار مشکل نکرد؟
از ساعات اولیه روز گذشته، اختلالات سایبری گسترده در جهان مشکلات زیادی را در فرودگاه ها، بیمارستان ها و بانک های کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، استرالیا، بریتانیا و هند ایجاد کرده است. این اختلال به دلیل بروز رسانی معیوب از یک شرکت امنیت سایبری ایجاد شد و باعث شد هزاران رایانه ویندوزی در سراسر جهان با صفحه آبی مرگ (BSOD) مواجه شوند.
اختلال در خدمات شرکتها و سازمانهایی که از خدمات ابری استفاده میکنند، مانند برخی خطوط هوایی، راهآهن و بورسها، به اختلال در سرویسهای ابری ویندوز مربوط میشود و به دلیل اینکه استفاده از سرویسهای ابری ویندوز در کشور ما رایج نیست. ایران از این مشکل رنج نبرده است.
این اختلال ناشی از دو مشکل بود: مشکل اول در دسترس نبودن برخی از سرویس های میزبانی مایکروسافت (Microsoft Azure) و مشکل دوم وجود مشکل در به روز رسانی نرم افزار امنیتی فالکون (محصول شرکت Crowd Streak) که بر روی ویندوز است. کلاینت ها و سرورها منجر به یک صفحه آبی می شوند. به نظر می رسد نرم افزار امنیتی فالکون در برخی ماشین های مجازی در زیرساخت مایکروسافت آژور استفاده شده است و کارشناسان یکی از دلایل توقف مایکروسافت ۳۶۵ را همین موضوع می دانند.
سرور ابری مجموعه ای از سرورهای فیزیکی قدرتمند است که به صورت موازی و متحد با هم کار می کنند و به صورت ۲۴ ساعته در دسترس هستند و به دلیل همپوشانی عیوب یکدیگر، کاربران آن افت حجم کاری را تجربه نمی کنند.