اخبار اقتصاد ایران

اینترنت ایران ضعیف‌تر از میانگین جهانی؛ ایرانی‌ها با چه سرعتی دانلود و آپلود می‌کنند؟

مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در گزارشی به بررسی سرعت اینترنت در ایران بر اساس آمار وب‌سایت World Speed ​​Test Index و وضعیت توسعه دولت الکترونیک در کشور پرداخته است.

افق میهن به نقل از اکوایران، مرکز پژوهش های مجلس به تحلیل وضعیت اینترنت در کشور و مقایسه شاخص های مختلف جهانی در ایران نسبت به سایر کشورها پرداخته است.

مقایسه سرعت اینترنت ایران با میانگین جهانی

سرعت اینترنت در ایران بر اساس آمار وب سایت World Speed ​​Test Index در ژانویه ۲۰۲۴، میانگین سرعت دانلود جهانی در پهنای باند موبایل ۵۰.۰۰ مگابایت بر ثانیه و در پهنای باند ثابت ۹۱.۹۳ است که در ایران برای پهنای باند موبایل ۳۲ است. ۷۷ مگابایت بر ثانیه و پهنای باند ثابت ۱۳.۵۸ مگابایت بر ثانیه است.

همچنین میانگین جهانی سرعت آپلود پهنای باند موبایل ۱۱.۳۰ مگابایت بر ثانیه و پهنای باند ثابت ۴۳.۴۰ مگابایت بر ثانیه است که در ایران برای اینترنت همراه ۹.۵۰ مگابایت بر ثانیه و برای اینترنت ثابت ۳.۱۹ مگابایت بر ثانیه است.

در مقایسه با سایر کشورها، همانطور که در جدول نشان داده شده است، وضعیت اینترنت ایران برای دانلود و آپلود و همچنین تاخیر سایر کشورها، ضعیف تر و کمتر از میانگین جهانی است و با آنها فاصله دارد. در کشورهای ذکر شده در این جدول، سرعت اینترنت در پهنای باند تلفن همراه بیشتر از پهنای باند ثابت است. اما این تفاوت در ایران بیش از دو برابر است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش با اشاره به میانگین جهانی و وضعیت ایران نوشت که ایران در شرایط بحرانی قرار ندارد، اما آنچه که داده‌های این گزارش نشان می‌دهد کیفیت پایین اینترنت و قرار گرفتن در انتهای رتبه‌بندی است.

وضعیت دولت الکترونیک در ایران

دولت الکترونیک به عنوان «نوعی از حکومت است که پاسخگوی نیازهای شهروندان جامعه اطلاعاتی و حاکمان آنها برای دستیابی به اهداف آن جامعه است». بر اساس گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان ملل در «شاخص توسعه دولت الکترونیک» که وضعیت توسعه دولت الکترونیک را در زیرشاخص‌های خدمات آنلاین، سرمایه انسانی، زیرساخت‌های مخابراتی، مشارکت الکترونیکی، در سال ۲۰۲۲، رتبه ایران نشان می‌دهد. در بین ۱۹۳ کشور در این شاخص ۹۱ است.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان ملل متحد در «شاخص توسعه دولت الکترونیک»، ایران در شاخص مشارکت الکترونیکی در بین ۱۹۳ کشور در رتبه ۱۶۷ قرار دارد. این شاخص رفع نیاز به مراجعه حضوری برای دریافت خدمات دولتی و امکان دسترسی به آنها از طریق سامانه ها را نشان می دهد.

همچنین گزارش ۲۰۲۲ سازمان ملل متحد در «شاخص توسعه دولت الکترونیک» حاکی از آن است که جایگاه ایران در زیرشاخص خدمات آنلاین چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی کمتر از حد متوسط ​​است. در زیرشاخص‌های مشارکت الکترونیک، چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی، ایران رتبه پایینی را به خود اختصاص داده است.

عمل نکردن به وعده وزیر ارتباطات

در گزارش «شاخص جهانی کیفیت دیجیتال ۲۰۲۲» که توسط شرکت «سور پاسارک» منتشر شده است، دولت الکترونیک به عنوان یکی از زیرشاخص‌ها در نظر گرفته شده است و در این زیرشاخص، ایران در بین ۱۱۸ کشور جهان رتبه ۷۹ را به خود اختصاص داده است. کمتر از میانگین جهانی است. است.

بر اساس آمارهای جهانی، ایران در زیرشاخص خدمات آنلاین دولت الکترونیک جایگاه ضعیفی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که وزیر ارتباطات در ۴ اسفند ۱۴۰۱ بیان کرد: ۱۰۰ درصد خدمات دستگاه های اجرایی در سال ۱۴۰۲ به صورت اینترنتی انجام می شود.

زارع پور در سخنانی بهمن در ماه ۱۴۰۲ در اجلاس وزرای دیجیتال کشورهای عضو در شانگهای اظهار داشت: «دولت ایران ۲۰۱ خدمت عمومی و ۷۳۴ خدمت ویژه از حوزه قضایی و کشاورزی به حوزه ارائه کرده است. آموزش، بهداشت و فرهنگ به صورت الکترونیکی». همچنین بر اساس ماده (۱۰۴) برنامه هفتم توسعه، هدف کمی در پایان این برنامه در رابطه با شاخص توسعه دولت الکترونیک، رسیدن به رتبه ۶۱ است که هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد. با توجه به رتبه ۹۱ در سال ۲۰۲۲.

ضعف خدمات دولت الکترونیک ضرورت حضور در فضای مجازی را کاهش می دهد و همچنین با کیفیت و نوع محتوای ارائه شده در فضای مجازی رابطه معکوس دارد.

روند نزولی کیفیت زندگی دیجیتال در ایران

بر اساس گزارش شاخص کیفیت زندگی دیجیتال ۲۰۲۳ که توسط شرکت سور پوشهرک منتشر شده است، ایران در بین ۱۲۱ کشور جهان در رتبه ۹۵ در شاخص کیفیت زندگی دیجیتالی قرار دارد و امتیاز آن ۰.۳۴ است. زیرشاخص های مورد نظر در این شاخص عبارتند از: مقرون به صرفه بودن اینترنت، کیفیت اینترنت، زیرساخت اینترنت، دولت الکترونیک و امنیت الکترونیک. در جدول زیر امتیاز ایران در هر یک از پنج زیرشاخص از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ نشان داده شده است.

بر این اساس رتبه ایران در شاخص کیفیت زندگی دیجیتالی جهانی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ در حال کاهش بوده است و این وضعیت در تمامی زیرشاخص‌ها قابل مشاهده است که می‌تواند منجر به نقض حریم خصوصی و افزایش احساس ناامنی، محدودیت دسترسی، کاهش شود. انباشت داده ها و کاهش جذابیت حضور در فضای مجازی.

اینستاگرام، محبوب ترین شبکه اجتماعی برای کاربران ایرانی

بر اساس نظرسنجی ISPA انجام شده در بهمن ۱۴۰۲ منتشر شد، ۴۶.۵ درصد ایرانیان از اینستاگرام استفاده می کنند; ۳۵.۳ درصد از واتس اپ، ۳۴.۶ درصد از تلگرام، ۲۵.۲ درصد از ایتا، ۲۴.۱ درصد از روبیکا و ۸.۷ درصد از بله استفاده می کنند و استفاده از سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی کمتر از ۷ درصد است. .

سه مورد اول پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی که بیشترین کاربران ایرانی در آن حضور دارند، همگی پیام رسان های خارجی و غیر بومی یا شبکه های اجتماعی فیلتر شده در ایران هستند که انگیزه استفاده از فیلترشکن و نصب آن بر روی کاربران ایرانی است. به خصوص اینستاگرام که بیشترین استفاده را در بین این کاربران دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا