ترندهای روز

معمای گربه‌هایی که «دزدی» می‌کنند!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان هنوز دقیقاً نمی دانند که چرا برخی از گربه ها چیزهایی مانند جوراب و دستکش را می دزدند. اما چندین توضیح مختلف را می توان ارائه کرد. این سارقان به دنبال اقلام خاصی هستند. آنها هر روز در محله پرسه می زنند و برای تخلیه وسایل دزدیده شده به خانه برمی گردند. طولی نمی کشد که آنها مقدار قابل توجهی از وسایل را جمع آوری می کنند: جوراب، لباس زیر، ژاکت بچه، دستکش، و حتی جوراب های بیشتر!

این که گربه ها موش ها و پرندگان مرده یا خشک شده را به خانه می آورند غیرعادی نیست، اما سرقت اشیاء تصادفی دشوارتر است. محققان دلایل متعددی را در نظر گرفتند، اما در یک چیز اتفاق نظر داشتند: این وسایل سرقت هدیه نیستند!

Ock-Florian Hiemstra، زیست شناس در مرکز تنوع زیستی Naturalis، موزه ای در لیدن، می گوید: “ما مطمئن نیستیم که چرا گربه ها این گونه رفتار می کنند.” گربه‌هایی در سرتاسر دنیا هستند که این کار را انجام می‌دهند، اما هرگز مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند.

دزدی لباس امسال توسط یک گربه مادر و دو فرزندش در شهر کوچک فریگیلیانا در اسپانیا، رابطه صاحب آنها، راشل ووماک، با همسایه ها را تا حدودی ناخوشایند کرده است. اما برای دانشمندانی مانند Hiemstra، انگیزه جدیدی برای مطالعه این رفتار داده شده است. او می‌گوید: «من می‌خواهم دقیقاً بدانم چرا این کار را انجام می‌دهند، و مستند کردن مواردی از این دست می‌تواند منجر به تحقیقات بیشتر در آینده شود.

دیزی، دورا و مانچیتا بیش از ۱۰۰ پنی در ماه می فروشند

Hiemstra داستان گربه های Womack را از هنرمند تجسمی هلندی Anne Guin، یکی از دوستان Womack شنید. جین که مجذوب شنیده هایش شده بود، به اسپانیا رفت تا برای کتابی به نام «میوه کم آویزان» فیلمبرداری کند. هیمسترا، که در حال مطالعه موضوعی با عنوان «میدان رقابتی که در آن حیوانات و انسان ها در تقابل با یکدیگر قرار می گیرند»، مقدمه ای نوشت: «این مجموعه آنهاست، سابقه کیفری آنها». اما چرا یک گربه باید چنین غنائمی را جمع کند؟

برای Womack، دانستن چگونگی بازگرداندن اقلام دزدیده شده به صاحبان آنها بسیار مهم است. دیزی، دورا و مانچیتا می توانند بیش از ۱۰۰ مورد را در ماه بدزدند. یکی از سرقت های اخیر آنها یک خرس عروسکی کوچک و قبل از آن یک کفش بچه بود! بازگرداندن این اقلام بدون اطلاع صاحبان واقعی آنها آسان نیست. گین می گوید: «ووماک خسته شده است. اقلام دزدیده شده بسیار زیاد است و او نمی داند چگونه آنها را به صاحبانشان برگرداند.

در Frigiliana، سه گربه متخلفان معمولی هستند، اما آنها تنها کسانی نیستند که دزدی می کنند. چارلی، گربه نجاتی از بریستول، پس از حمل اسباب‌بازی‌های پلاستیکی، گیره‌های لباس، اردک لاستیکی، لیوان و کارد و چنگال، «پرکارترین دزد گربه بریتانیا» لقب گرفت. صاحب او، آلیس بیگ، یک بار از خواب بیدار شد و متوجه شد که گربه او یک دیپلودوکوس پلاستیکی (نوعی دایناسور) را دزدیده و آن را روی بالش نزدیک سرش گذاشته است. این اتفاق او را به یاد صحنه ای ترسناک از فیلم پدرخوانده انداخت. این دایناسور پلاستیکی یکی از اقلام بسیاری است که از مهدکودکی نزدیک خانه به سرقت رفته است. در پایان، آلیس بگ تصمیم می گیرد لیست اقلام دزدیده شده را روی دیوار بیرون از خانه بگذارد تا آنها را به صاحبانشان برگرداند.

گربه دیگری به نام داستی از سن متئو کالیفرنیا بیش از ۶۰۰ سرقت داشته است. او فقط یک شب با ۱۱ وسیله به خانه آمد. وسایل دزدیده شده او شامل کروکس (نوعی دمپایی)، کلاه بیسبال و یک جفت مایو بود. در یک گزارش اجتماعی تصادفی، گربه دیگری به نام کلیو از تگزاس با یک موس کامپیوتر به خانه رفت.

در یک جلسه طوفان فکری، هیمسترا و دکتر کلودیا وینکه، زیست شناس رفتاری در دانشگاه اوترخت، چند محرک را مطرح کردند: شاید آنها به دنبال جلب توجه هستند یا می خواهند بازی کنند و رفتار جستجوی و شکار خود را گسترش دهند.

گربه ها شکم کوچکی دارند و دوست دارند طعمه را به مرکز قلمرو خود بیاورند تا در هنگام گرسنگی غذا بخورند. همین غریزه ممکن است آنها را به آوردن اشیاء به خانه سوق دهد تا واکنشی که دریافت می کنند آنها را تشویق به انجام این کار کند. واینکه می گوید: «وقتی به یک گربه توجه می کنید، این رفتار را تقویت می کنید.

دنیس ترنر، یکی از اعضای هیئت علمی خصوصی در دانشگاه زوریخ، معتقد است توجه بسیار مهم است، اما می افزاید که گربه ها به دلیل داشتن لانولین جذب اقلام پشمی و پلاستیکی خاصی می شوند. او برای ترک این عادت توصیه می‌کند وقتی گربه چیزی را به داخل خانه می‌کشد به آرامی اتاق را ترک کنید و بعد از اینکه گربه آن شی را جابجا کرد، آن را به بیرون از خانه پرتاب کنید.

دانیل میلز، استاد رفتار دامپزشکی در دانشگاه لینکلن می گوید: حیوانات، از جمله انسان، به محرک های بسیار ساده پاسخ می دهند. وزش چیزی در باد ممکن است رفتار شکار را تحریک کند. شاید وقتی گربه‌ها اقلام عجیب و غریب را برمی‌دارند، تصمیم می‌گیرند آنها را به خانه ببرند، اما فکر نمی‌کنم آن را به عنوان یک هدیه ببینند. اینها قوانین ساده زندگی است که مغز گربه از آنها پیروی می کند.”

جما فورمن، محقق دکترا در دانشگاه ساسکس، گربه‌هایی را که در حال بازی کردن بودند مطالعه کرد. او موافق است که حیوانات خانگی چیزهایی را به قصد هدیه دادن به خانه نمی آورند: “وقتی صحبت از گربه ها می شود، توضیح این است که آنها این کار را برای قلب خود انجام می دهند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا