اقتصاد جهان

چین نرخ های بهره بانکی را برای حمایت از اقتصاد کاهش داد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، چین روز دوشنبه با کاهش نرخ بهره کوتاه مدت و بلندمدت بازارها را غافلگیر کرد.

این اولین کاهش عمده نرخ بهره چین از آگوست سال گذشته است، تنها چند روز پس از نشست رهبران حزب کمونیست، و نشان دهنده عزم دومین اقتصاد بزرگ جهان برای تقویت رشد است.

کاهش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت، نرخ‌های عملیاتی بازار و نرخ‌های سیاست بانک مرکزی چین پس از آن صورت گرفت که چین در هفته گذشته آمارهای اقتصادی سه‌ماهه دوم ضعیف‌تر از حد انتظار را گزارش کرد و رهبران آن در یک «پلنوم» برای بحث در مورد «یک بار اتفاق می‌افتد» ملاقات کردند. هر پنج سال یکبار اجرا شد.

این کشور در آستانه تورم منفی قرار دارد و با بحران دارایی های بلندمدت، افزایش بدهی و ضعف اعتماد مصرف کنندگان و تجاری مواجه است. تنش های تجاری نیز در حال افزایش است زیرا بزرگترین اقتصادهای جهان به طور فزاینده ای نسبت به سلطه صادرات چین محتاط می شوند.

لری هو، اقتصاددان ارشد چین در موسسه مک کواری، گفت: کاهش امروز حرکتی غیرمنتظره بود و احتمالاً به دلیل کاهش شدید شتاب رشد در سه ماهه دوم و همچنین درخواست پلنوم سوم برای دستیابی به هدف رشد امسال است.

بانک خلق چین (PBOC) روز دوشنبه اعلام کرد که نرخ بازپرداخت معکوس ۷ روزه را از ۱.۸ درصد به ۱.۷ درصد کاهش می دهد و مکانیسم بازار آزاد را بهبود می بخشد. این اولین کاهش تعرفه از اوت ۲۰۲۳ است.

دقایقی بعد، چین به عنوان بخشی از تثبیت ماهانه خود، نرخ بهره را به همان میزان کاهش داد. نرخ بهره اولیه وام های یک ساله از ۳.۴۵ درصد قبلی به ۳.۳۵ درصد کاهش یافت، در حالی که نرخ سود وام های پنج ساله از ۳.۹۵ درصد به ۳.۸۵ درصد کاهش یافت.

سپس بانک نرخ بهره تسهیلات وام دائمی خود (SLF) را که نوعی وام به بانک‌های تجاری برای رفع نیازهای نقدی موقت است، به همان میزان کاهش داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا