فناوری

جهان خودرو؛ اعتراض به افق میهن ماشین‌های المپیک پاریس

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این هفته در دنیای خودرو: اعتراض جمعی از دانشمندان و اساتید دانشگاه به خودروهای منتخب المپیک پاریس، ترمیم یکی از خودروهای معروف دهه نود با فناوری های روز، طرح خودروساز چینی برای رقابت با بنز. و BMW در اروپا و تاخیر در راه اندازی تاکسی Tesla Self Drive

اعتراض به خودروهای المپیک

۱۲۰ دانشمند، مهندس و استاد دانشگاه از سراسر جهان در نامه ای سرگشاده به افق میهن خودروهای هیدروژنی برای استفاده در المپیک پاریس اعتراض کردند و از برگزارکنندگان خواستند از آنها استفاده نکنند.

تویوتا یکی از حامیان المپیک و پارالمپیک پاریس است و بیش از ۲۶۵۰ خودرو برای جابجایی ورزشکاران، برگزارکنندگان و خبرنگاران به این شهر آورده است. پانصد دستگاه از این خودروها مدل هیدروژنی Mirai و ۱۰ دستگاه اتوبوس هیدروژنی هستند.

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریستویوتا در مجموع بیش از ۲۶۵۰ خودرو در اختیار برگزارکنندگان بازی های المپیک قرار داده است

ماشین هیدروژنی با ترکیب هیدروژن با اکسیژن هوا برق تولید می کند. این خودرو هوا را آلوده نمی کند و با هر بار سوخت گیری مسافت بیشتری را نسبت به خودروهای برقی طی می کند. یک خودروی هیدروژنی بر خلاف خودروهای برقی به زمان زیادی برای شارژ باتری نیاز ندارد و در عرض چند دقیقه سوخت گیری می کند.

معترضان در نامه خود نوشتند که اگرچه خودروهای هیدروژنی در هنگام رانندگی آلودگی ایجاد نمی کنند، اما تقریباً تمام هیدروژنی که استفاده می کنند هنوز از سوخت های فسیلی استخراج می شود. آنها همچنین می گویند برق مورد نیاز برای تولید هیدروژن سه برابر برق خودروهای برقی است و همین موضوع باعث می شود این خودروها بیشتر از خودروهای برقی محیط زیست را آلوده کنند.

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریستویوتا میرای در پاریس

دیوید سابون، مدیر «مرکز حمل و نقل پایدار» در دانشگاه کمبریج و یکی از امضاکنندگان این نامه می‌گوید: «به نظر ما، تبلیغ خودروهای هیدروژنی به این روش برای تلاش‌های جهانی برای کربن‌زدایی حمل‌ونقل مضر است، زیرا میلیاردها نفر در سراسر جهان زندگی می‌کنند. آنها بازی ها را تماشا می کنند و در معرض اطلاعات گمراه کننده قرار می گیرند.”

در پاسخ به این نامه اتحادیه صنفی فعالان صنعت هیدروژن در فرانسه در دفاع از خودروهای هیدروژنی بیانیه ای صادر کرد. گروه «هیدروژن فرانسه» می گوید استفاده از خودروهای هیدروژنی در بسیاری از موارد از جمله برای حمل بارهای سنگین یا مسافر قابل توجیه است. این اتحادیه می گوید روش های تولید هیدروژن هنوز قدیمی است و جایگزینی آنها با روش های سازگار با محیط زیست زمان می برد.

برگزارکنندگان المپیک پاریس می خواهند آلایندگی تولید شده در این بازی ها نصف المپیک لندن و ریو باشد و به همین دلیل تویوتا تنها از خودروهای برقی، هیبریدی و هیدروژنی در این مسابقات استفاده کرده است.

همکاری تویوتا با کمیته بین المللی المپیک در سال ۲۰۱۵ با قراردادی ۸۳۵ میلیون دلاری آغاز شد. طبق این قرارداد ده ساله، هیچ خودروسازی دیگری نمی توانست اسپانسر بازی ها شود. تویوتا اعلام کرده است که پس از بازی های پاریس قصد تمدید همکاری با کمیته بین المللی المپیک را ندارد.

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریسEccentrica 19 لامبورگینی دیابلو را بازسازی می کند

سرویس بهداشتی دیابلو

Eccentrica، یک خودروساز کوچک در سن مارینو، با استخدام یک مدیر فنی سابق لامبورگینی برای بازسازی یکی از مدل های قدیمی لامبورگینی، گام مهمی برداشته است.

مائوریتزیو رگیانی در سال ۲۰۲۳ لامبورگینی را ترک کرد. مدل‌های مورچیلاگو، رانتون، آونتادور و هوراکان در زمان او در لامبورگینی ساخته شدند و او به خاطر خدماتش دکترای افتخاری را از دانشگاه بولونیا دریافت کرد.

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریسلامبورگینی دیابلو یکی از معروف ترین خودروهای دهه نود بود

لامبورگینی دیابلو بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ تولید شد.دیابلو توسط مارچلو گاندینی یکی از معروف ترین طراحان خودرو طراحی شد و اولین لامبورگینی بود که به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست یافت.

شرکت Eccentrica توسط امانوئل کلمبینی تاسیس شد که مجموعه لامبورگینی دارد و با این خودرو در مسابقات شرکت می کند. آقای کلمبینی می گوید که در کودکی با دیدن عکس دیابلو در همان نگاه اول عاشق ماشین شده و وقتی برای اولین بار با آن رانندگی کرد تصمیم گرفت یک شرکت راه اندازی کند و یک مدل به روز از آن بسازد. .

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریسحداکثر سرعت مدل به روز شده لامبورگینی دیابلو ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریسموتور دوازده سیلندر ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کند

دفتر مرکزی Eccentrica در سن مارینو قرار دارد. پس از واتیکان و موناکو، سن مارینو سومین کشور کوچک اروپا با حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت است. منطقه جغرافیایی این کشور در داخل ایتالیا می باشد.

مدل های کلاسیکی که با تغییرات کوچک بازسازی می شوند و به تکنولوژی روز مجهز می شوند Restomod نام دارند که ترکیبی از دو کلمه انگلیسی Restoration و Modification است.

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریساتاق لامبورگینی دیابلو ساخته شده توسط Eccentrica

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریساتاق لامبورگینی دیابلو ساخته شده توسط Eccentrica

Eccentrica تا حد زیادی ظاهر دیابلو را حفظ کرده است، اما چراغ ها را تغییر داده است. فرمان، گیربکس و سیستم ترمز و سیستم تهویه مطبوع خودرو به روز شده است. ظاهر اتاق تا حدود زیادی حفظ شده است، اما به جای پلاستیک از مواد مرغوب استفاده شده و صندلی ها و داشبورد طراحی شده اند.

موتور دوازده سیلندر خودرو نیز کمی تغییر کرده است. قدرت موتور ۵۵۰ اسب بخار است. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۳.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت است.

Eccentrica می گوید که تنها ۱۹ دستگاه از Diablo خواهد ساخت. بازیابی هر دستگاه بین ۱۶ تا ۱۸ ماه طول می کشد. مشتری باید یک لامبورگینی دست دوم بخرد و ۱.۲ میلیون یورو (۱.۳ میلیون دلار) برای بازسازی بپردازد. میانگین قیمت لامبورگینی دیابلو در بازار حدود ۳۰۰ هزار یورو است.

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریسHongqi EH7 تا پایان سال جاری در اروپا به فروش می رسد

ماشین محبوب مائو در اروپا

هونگچی، سازنده خودروهای لوکس چینی، قصد دارد تا ۵ سال آینده ۱۲ مدل از آن را در بازار اروپا عرضه کند. در طرح گسترش حضور این کارخانه در اروپا، قرار است محصولات هونگچی در فرانسه و آلمان به فروش برسد.

هونگچی در حال حاضر یک SUV الکتریکی به نام E-HS9 را در نروژ، سوئد، دانمارک، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ به فروش می رساند.

از پایان سال جاری، Hongqi سدان الکتریکی EH7 و SUV الکتریکی EHS7 را به محصولات خود در اروپا اضافه خواهد کرد. مدل های هیبریدی- الکتریکی هونگچی در آینده به این لیست اضافه خواهند شد.

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریسهونگچی علاوه بر ساخت لیموزین، خودروهای لوکسی نیز برای دولت چین تولید می کند

هونگچی یکی از شرکت های تابعه کارخانه دولتی FAW و یکی از اولین تولیدکنندگان خودرو در چین است. این کارخانه در سال ۱۹۵۸ فعالیت خود را آغاز کرد.وظیفه کارخانه که در زبان چینی به معنی پرچم قرمز است تولید لیموزین برای مقامات حزب کمونیست بوده است و گفته می شود که مائو تسه تونگ بنیانگذار جمهوری خلق چین، از طرفداران محصولات این کارخانه بود.

هونگچی حدود ده سال است که علاوه بر تولید لیموزین برای دولت چین، روی مدل هایی سرمایه گذاری کرده است که با خودروسازان لوکس آلمانی رقابت می کنند. طراح سابق رولزرویس، گیلز تیلور، مدل های اخیر این شرکت را طراحی کرده است.

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریسمدیر طراحی Hongchi، Giles Taylor در کنار شاسی بلند E-HS9

آقای تیلور که در حاشیه جشنواره سرعت گودوود در انگلستان صحبت می کرد، گفت که خودروهای هونگچی به خوبی رقبای اروپایی خود هستند. به گفته وی، خودروسازی چین دوران کپی برداری را پشت سر گذاشته و پس از برهم زدن نظم موجود در این صنعت، اکنون دوره جهانی شدن و سلطه را آغاز کرده است.

هونگچی در پنج ماه اول سال جاری حدود دویست دستگاه از مدل E-HS9 را فروخته است. قیمت این SUV بین ۶۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ یورو (۶۵۳۰۰ تا ۱۰۹۰۰۰ دلار) است. هونگچی پیش بینی می کند در پنج سال آینده فروش خود را به ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دستگاه افزایش دهد.

دنیای خودرو؛  اعتراض به افق میهن خودروهای المپیک پاریستسلا قرار بود در ماه آگوست از تاکسی خودران خود رونمایی کند

تاخیر در رونمایی از تاکسی خودران تسلا

تسلا رونمایی از تاکسی های خودران این کارخانه را برای مدت نامعلومی به تعویق انداخت. تسلا قرار بود این تاکسی را در ۸ آگوست (۱۸) تحویل دهد مرداد) رونمایی شود، اما ایلان ماسک در پیامی در شبکه اجتماعی X اعلام کرد که درخواست تغییراتی در این پروژه دارد که باعث تاخیر در رونمایی شد.

آقای ماسک در پیام خود نوشت: من درخواست تغییراتی در طراحی جلو کردم که به نظرم مهم هستند و زمان اضافه ای که در اختیار داریم به ما این فرصت را می دهد که چند چیز دیگر را نشان دهیم.

بلومبرگ پیشتر گزارش داده بود که مراسم رونمایی از این خودرو که تسلا آن را «Robotaxis» نامیده بود تا ماه اکتبر به تعویق افتاده است.

ایلان ماسک سال‌هاست که درباره ساخت تاکسی‌های کاملاً خودمختار بدون فرمان یا پدال صحبت می‌کند. او در سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرد که این خودرو تا سال ۲۰۲۴ به تولید انبوه می رسد. آقای ماسک می گوید که خریدار شخصی این خودرو می تواند در زمانی که از خودرو استفاده نمی کند از آن برای جابجایی مسافران و کسب درآمد استفاده کند.

تسلا با موجی از رقبای جدید به ویژه در چین مواجه است که خودروهای برقی را با قیمت کمتری تولید می کنند. در ماه های اخیر، آقای ماسک بر توسعه هوش مصنوعی و فناوری خودران در تسلا تمرکز کرده است و می گوید آینده این شرکت به موفقیت ساخت این فناوری ها بستگی دارد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا