ترندهای روز

هشدار نسبت به مرگ و میر ناشی از گرما

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت گفت: زمانی که سازمان هواشناسی برای افزایش دما هشدار می دهد، می توان با انجام برخی مداخلات از بستری شدن در بیمارستان به دلیل گرمازدگی جلوگیری کرد.

هشدار مرگ ناشی از گرما

دکتر عباس شاهسونی با بیان اینکه آسیب پذیری در برابر گرما متاثر از عوامل زیادی است، گفت: عواملی مانند سن، وضعیت سلامت، شغل، شرایط اقتصادی و شرایط اجتماعی می تواند بر آسیب پذیری افراد در برابر گرما تأثیر بگذارد. همچنین افراد و کارگرانی که در هوای آزاد و در دمای بسیار بالا کار می کنند، افرادی که از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند، ورزشکاران، حضور در مجالس در فضای باز باعث می شود افراد در معرض گرمازدگی قرار بگیرند. به طور کلی می توان گفت که افزایش دما یک خطر زیست محیطی است و می تواند برای کارگران نیز خطرناک باشد.

وی ادامه داد: زنان باردار، نوزادان، کودکان و افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند به گرما بسیار حساس هستند.

شاهسونی با اشاره به تغییرات اقلیمی جهانی گفت: تغییرات اقلیمی در همه جای دنیا اتفاق افتاده و این روند همچنان ادامه دارد. مطالعات نشان می دهد که تعداد افرادی که در معرض گرمای شدید قرار می گیرند به طور تصاعدی در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است و گاهی باعث مرگ افراد می شود، گفت: نتایج بررسی های انجام شده در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ نشان می دهد سالانه ۴۸۹ هزار نفر در دنیا بر اثر گرما جان خود را از دست می دهند. ۴۵ درصد از این موارد در کشورهای آسیایی و ۳۶ درصد در کشورهای اروپایی رخ می دهد. همچنین بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ و میر افراد بالای ۶۰ سال طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نسبت به دوره ۴ ساله ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به دلیل افزایش دما حدود ۸۵ درصد افزایش یافته است. .

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش دما یک خطر زیست محیطی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: استرس گرمایی می تواند باعث تشدید بیماری های زمینه ای، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات روحی و روانی، تشدید شود. آسم و در برخی موارد منجر به انتقال بیماری های عفونی نیز می شود. باز هم تاکید می کنم گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است و می تواند باعث مرگ شود.

شاهسونی درباره گرمازدگی به ایسنا گفت: عدم کنترل بدن برای تنظیم دمای داخلی باعث گرمازدگی می شود و این باعث افزایش فشار به بدن، قلب، عروق خونی و کلیه ها می شود. باز هم تاکید می کنم گرمازدگی باعث تشدید بیماری های قلبی عروقی، دیابت و آسم می شود.

وی با اشاره به افزایش دمای هوا گفت: زمانی که سازمان هواشناسی اخطار افزایش دما می دهد با انجام برخی مداخلات می توان از بستری شدن در بیمارستان به دلیل گرمازدگی جلوگیری کرد. به خصوص در ساعات اوج گرما، اجتناب از حضور در فضای باز توصیه می شود. اوج گرما از ساعت ۱۲:۰۰ شروع و در ساعت ۱۶:۰۰ به پایان می رسد. اگرچه ساعات اوج گرما به محل زندگی افراد بستگی دارد و مدت گرما می تواند کم یا زیاد شود، اما به طور کلی می توان گفت که ساعات اوج گرما از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۶:۰۰ است.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت ادامه داد: پرهیز از فعالیت بدنی شدید نیز به افراد توصیه می شود. همچنین به افراد توصیه می شود در سایه بمانند. زیرا دمایی که بدن در زیر سایه احساس می کند حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه کمتر از دمای زیر نور خورشید است. کارگرانی که در فضای باز استخدام می شوند باید فعالیت های خود را برنامه ریزی کنند. به طوری که پس از ۲ تا ۳ ساعت فعالیت در گرما، باید ۱ تا ۲ ساعت در محیط خنک باشند تا فرصت بهبودی به آنها داده شود.

شاهسونی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه زیرساخت های برق و آب در گرما با بحران مواجه است، افزود: صرفه جویی در مصرف برق نیز توصیه می شود. بستن پنجره ها در طول روز و پوشاندن آن ها با پرده یا کرکره می تواند از گرم کردن نور مستقیم خورشید در محل کار یا محل سکونت جلوگیری کند. هنگامی که پنجره های محل سکونت یا محل کار با پرده پوشانده می شود از تابش مستقیم نور شدید و گرم شدن محیط جلوگیری می کند و در نتیجه نیازی به کاهش دمای ریخته شده و یا استفاده از چرخه تند نیست. کولرهای آبی

وی درباره نحوه لباس پوشیدن در روزهای گرم نیز گفت: پوشیدن لباس های سبک و پرهیز از لباس های تنگ توصیه می شود. دوش آب سرد و نوشیدن حداقل ۲ تا ۳ لیتر آب در روزهای گرم توصیه می شود. همچنین استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی استاندارد و ضد آفتاب توصیه می شود. زیرا چشم ها و پوست کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند.

وی درباره علائم گرمازدگی خاطرنشان کرد: اگر فردی علائم گرمازدگی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، قطع تعریق و از دست دادن هوشیاری داشت باید به مراکز درمانی یا پزشک مراجعه کند. همچنین در صورت نیاز باید با اورژانس تماس بگیرد. اطرافیان فرد گرمازدگی باید لباس های غیر ضروری را درآورند و فرد گرمازدگی را به سایه یا مکانی با تهویه مناسب منتقل کنند.

شاهسونی گفت: استفاده از کمپرس یخ و زدن حوله مرطوب به بدن فرد گرمازدگی تا زمان مراجعه یا انتقال به مراکز درمانی توصیه می شود. باز هم تاکید می کنم که فرد مبتلا به گرمازدگی باید در جای سرد قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا