ترندهای روز

کدام داروها در فصل گرما باعث بالا رفتن میزان حساسیت بیمار می‌شوند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

داروها در شرایط عمومی می توانند با ایجاد اختلال در واکنش بدن به دمای بالا با تغییر توانایی تعریق یا میزان جریان خون، حساسیت بیماران را به گرما افزایش دهند. امواج گرما همچنین خطر نابودی تقریباً همه داروها را به همراه دارد.

تمام انواع داروها از جمله کپسول، اسپری، قرص، شربت یا سایر اشکال دارویی در صورت نگهداری نشدن در شرایط مناسب، از بین می روند. اثرات مربوط به گرما بر داروها می تواند بر اساس وضعیت سلامتی، دوز و شرایط محیطی فرد متفاوت باشد.

به گفته متخصصان، بیماران باید در مورد مقدار مصرف برخی داروها در هوای گرم با پزشک خود مشورت کنند و با هیدراته ماندن، حمل پنکه یا پنکه دستی و جستجوی سایه یا تهویه هوا از بدن خود در برابر دمای بالا محافظت کنند.

کدام داروها حساسیت حرارتی را افزایش می دهند؟

دسته اول، داروهای فشار خون و نارسایی قلبی: مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) مورد استفاده در این داروها تشنگی را سرکوب می‌کنند و تشخیص زمان نوشیدن آب را سخت‌تر می‌کنند که می‌تواند خطر کم‌آبی بدن را افزایش دهد.

مسدود کننده های کانال کلسیم همچنین با ایجاد عدم تعادل مواد معدنی و مسدود کننده های بتا با تغییر فرآیند تعریق، تنظیم دمای بدن را دشوارتر می کنند.

دیورتیک ها همچنین می توانند باعث کم آبی بدن و عدم تعادل مواد معدنی شوند.

دسته دوم، داروهای آلرژی: برخی از آنتی هیستامین های بدون نسخه نیز تعریق را کاهش می دهند و می توانند تنظیم دما را مختل کنند.

دسته سوم، داروهای اعصاب و روان: برخی از داروهای ضد روان پریشی توانایی تعریق بیماران را محدود می کنند و برعکس، برخی از داروهای ضد افسردگی باعث افزایش تعریق و فرونشاندن تشنگی می شوند.

محرک هایی مانند آمفتامین ها که برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) استفاده می شوند ممکن است باعث افزایش دمای بدن به دلیل تعامل با سیستم عصبی مرکزی شوند.

دسته چهارم داروهای تیروئید: قرص های تنظیم کننده هورمون تیروئید همچنین می توانند دمای بدن را افزایش دهند، تنظیم دما را مختل کنند یا باعث تعریق بیش از حد شوند.

محدوده دمای ایمن برای نگهداری داروها چقدر است؟

گرما و سرمای شدید می تواند اثربخشی داروهای تجویزی و بدون نسخه را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.

برخی از داروها تا ۳۰ درجه سانتیگراد را تحمل می کنند اما به طور کلی بسته به نوع دارو باید در دمای (۱۵ تا ۷۷ درجه سانتیگراد) و در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری شوند. دستورالعمل های نگهداری برای هر دارو را می توان در وب سایت سازنده پیدا کرد.

به طور کلی، اگر داروها از طریق پست سفارش داده می شوند، نباید آن ها را ساعت ها در خودروهای داغ یا صندوق پستی زیر نور آفتاب رها کنید.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا