اقتصاد جهان

صادرات 1 میلیون و 450 هزار بشکه ای نفت ایران به چین

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، تحلیلگران موسسه استاندارد چارتر به نقل از اویل پرایس با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران مدعی شدند که آب های مالزی به مسیری برای انتقال نفت ایران از کشتی به کشتی تبدیل شده است.
بر اساس گزارش این موسسه، واردات نفت خام ایران از چین از مالزی به ۱.۴۵۶ میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن رسید که دومین رکورد بزرگ ماهانه ایران بود. کارشناسان کالا معتقدند تولید نفت خام مالزی حدود ۰.۳۵ میلیون بشکه در روز است، در حالی که صادرات این کشور به طور معمول ۰.۲ میلیون بشکه در روز است. علاوه بر این بیشتر نفتی که چین از مالزی وارد می کند در این کشور تولید نمی شود.

برخی رسانه ها مدعی هستند که این انتقال ها از طریق ناوگان نفتکش های قدیمی انجام می شود که بیمه گذار مشخصی برای آنها وجود ندارد. این تانکرهای قدیمی فرستنده خود را خاموش می کنند.
پیش از این گزارش شده بود که صادرات نفت ایران در دوره ریاست جمهوری بایدن افزایش چشمگیری داشته است. آمریکا و متحدانش امیدوارند توافق هسته ای جدیدی با تهران امضا کنند. دولت ترامپ در سال ۲۰۱۵ از توافق برجام خارج شد. تولید نفت ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ از ۳.۸ میلیون بشکه در روز در اوایل سال ۲۰۱۸ به کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز در پایان سال ۲۰۲۰ کاهش یافته بود. اما در دوران ریاست جمهوری بایدن، تولید نفت این کشور به ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.
دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که در صورت رئیس جمهور شدن، صادرات نفت ایران را محدود خواهد کرد. به گفته استاندارد چارترد، نفت ایران نقش کلیدی در سیاست تجاری چین و آمریکا خواهد داشت.
قیمت نفت هفته گذشته کاهش یافت و در ۲۳ جولای به کمتر از ۸۰ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید. برخی دلیل کاهش قیمت نفت را نگرانی در مورد چشم انداز تقاضا در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، می دانند.
انتهای پیام/۴۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا