اقتصاد جهان

بانک مرکزی چین بازهم بازارها را غافلگیر کرد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، بانک مرکزی چین روز پنجشنبه با کاهش شدید نرخ بهره بانکی برای دومین روز متوالی در اقدامی غیرمنتظره، بازارها را غافلگیر کرد.

این اقدام نشان می دهد که مقامات پکن در تلاش هستند تا از طریق محرک های پولی قوی تر، اقتصاد این کشور را تحریک کنند.

راه اندازی تسهیلات وام میان مدت (MLF) پس از آن صورت گرفت که بانک مرکزی چین در روز دوشنبه چندین نرخ بهره کلیدی را کاهش داد، تنها چند روز پس از نشست رهبران دولت که در آن اصلاحات کلیدی دیگری نیز پیشنهاد شد.

بانک خلق چین (PBOC) در بیانیه ای اعلام کرد که ۲۰۰ میلیارد یوان (۲۷.۵ میلیارد دلار) بودجه برای ارائه وام های یک ساله تحت تسهیلات MLF با نرخ بهره ۲.۳۰ درصد اختصاص داده است که ۲۰ واحد پایه کمتر از نرخ بهره است. نرخ بهره برای وام های مشابه قبلا.

بانک مرکزی همچنین ۲۳۵.۱ میلیارد یوان را از طریق بازپرداخت معکوس هفت روزه با نرخ ۱.۷۰ درصد به بازارها پمپ کرد و گفت که تزریق نقدینگی از طریق این ابزار کوتاه مدت برای “در نهایت حفظ شرایط نقدینگی کافی” انجام شده است. ماه در سیستم بانکی.»

به گفته زینگ ژائوپنگ، استراتژیست ارشد چین در ANZ، کاهش نرخ MLF عمدتا در واکنش به کاهش شدید شاخص بازار سهام بود. شاخص های اصلی بازار سهام چین در این هفته کاهش یافت.

بازارهای سهام چین روز پنجشنبه به این خبر واکنش منفی نشان دادند و عجله ناگهانی مقامات برای وام دادن را نشانه‌ای از فشارهای تورمی قوی‌تر و تقاضای مصرف‌کننده ضعیف‌تر از قیمت‌گذاری شده به دارایی‌ها تفسیر کردند.

چین در اوایل ماه جاری آمار تولید ناخالص داخلی ضعیف‌تر از حد انتظار را گزارش کرد.

برخی از تحلیلگران بازار همچنین می گویند کاهش نرخ روز پنجشنبه پاسخی به تصمیم وام دهندگان بزرگ برای کاهش نرخ سپرده بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا