بانک و بیمه

ترس سرمایه گذاران از ورود سنگین به بازار طلا/ احتمال ریزش قیمت چقدر است؟

بازار؛ گروه بین المللی: اکثر بازارهای مالی و کالایی از پایان هفته گذشته اصلاح یا در بهترین حالت ثبات نسبی قیمت را با نوسانات بسیار اندک تجربه کرده اند. بازار طلا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی روز پنجشنبه قیمت به کف حمایتی خود در ۱۳۵۳ دلار رسید و سپس در روز جمعه از همان سطح حمایتی صعودی را آغاز کرد.

افزایش قیمت طلا در نهایت روز جمعه به محدوده ۲۳۸۹ دلار رسید و بامداد شنبه هفته گذشته با وجود بسته بودن بازارهای مالی جهانی همچنان در همان محدوده قیمتی قرار داشت و در زمان نگارش این مقاله با ۲ دلار کاهش به ۲۳۸۷ دلار رسید.

چشم انداز اساسی برای بازار جهانی طلا

بازار طلا نیز در روز جمعه، آخرین روز معاملات هفته گذشته، به شدت تحت تاثیر آمارهای اقتصادی آمریکا قرار گرفت. بر اساس آخرین داده های منتشر شده در مورد وضعیت اقتصادی فعلی آمریکا، شاخص هزینه های مصرف شخصی (PCE) نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۱ درصد و هدف فدرال رزرو کنترل تورم ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

یکی دیگر از شاخص های کلیدی که روز جمعه منتشر شد، تورم پنج ساله آمریکا بود که ۳ درصد بود، در حالی که هدف برای این تورم ۲.۹ درصد تعیین شده بود.

با این حال، برخی از شاخص های منتشر شده، مانند درآمد شخصی، کمی عقب تر از پیش بینی های فدرال رزرو هستند و در جولای تنها ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته اند، در حالی که هدف فدرال رزرو ۰.۴ درصد بوده است. شاخص مهم دیگری که در روز جمعه منتشر شد، تورم پنج ساله آمریکا بود که ۳ درصد بود در حالی که هدف برای این تورم ۲.۹ درصد تعیین شده بود. شاخص احساسات مصرف کننده میشیگان (MCS) برای ماه جولای نیز در ۶۶.۴ است که تنها ۰.۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است، که نشان می دهد سرمایه گذاران در ماه گذشته محافظه کارانه تر وارد بازار شده اند.

به گفته جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، مجموع این عوامل متناقض نشان می دهد که اگرچه فدرال رزرو توانسته تورم را به طور کلی مهار کند، اما تورم همچنان در وضعیت مرزی قرار دارد، و بانک مرکزی آمریکا برای شروع با کاهش تورم اقدام خواهد کرد. نرخ سود بانکی همچنان احتمال بازگشت تورم وجود دارد. این جو روانی در نهایت منجر به بروز نوعی تردید و محافظه کاری در بین سرمایه گذاران شده است تا سرمایه خود را به جای سرمایه گذاری در بانک به سمت بازارهای مالی هدایت کنند.

حداقل در شرایط فعلی نمی توان انتظار جهش قیمت و شروع رالی جدید به نفع گاوها برای بازار طلا را داشت.

این عامل به ویژه در بازار طلا به عنوان یک فلز گرانبها و بدون بازگشت بسیار مهم خواهد بود. از آنجایی که سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری در طلا، دارایی خود را به صورت دلار مطمئن و پول نقد در بانک سپرده گذاری کنند، با توجه به شرایط اقتصادی فعلی آمریکا امکان اصلاح موقت قیمت وجود دارد. این عوامل باعث شد که قیمت طلا در روزهای پنجشنبه و جمعه افزایش یا کاهش قابل توجهی نداشته باشد.

تحلیل تکنیکال روزانه طلا

نگاهی به نمودار طلا شکل گیری کانال قیمتی صعودی را برای این فلز گرانبها نشان می دهد. با این حال، RSI 14 روزه طلا همچنان با ورود به منطقه اشباع بیش از حد ضعیف نشان می دهد و محافظه کاری سرمایه گذاران در این شاخص کاملاً شناخته شده است. بنابراین می توان گفت حداقل در شرایط فعلی نمی توان انتظار جهش قیمت و شروع رالی جدید به نفع گاوها برای بازار طلا داشت.

بنابراین احتمال تسلط خرس ها بر بازار بیشتر از احتمال حرکت صعودی در ساعات آینده است. در این صورت امکان اصلاح قیمت به منطقه ۲۳۳۴ دلاری وجود دارد. حتی اگر این حمایت از بین برود، قیمت می تواند تا سطح ۲۲۸۳ دلار افزایش یابد. با این حال، اگر روند صعودی ضعیف ادامه یابد، اولین مقاومت قبل از گاوها روی ۲۴۴۸ دلار و مقاومت بعدی روی ۲۴۹۷ دلار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا