ترندهای روز

اسماعیل زامبادا بازداشت شد | سایت افق میهن

اسماعیل زامبادا ۷۶ ساله زمانی این کارتل را با همکاری شریک شناخته شده خود خواکین گوزمان لوئرا، ملقب به “ال چاپو”، سلطان مواد مخدر که در ایالات متحده محکوم به حبس ابد است، اداره می کرد.

آقای زامبادا و پسر ال چاپو، خواکین گوزمان لوپز، روز پنجشنبه در هواپیمای شخصی خود در تگزاس دستگیر شدند. ال مایو روز جمعه پس از اعتراف به بی گناهی در دادگاه فدرال در مورد یک رشته اتهامات قاچاق مواد مخدر، بدون وثیقه بازداشت شد.

«ال مایو» در چندین پرونده مرتبط با مواد مخدر در آمریکا متهم شده است. در یکی از این پرونده ها که در دادگاه ناحیه شرقی نیویورک تشکیل شد، او به توطئه برای تولید و توزیع فنتانیل متهم شد. به گفته دادستانی، اسماعیل زامبادا یکی از بی رحم ترین و قدرتمندترین سازمان های قاچاق مواد مخدر در جهان را رهبری می کرد.

“ال مایو” کیست؟

اسماعیل زامبادا در سال ۱۹۴۸ در ایالت سینالوآ در غرب مکزیک به دنیا آمد و با نام مستعار خود “ال مایو” شناخته می شود. این نام مخفف اسماعیل در مکزیک است.

گفته می شود زامبادا فعالیت مجرمانه خود را در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک مامور انتقام جویی آغاز کرد. او تا سال ۱۹۸۹ و دستگیری میگل آنخل فلیکس گالاردو، رهبر ارشد کارتل “ژوارز” به یکی از چهره های ارشد این سازمان جنایتکار تبدیل شده بود.

پس از دستگیری آقای گالاردو، کارتل خوارز از هم پاشید و ال مایو و نیروهای تحت فرمانش به ال چاپو پیوستند. این اتحاد سندیکای قاچاق منطقه ای آنها را با اهداف بزرگتر و دورتر به کارتل سینالوآ تبدیل کرد.

برای چندین دهه، اسماعیل زامبادا مغز متفکر، استراتژیست و رئیس معاملات کارتل بود و بر عملیات روزانه نظارت داشت. او همچنین با اجتناب از شیوه زندگی پر زرق و برق و اجتناب از خشونت وحشتناک از سازمان محافظت کرد. ال مایو همچنین با سخاوت خود وفاداری مردم محلی سینالوآ را به دست آورد. سالاران مواد مخدر از دیرباز با آهنگ هایی به سبک «نارکوریدو» در این منطقه جاودانه شده اند.

«نارکوریدو» در واقع از ترکیب دو کلمه «نارکو» به معنی دارو و «کوریدو» به معنای آهنگ و به معنای آهنگ مواد مخدر به وجود آمده است.

الن شانون، روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی که اولین بار اسماعیل زامبادا را در اواسط دهه ۸۰ ملاقات کرد، می گوید: “او مانند جرج واشنگتن مواد مخدر در مکزیک بود، شخصیت بزرگی.”

دولت ایالات متحده برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری ال مایو شود ۱۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

کارتل سینالوآ چیست؟

سودآورترین تجارت در حال حاضر فنتانیل است. مقادیر زیادی از این دارو به صورت قرص در مرز جنوبی ایالات متحده توسط شیمیدانان حرفه ای تولید می شود.

به گفته مقامات گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده، بیشترین مقدار فنتانیل از طریق گذرگاه های مرزی رسمی و توسط کامیون های باری وارد می شود.

کارتل سینالوآ زمانی بر قاچاق ماری جوانا و کوکائین متمرکز بود، اما این کارتل تجارت خود را برای رفع نیازهای مصرف کنندگان متنوع کرده است. علاوه بر فنتانیل، این کارتل در حال حاضر متامفتامین، هروئین تولید شده از خشخاش مکزیکی و مقدار کمی ماری جوانا را فقط برای توزیع در ایالت های ایالات متحده که استفاده از آن هنوز رایگان نیست، قاچاق می کند.

کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی گفت: زامبادا بر قاچاق ده‌ها هزار کیلو کوکائین به ایالات متحده و خشونت‌های مرتبط با این تجارت نظارت داشت.

اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده در ارزیابی ملی تهدیدات مواد مخدر خود در سال ۲۰۲۴، فنتانیل را فوری‌ترین تهدید دارویی در ایالات متحده نامید و گفت که این دارو همراه با سایر مواد مخدر شیمیایی، مسئول ۷۰ درصد سوء مصرف‌های مرگبار در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. .

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، پس از دستگیری اسماعیل زامبادا در بیانیه‌ای گفت: «وزارت دادگستری تا زمانی که همه رهبران، اعضا و مقامات کارتل را دستگیر نکند، دست از کار نمی‌کشد».

مقامات آمریکایی همچنین کارتل سینالوآ را مسئول بخش بزرگی از قاچاق مهاجران از مکزیک به ایالات متحده می دانند. ورود بی سابقه مهاجران غیرقانونی از مرزهای جنوبی به کشور در سال جاری به یکی از چالش های افق میهنات ریاست جمهوری آینده تبدیل شده است.

خواکین گوزمان لوپز کیست؟

پسر ال چاپو که به همراه اسماعیل زامبادا در تگزاس دستگیر شد، به عنوان یکی از پایین ترین پسران خانواده شناخته می شود.

اویدو گوزمان لوپز، پسر سرشناس خانواده، نیز در ایالات متحده در بازداشت به سر می برد و سپتامبر گذشته در اتهامات قاچاق مواد مخدر در شیکاگو خود را بی گناه دانست. این در حالی است که اسماعیل زامبادا امپریال، پسر “ال مایو” در دادگاه فدرال در سن دیگو در سال ۲۰۲۱ اعتراف کرد که رهبر کارتل سنالوآ است.

دستگیری اسماعیل زامبادا چه معنایی برای مکزیک دارد؟

رئیس جمهور فعلی مکزیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، روز جمعه اعلام کرد که این کشور همچنان منتظر دریافت اطلاعات در مورد دستگیری است و او در آن دخالتی نداشته است.

بزرگان مواد مخدر مکزیک مدت‌هاست که در تمام سطوح دولت این کشور نفوذ کرده‌اند و به فرمانداران و حتی کل نیروی پلیس رشوه می‌دهند تا آنها را مجبور به نادیده گرفتن فعالیت‌های خود کنند.

خانم شانون گفت که اکنون که اسماعیل زامبادا در بازداشت است، بسیاری از افراد قدرتمند و بانفوذ در مکزیک نگران هستند که او با مقامات ایالات متحده در متهم کردن آنها به همکاری با کارتل ها همکاری کند تا به توافقی سبک تر محکوم شود.

الن شانون گفت: همه آنها باید نگران باشند. در واقع او به چندین نسل از سیاستمداران مکزیکی رشوه داده است. او می داند که بقایای جنایات در کجا دفن شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا