ترندهای روز

هشدار پلیس به زائرین اربعین درباره مجازات سنگین حمل و نگهداری مواد مخدر و داروهای ممنوعه در عراق

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

سرهنگ علیرضا داسارگر همزمان با فرارسیدن ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: عراق نسبت به حمل مواد مخدر حتی در مقادیر کمتر از یک نفر از سوی مردم حساسیت بالایی دارد. گرم و در صورت مشاهده با این گونه موارد برابر قانون و قاطعانه با مجرمان برخورد می شود.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مواد مخدر فراجا در بخشی دیگر از سخنان خود بر ارتقای توان اطلاعاتی و فنی پلیس در کشف هرگونه مواد مخدر کاشته شده توسط مجرمان تاکید کرد و افزود: از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران و همچنین دولت عراق در در سال‌های اخیر، مبادی خروجی و ورودی خود را به جدیدترین امکانات کنترلی و حفاظتی مجهز کرده‌اند، بنابراین با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته و آشکارسازهای مواد؛ در ردیابی، نظارت و بازرسی وسایل زائران و همچنین شناسایی متهم و کشف ظروف مواد مخدر از توانایی بسیار بالایی برخوردارند.

این مقام انتظامی در ادامه به حبس های طولانی مدت و جریمه های سنگین حمل کنندگان داروهای ممنوعه و غیرمجاز توسط زائران به عراق اشاره کرد و افزود: حمل مواد مخدر به شکل هایی مانند قرص، شربت و آمپول حاوی کدئین یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام. کلونازپام، لورازپام، شربت تریاک، دیفنوکسیلا، استامینوفن، کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (b2)، داروهای صرع و سرطان و غیره که به نحوی طبق قوانین کشور عراق حاوی مقادیری مواد مخدر هستند. جرم تلقی می شود و در صورت کشف، همراه با ممانعت از ادامه سفر زائر، پرونده قضایی برای وی تشکیل و برای محکومیت حبس و جزای نقدی به مراجع قضایی معرفی می شود.

سرهنگ داسارگر در ادامه افزود: از زائران گرانقدر تقاضا داریم از حمل هرگونه داروی گیاهی مشکوک مانند شیرین بیان، قره روت و … که از نظر ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و از طرفی ممکن است برای مسئولان عراقی ناشناخته باشد، خودداری کنند. ” انجام دادن

وی در ادامه تاکید کرد: دستگیری هر یک از عاملان جرایم مذکور در عراق محدودیت سنی و جنسیتی ندارد و فرد حامل مواد مخدر دستگیر می شود (در برخی موارد افراد بالای ۸۰ سال نیز دستگیر شده اند) ; ضمناً رسیدگی و محاکمه با قاطعیت انجام می شود و زائران به حبس های طویل المدت محکوم می شوند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا نیز تصریح کرد: از آنجایی که بلای معتادان متجاهر و اعتیاد توانایی زائر را از نظر جسمی و روانی از بین می برد؛ از آنجایی که معتادان متجاهر و معتاد، توانایی زائر را از بین می برد. بنابراین توصیه می شود در صورتی که فردی به هر نحوی دچار سوءمصرف مواد مخدر یا روانگردان است، قبل از اعزام به درمان و توانبخشی روحی و جسمی بپردازد تا خود را برای ورود به سرزمین اعلای آمادگی جسمانی و جسمی آماده کند. توانبخشی ذهنی در جهت تطهیر صفات خود حرکتی.

سرهنگ داسارگر در پایان گفت: امیدواریم با مطالعه و استفاده از کارت های شناسایی، شاهد دستگیری و بازداشت احتمالی زائران به دلیل حمل مواد مخدر چه در ایران و چه در عراق نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا