محیط زیست

آلودگی هوا برای دومین روز پیاپی در ۲۱ منطقه اصفهان می‌تازد / شاخص کیفی یک شهر بنفش است 

جمشد ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه فعال اداره کل محیط زیست، امروز – چهارشنبه ، ۱۹ مرداد – شاخص کیفیت هوا ۱۶۰ در شرایط جوی ناسالم (قرمز) ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز بیشترین میزان آلودگی در ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۸۲ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، افزود: ایستگاه های الگیناب و ولدان با شاخص ۱۵۸، دانشگاه صنعتی و خیابان ۲۵. آبان با شاخص ۱۵۷، میرزاطاهر با شاخص ۱۵۶، کردآباد و فیض با شاخص ۱۵۵، سپاهان شهر، رهنان، فرشادی و کاوه با شاخص ۱۵۴ و پارک زمزم با شاخص ۱۵۳ در مدار ناسالم (قرمز) قرار دارند. .

مسئول امور کنترل کیفیت هوای معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ریزگردهای کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، گفت: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان یکی است. از اثرات سلامتی این آلاینده ها، بنابراین افراد حساس در صورت امکان، فعالیت های طولانی یا سنگین در فضای باز را کاهش دهند.

بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، منطقه اصفهان با شماره ۱۶۰ در وضعیت ناسالم (قرمز)، ایستگاه خرازی با شاخص ۱۷۶ و احمدآباد با شاخص ۱۶۹ ناسالم (قرمز)، رودکی با شاخص ۱۱۴ در وضعیت هوای ناسالم قرار دارند. (نارنجی) ثبت شد.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در حوزه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان، خمینی شهر، کاشان، شاهین شهر، نجف آباد، سجزی، زرین شهر و مبارکه هستند که سجزی با شاخص ۲۰۵ (بنفش)، نجف آباد و زرین شهر با شاخص کیفیت هوا بسیار ناسالم است. شاخص ۱۵۹، کاشان با شاخص ۱۵۸، خمینی شهر با شاخص ۱۵۶، مبارکه با شاخص ۱۵۵ و شاهین شهر با شاخص ۱۵۳ ناسالم (قرمز) به ثبت رسیدند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای). این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسید کربن (CO)، ازن (O3)، دی نیتروژن اکسید (NO-2)، دی اکسید گوگرد (SO2) استفاده می شود و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM 2.5) روزانه اندازه گیری و ثبت می شوند. ایستگاه های پایش هوا

شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) را نشان می دهد که دارای مقادیر مجاز متفاوت هستند. محدودیت ها با واحدهای مختلف به عددی بدون واحد تبدیل می شود و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد. این

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا