اقتصاد جهان

صادرات برق روسیه به چین به پایین ترین سطح رسید

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، روزنامه تجاری کومرسانت روز سه شنبه با استناد به داده های گمرک چین گزارش داد که صادرات برق از روسیه به این کشور نزدیک به کمترین میزان خود در شش ماهه نخست سال جاری بوده است.

بین ژانویه تا ژوئن، صادرکننده برق روسی اینتررائو حدود ۴۶۵ میلیون کیلووات ساعت برق به چین صادر کرد که ۷۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

این نشریه کمبود آب، کاهش ظرفیت تولید و تعمیر نیروگاه های حرارتی در خاور دور را از دلایل این کاهش ذکر کرده است.

کامرسانت به نقل از کارشناسان صنعت برق هشدار داد در صورت ادامه این روند، صادرات ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴ به پایین ترین سطح خود برسد.

سهم چین از صادرات برق اینتر رائو در حال حاضر ۱۳ درصد است، در حالی که کل صادرات این شرکت ۳۱ درصد کاهش یافته است.

این کاهش همچنین به تعلیق تجارت با اتحادیه اروپا نسبت داده شد. الکساندرا پانینا، عضو هیئت مدیره Interrao در ژانویه گفت که این شرکت به تامین برق به کشورهای اتحادیه اروپا در نیمه اول سال گذشته ادامه داد. مشتریان این شرکت شامل فنلاند، کشورهای بالتیک و لهستان بودند.

در اوایل ماه جاری، روسیه و چین درباره راه‌هایی برای افزایش عرضه برق از خاور دور روسیه به بزرگترین اقتصاد آسیا در بحبوحه منابع محدود در منطقه گفتگو کردند.

پس از تحریم های اوکراین که توسط اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ اعمال شد، روسیه صادرات انرژی خود را به آسیا منتقل کرد.

از زمانی که بروکسل در دسامبر ۲۰۲۲ ممنوعیت صادرات نفت خام از این کشور را اعمال کرد، چین به بزرگترین خریدار نفت روسیه تبدیل شده است.

این کشور آسیایی همچنین به خریدار عمده گاز طبیعی روسیه تبدیل شده است که از طریق خط لوله Power of Siberia به آنجا صادر می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا