ترندهای روز

درباره دست خط مخفی چند صد ساله «نوشو» که فقط زنان چینی می‌توانند آن را رمزگشایی کنند چه می‌دانید؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: دست خط مرموز «نوشو» توسط زنان چینی اختراع شد که قرن ها به دلیل تفکیک جنسیتی به آموزش، خواندن و نوشتن دسترسی نداشتند. اما اکنون این خط به کتاب ها، تبلیغات مترو و آثار هنری نیز راه پیدا کرده است.

چن یولو هرگز فکر نمی کرد که زنان استان هونان زادگاهش مخترع دست خط اسرارآمیز باشند، چه رسد به اینکه روزی واعظ دستخط شوند.

با این حال، این روزها، این دختر ۲۳ ساله خود را به عنوان سفیر نوشو معرفی می کند، دست خطی که زمانی تنها برای چند زن در جنوب چین شناخته شده بود.

این دست نوشته با نوشته های مخفیانه زنانی که از تحصیل رسمی به زبان چینی منع شده بودند آغاز شد. اکنون، جوانانی مانند چن، این نوع نوشتن را فراتر از محله های زنان در روستای جیانگ یانگ هونان، منطقه ای که خط اختراع شده، گسترش می دهند.

امروزه نوشته های نوشو را می توان در کتابفروشی های مستقل در سراسر کشور، بیلبوردهای مترو، غرفه های نمایشگاه صنایع دستی، خالکوبی، آثار هنری و حتی وسایل روزمره مانند گیره مو پیدا کرد.

نوشو توسط زنان یک روستای کوچک در جیانگ یانگ، استان جنوبی که رهبر سابق چین در آن مائو تسه تونگ متولد شد، اختراع شد. اما در مورد زمان پیدایش آن اختلاف نظر وجود دارد. محققان تخمین می زنند که این دست خط حداقل چند قرن قدمت دارد و به زمانی باز می گردد که خواندن و نوشتن یک فعالیت مردانه محسوب می شد. بنابراین زنان این نوع نوشتار را برای برقراری ارتباط با یکدیگر توسعه دادند.

خط نوشو در واقع از حروف چینی گرفته شده است، اما نویسه های به کار رفته در آن منحنی ملایم تری دارند و با شیب مایل نوشته شده اند که نسبت به خط چینی مدرن مربعی با گوشه های خشن، فضای کمتری را اشغال می کند.

زنان در آن زمان تحت کنترل والدین یا شوهران خود زندگی می کردند و مخفیانه «نوشو» را می نوشتند که گاهی به آن «اشک نوشته» می گفتند، غم و اندوهی که مجبور به تحمل آن می شدند، مانند ازدواج های اجباری، درگیری های خانوادگی و محدودیت های خود را ثبت می کنند.

خو یان، ۵۵ ساله، نویسنده کتاب آموزشی در مورد خط نوشو و موسس موسسه نامه روز سوم در پکن، می گوید: وقتی زنان اجازه رفتن به مدرسه را نداشتند، راهی برای آموزش خود پیدا کردند.

نام مؤسسه «نامه روز سوم» برگرفته از کتابی است که روی آن «نوشو» نوشته شده که قدمتی چند قرنی دارد. نویسنده این متن، زنی در جیانگ یانگ، سه روز پس از ازدواجش، زمانی را توصیف کرد که به او اجازه داده شد به خانه دوران کودکی خود برود.

این نوع نوشتار منحصربه‌فرد به زنان این مرز و بوم این امکان را می‌داد که داستان زندگی خود را در قالب شعر و خاطره ثبت کنند. این دست نوشته های مرموز به زنان جیانگ یانگ صدایی داد تا از طریق آن آرامش پیدا کنند.

این دست خط مرموز منبع قدرتی برای زنان جوان ناراضی از محدودیت های مردسالارانه شده است.

چن که در یک مدرسه هنری در شانگهای عکاسی خوانده بود، گفت که استادان مرد او اغلب فکر می‌کردند که او نمی‌تواند با عکاسان مرد رقابت کند، زیرا قاب نازکی که دارد. او که از این موضوع ناامید شده بود، به جای اینکه عقب بنشیند، به یادگیری دست خط نوشو روی آورد.

چن با اشاره به یادگیری نوشو گفت: «احساس می‌کردم که قدرت بسیار قوی دریافت کرده‌ام و فکر می‌کنم بسیاری از زنان به این قدرت نیاز دارند.

او که می خواست مستندی با رویکرد فمینیستی بسازد، در جستجوهای آنلاین خود با نوشو مواجه شد. هنگامی که او متوجه شد که این نوع نوشتن در جیانگ یانگ، تنها چند کیلومتر دورتر از زادگاهش اختراع شده است، بلافاصله تصمیم گرفت پروژه فارغ التحصیلی خود را به این موضوع اختصاص دهد.

او می‌گوید هر چه بیشتر درباره موضوع مطالعه می‌کرد، دوسوگراتر می‌شد. به گفته او، این نوع نوشتار به همان اندازه که برای زنان مایه قوت بود، دردناک بود.

او در مراحل ساخت این مستند با هی یانشین یکی از وارثان نگارش «نوشو» آشنا شد.

های یانشین اهل جیانگ یانگ است و در دهه ۸۰ زندگی می کند، او می گوید که مجبور شده با مردی ازدواج کند که نمی خواست با او باشد. شوهرش او را مورد آزار جسمی قرار می داد.

چن از سال ۲۰۲۲ دستخط “نوشو” را آموخت، او شروع به گسترش این نوع نوشتن کرده است. او یک گروه آنلاین راه اندازی کرده و کارگاه های خوشنویسی نوشو و نمایشگاه های هنری نوشو را در شهرهای سراسر چین برگزار می کند. او گفت که بیشتر شرکت کنندگان در کارگاه های نویسندگی او زنان هستند و حتی برخی از افراد مادران خود را به کلاس ها می آورند. چن همچنین یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی برای تبلیغ نوشو و فرهنگ آن در سراسر چین راه اندازی کرد.

لو سیروی، یک جوان ۲۴ ساله که به عنوان بازاریاب کار می کند، با گروه وی چت “نوشو” چن در گروه های فمینیستی آنلاین آشنا شد و به او پیوست.

لو می گوید که در ابتدا فقط می دانست که این یک دست خط زنانه است و فقط در بین زنان رایج بود. اما او در ادامه متوجه شد که «این نیز نوعی مقاومت در برابر قدرت سنتی مردسالارانه است».

به گفته او، دست خط «نوشو تجلی قدرت زنانه است» است که فراتر از زمان و مکان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا